دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حلقه دوم طرح ترافیک ۹۸ و حذف طرح زوج و فرد

همه چیز در مورد طرح جدید زوج فرد سال ۹۸

حلقه دوم طرح ترافیک ۹۸ و حذف طرح زوج و فرد
3
جزئیات اجرای طرح جدید زوج فرد یا حلقه دوم طرح ترافیک ۹۸ : بنا به گفته سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از ابتدای تیرماه امسال طرح زوج یا فرد حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود. جزئیات این...

به گزارش دلگرم ، طی اطلاعیه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ؛ طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. همچنین از ابتدای تیرماه ۹۸ طرح زوج یا فرد حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

بر این اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند، آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد را باید پرداخت کنند که این هزینه یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد و برای ساکنین این محدوده نیز تدابیر خاصی درنظر گرفته شده است.

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در ادامه توضیح داد که مطالعات اخیر نشان داده که طرح زوج و فرد، طرح اشتباهی بوده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است، بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند.

حلقه دوم طرح ترافیک و حذف طرح زوج فرد

ازاین‌رو، ضروری است کلیه دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند و حساب آن‌ها به میزان کافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.

در سال ۹۸ با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانون‌مداری و کاهش موارد اعمال جریمه، با هماهنگی پلیس محترم راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ای برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌شده است. بر این اساس، شهروندانی که با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند، یک ماه مهلت دارند که بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند.

دارندگان خودروها برای دریافت هشدارِ مهلتِ یک‌ماهه از طریق پیامک و استفاده از این مهلت باید در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه 98 که اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می‌شود، در هر فصل خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز (و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند. زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است.

عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است. طبعاً شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد و ازاین‌رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک‌بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند.

طرح ترافیک زوج فرد ، حلقه دوم طرح ترافیک تهران

در سال جاری، خودروهای کمتر آلاینده که معاینه فنی برتر دریافت کرده باشند، بیش از سال گذشته از تخفیفِ هزینه‌های طرح ترافیک برخوردار می‌شوند و میزان تخفیف برای این دسته از خودروها از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیداکرده است. خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

همچنین برای اولین بار در سال ۹۸ ساکنان محدوده‌های ترافیکی که در سالیان اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که هزینه طرح ترافیک برای آن‌ها ۵۰ درصد کمتر از دیگران است.

امتیازی که سال قبل برای ساکنان محدوده در نظر گرفته‌شده بود (یک‌بار خروج رایگان قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷) نیز همچنان برقرار است.

ساکنان محدوده طرح ترافیک که سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذکور در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سکونت آن‌ها تاریخ پایان سکونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ندارند. کسانی که قصد دارند از امتیازات سکونت در محدوده بهره‌مند شوند، کافی است پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک (شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیز صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذکور برخوردارند. این دسته از شهروندان، از هفته آینده می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک مذکور را ارائه کنند تا سکونت آن‌ها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.

شهروندان محترم مطلع باشند؛ غیر از تأیید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است، کلیه اقدامات مربوط به طرح ترافیک عموم شهروندان به‌صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌گیرد و هیچ‌یک از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشکلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.

سوالات متداول طرح جدید زوج فرد

آیا محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در طرح جدید تغییر کرده است؟

خیر، فقط محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تغییر کرده. البته این طرح هنوز به طور کامل پیاده سازی نشده و فقط در محدوده طرح ترافیک اجرا می شود. قرار است در طرح جدید از طرح زوج و فرد خبری نباشد. طرح به دو قسمت محدوده سبز (طرح ترافیک قدیم) و محدوده آبی (طرح زوج و فرد فعلی) تقسیم می شود.

گفتنی است ساکنین طرح ترافیک می توانند بدون در نظر گرفتن زوج یا فرد بودن یک بار پیش از ساعت 8:30 از طرح خارج و پس از 17 وارد طرح ترافیک شوند بدون اینکه عوارضی پرداخت کنند.

در طرح جدید چگونه می توان به داخل محدوده طرح رفت و آمد کرد؟

بر خلاف طرح ترافیک قدیمی که 100 هزار از 4 میلیون دارنده خودرو اجازه ورود به طرح را دارند، هر خودرو یک حساب کاربری دارد که می توان آن را شارژ کرد و با هر بار ورود به طرح ترافیک مبلغی از این شارژ کم می شود. ظاهرا قرار است عواملی بر هزینه این ورود به طرح تاثیر داشته باشند. از جمله:

  • ساکنین محدوده طرح ترافیک می توانند پیش از ساعت 8:30 بدون پرداخت هزینه از محدوده طرح خارج شوند و پس از ساعت 17 به داخل محدوده بازگردند.
  • ساعت ورود و خروج. بر اساس طرح جدید، زمان ورود به و خروج از محدوده به سه قسمت اوج صبحگاهی، 10 صبح تا 4 عصر و اوج عصرگاهی تقسیم می شود که در بازه 10 صبح تا 4 عصر هزینه کمتری پرداخت می شود.
  • دارندگان معاینه فنی برتر از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند شد.

آیا ساعات و روزهای هفته طرح جدید تغییری داشته؟

بله. در طرح جدید روزهای پنج شنبه هم مانند جمعه و دیگر روزهای تعطیل، طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به اجرا در نمی آید. همچنین طرح ترافیک از 6:30 صبح تا 19 عصر و از شنبه تا چهارشنبه به اجرا در می آید.

طرح ترافیک جدید از چه زمانی به اجرا در می آید؟

طرح ترافیک جدید از 15 اردیبهشت در محدوده طرح ترافیک تهران به اجرا در می آید.

نقشه محدوده طرح ترافیک جدید

این نقشه مانند نقشه فعلی طرح ترافیک است و محدوده آبی و محدوده سبز در نقشه بالا مشخص شده است.

آیا امکان خرید طرح ترافیک سالیانه در طرح ترافیک جدید وجود دارد؟

خیر. شهرداری اعلام کرده که به هیچ عنوان نمی توان طرح سالیانه و یکجا دریافت کرد. بنابراین برای ثبت نام در سامانه جدید به آدرس https://my.tehran.ir مراجعه کنید.

وضعیت طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه به چه ترتیب است؟ آیا طرح پنج شنبه ها اجرا می شود؟

بله این طرح در روزهای 5 شنبه از ساعت 6:30 الی 13‎ اجرا خواهد شد.

شماره تلفن ۱۳۷ داخلی ۵ نیز به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان محترم است و به‌علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.

در رابطه با طرح ترافیک بیشتر بخوانید:

نحوه ثبت نام در سایت تهران من به منظور طرح ترافیک + جزئیات

زمان اجرای طرح جدید زوج و فرد در سال 98



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits