دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات ایمنی در هنگام وقوع سیل در سفر
0
نکات ایمنی قبل از وقوع سیل و نکات ایمنی به هنگام وقوع سیل و نکات ایمنی بعد از وقوع سیل تا زمانی که سیلاب فروکش نکرده­ است و یا هشدار خطر پابرجاست مکان امن خود را ترک نکنید.

خبرهای مربوط به واقعه غم­انگیز سیل دروازه قرآن و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در شهرهای سیل –زده، ایران هتل آنلاین سایت رزرو هتل در تمامی نقاط ایران مانند هتل های کیش و هتل های مشهد را برآن کرد تا نکاتی هر چند ساده ولی کلیدی را برای در امان ماندن از خطرات سیل در سفر را یادآوری کنیم تا این نوروز را هم با سفری دلچسب و بدون خطر پشت سر بگذاریم.

همین که کوله بارها را می­بندیم و دل به جاده می­سپاریم سفر آغاز می­شود و اگر حواسمان را خوب جمع کنیم و برخی قوانین ساده را رعایت کنیم سفرمان را با کوله­باری از خاطرات خوش به پایان خواهیم رساند.

نوروز 98 اما به سبب تقارن با بارندگی­های بهاره بی­سابقه دچار تلاطم­هایی شد که گاه پیش­بینی نشده بود. سیل در ایران شاید یکی از مهم­ترین خبرهای نوروزی بود که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته آن­هم در برهه­ای که سفرهای نوروزی در اوج خود قرار داشت و سیل نوروز را تا حدودی تحت الشعاع قرار داد. حتما شما هم در روزهای اخیر بارها اخبار مربوط به سیل گلستان، سیل خوزستان، سیل شیراز و سیل­های به جریان افتاده در سایر نقاط عزیز را شنیده­اید

نکات ایمنی قبل از وقوع سیل

به همراه داشتن کیف کمک­های اولیه در هر سفری یکی از نکات ضروری برای داشتن سفری ایمن است. قبل از آغاز هر سفری حتما از وضعیت جوی جاده­ها به خصوص در مناطق کوهستانی و پرباران اطمینان حاصل کنید. برخی از جاده­های کوهستانی و برف­گیر گاه با خطر بهمن روبرو هستند و یک اتفاق ساده همانند یک بوق ممتد می­تواند سبب به راه افتادن یک بهمن بزرگ و ویران­گر شود. بارندگی در جاده­ها نیز گاه سبب لغزندگی جاده­ها شده و کنترل وسیله نقلیه را با مشکل روبرو می­کند. گاه لغزندگی در اثر بارش باران سبب واژگون شدن وسایل نقلیه نیز می­شود بنابراین تا جایی که می­توانید سفرتان را به تعویق بیاندازید تا از وضعیت مناسب جاده­ها اطمینان حاصل کنید.

برخی از جاده­ها و مسیرهای مواصلاتی به علت وضعیت جوی نامناسب در برخی از برهه­های زمانی توسط سازمان های مربوطه مسدود می­شوند بنابراین حتما قبل از آغاز سفر از باز بودن مسیر مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

شماره تلفن آگاهی از وضعیت راه­های کشور: 141

نکته دوم اینکه حتما آب آشامیدنی مطمئن و مواد غذایی مناسب همانند مواد کنسروی به همراه داشته باشید.

نکات ایمنی در هنگام وقوع سیل در سفر

نکات ایمنی به هنگام وقوع سیل

به هنگام مواجهه با سیلاب به سرعت خودتان را به یکی از مراکز امداد و نجات هلال احمر برسانید. اگر عازم سفر هستید و در مجاورت رودخانه و حتی نهر آب قرار دارید و با بارندگی مواجه می­شوید سریعا از بستر رودخانه فاصله بگیرید. اتراق و یا توقف حتی در کنار مسیل­های خشک به هنگام بارندگی­های بهاره بسیار خطرناک است. بارندگی­ها سبب افزایش سرعت حرکت آب بستر رودخانه شده و چون این حجم از آب، ظرفیتی بیشتر از بستر رودخانه را طلب می­کند آب از بستر خارج شده و محیط اطراف را نیز به سرعت در بر می­گیرد.

اگر در وسیله نقلیه خود قرار دارید و متوجه به راه افتادن سیلاب شده­اید هر چه سریعتر از وسیله نقلیه خود خارج شوید. وسایل نقلیه مکانی ناامن در برابر جریان آب است چرا که جریان آب در ارتفاع 30 سانتی متر به راحتی می­تواند وسیله نقلیه­تان را حرکت داده و به هر سو که می­خواهد جابجا کند. ارتفاع آب تا 15 سانتی­متر نیز می­تواند کنترل وسیله نقلیه را کاملا از اختیارتان خارج و ماشین را متوقف کرده و شما را با مخاطرات فراوانی روبرو کند. اگر خودرو در محاصره سیل گیر کرده­است تنها از ماشین فاصله بگیرید و خودتان را به مکانی مرتفع برسانید.

با خروج از وسیله نقلیه و یا مشاهده جریان سیل حتما به مرتفع­ترین مکانی که در نزدیکی خود می­بینید حرکت کنید و تا می­توانید از جریان آب فاصله بگیرید. مکان­های مرتفع شما را در امان نگاه خواهد داشت. هرگز به هنگام مواجهه با سیل سرگرم فیلمبرداری با موبایل نشوید و تمام تمرکزتان را صرف حفظ جان خود و عزیزانتان بکنید و هوشیار باشید چرا که بسیاری از هموطنانمان جانشان را بر سر همین موضوع به ظاهر ساده از دست داده­اند.

از عرض رودخانه، سواحل آن و یا پل­های روی رودخانه خصوصا پل­های چوبی که محکم به نظر نمی­رسند عبور نکنید و حتما از آن فاصله بگیرید. در صورت بالا آمدن سطح آب حتما منطقه را ترک کنید. علاوه بر رودخانه­ها و نهرها کانال­های فاضلاب، تنگه، جویبارها و ... فاصله بگیرید چرا که به سرعت می­توانند دچار سیلاب شوند.

در مکان­هایی که آب بالا آمده است هر چند علایمی از سیل دیده نمی­شوید اکیدا توقف نکرده و به سرعت منطقه را ترک کنید. پناه گرفتن بر بلندای درختان اصلا گزینه مناسبی نیست چرا که جریان آب به راحتی می­تواند درختان را ریشه­کن کند.

اگر در محاصره سیل به دام افتاده­اید می­توانید بدون سیم­کارت و آنتن­دهی موبایل هم با شماره امداد و نجات ملی ایران 112 تماس حاصل کرده و در خواست کمک کنید.

هرگز در مسیر سیلاب اقدام به شنا نکنید و در مکانی مرتفع باقی بمانید. در سیل در حال حرکت راه نروید چرا که احتمال سر خوردن و از دست دادن تعادل بسیار بالاست. وارد سیلاب نشوید چرا که آب سیلاب حاوی روغن، گازوئیل و آلوده به فاضلاب­های خطرناک است. ورود به آب سیلاب ممکن است شما را با خطرات برق گرفتگی و یا انفجار روبرو کند چرا که خطوط فشار قوی برق و یا لوله­های گاز در زیر جریان آب قرار داشته و آسیب­های آن­ها دور از چشم باقی مانده­است. سیلاب همچنین سبب خارج شدن برخی از حیوانات همچون مار از لانه­هایشان شده که می­تواند به شما آسیب برساند.

اگر به هر دلیلی مجبور به ترک محل مرتفع و امن خود شده و مجبور به حرکت در سیلاب شدید حتما از یک تکیه­گاه همانند چوب کمک بگیرید تا هم تعادلتان را حفظ کنید و هم بتوانید هموار بودن مسیر را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عبور چند نفره حتما دست هایتان را به داده و زنجیروار از آب­های خروشان عبور کنید.

به هنگام تاریک شدن هوا خطر افزایش پیدا می­کند بنابراین سعی کنید محل امن خود را ترک نکرده و تا روشن شدن هوا صبر کنید.

اگر در مکانی سکنی گزیده­ و درگیر سیلاب شده­اید حتما به طبقات بالاتر رفته و جریان آب، برق و گاز را قطع کنید. خونسردی خود را حفظ کرده و به اطلاعیه­ها و هشدارهای مسئولین محلی توجه کرده و در صورت هشدار تخلیه مکان مورد نظر را ترک کرده و به مکان­های امن اعلام شده توسط مسئولین محلی بروید.

نکات ایمنی بعد از وقوع سیل

در نزدیکی شهرهایی که دچار سیلاب شده­اند توقف نکنید و به سرعت منطقه را ترک کنید.

به هنگام وقوع سیل احتمال بروز بیماری­های عفونی افزایش پیدا می­کند بنابراین بهداشت فردی را تا جایی که می­توانید رعایت کنید.

از سیم­های برق و لوله­های گاز فاصله بگیرید.

آب سیلاب آلوده­ است بنابراین به هیچ وجه از آن استفاده نکنید و تنها آب­های بسته­بندی و مطمئن را مصرف کنید. در صورت استفاده از آب لوله کشی نیز حتما آب را بجوشانید. لوازم خود را پس از سیلاب خشک کرده و حتما با مواد ضدعفونی مناسب ضدعفونی کنید.

تا زمانی که سیلاب فروکش نکرده­ است و یا هشدار خطر پابرجاست مکان امن خود را ترک نکنید.

125 شماره تماس با آتش­نشانی است و یکی از همان شماره­هایی است که حتما در چنین شرایطی کارگشا خواهد بود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نسیبه | ۳ سال پیش
واقعا مفید و کاربردی بود. عالی
0
0
نادر | ۴ سال پیش
باتشکر از شما به خاطر سایت خوبتون
0
0

hits