دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حسین هدایتی : حواشی ،تمامی فعالیتها و اتهامات حسین هدایتی + فیلم
2
حسین هدایتی که روزگاری در دنیای فوتبال به عابربانک مشهور بود اکنون نامش در لیست ابر بدهکاران بانک سرمایه قرار گرفته است .

حسین هدایتی کیست ؟

چند صباحی است که نام حسین هدایتی بسیار در رسانه ها به چشم می خورد. وی که قبلاً در دنیای ورزش و به خصوص فوتبال، به عابر بانک مشهور بود حالا با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک سرمایه بیشتر افکار عمومی را به خود مشغول نموده است و همه به دنبال آن هستند تا ببینند حسین هدایتی کیست و چه جایگاهی را در دنیای اقتصاد ایران دارد؟

حسین هدایتی متولد سال 42 و اهل دولاب تهران است . او روزگاری یک سرمایه گذار بزرگ محسوب میشد . دلیل شهرت او بخاطر کمک های مالی بسیاری که به باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران داشته و همچنین تاسیس باشگاه استیل آذین بوده است

پدر حسین هدایتی کارخانه‌دار بوده‌است. روایت هدایتی از آغاز به کارش این چنین است که پدرش با سرمایه 13 هزار تومان برای او مغازه ای دایر میکند که در آن واشرها و لولاهای کابینت تولید می‌کرده‌است. مدتها بعد به تولید تزیینات پرده روی می‌آورد. سرانجام یک سولهٔ ۱۱ هزار متری در شهرک صنعتی علی‌آباد دایر میکند

حسین هدایتی کیست ؟ ثروت حسین هدایتی ، محاکمه هدایتی ، بانک سرمایه

چگونه حسین هدایتی ثروتمند شده است ؟

حسین هدایتی در مورد اینکهچگونه ثروتمند و سرمایه دار شده است میگوید : در مدت زمانی که در سپاه فعالیت میکرده است عیدی هایی با ارقام 2500 تومان دریافت میکرده و او آنها را به سکه ، زمین و ... تبدیل کرده است و به اعتقاد وی آنها برکت زندگیش بوده اند . با گذر زمان دارایی هایش ارزش چندین برابر پیدا کرده بودند . به عنوان مثال خودش به خرید زمینی به قیمت دو میلیارد و سپس فروش آن به قیمت سیصد میلیارد تومان، یا خرید زمینی به قیمت ۲۱ میلیارد تومان و افزایش قیمت آن زمین تا ۲۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ اشاره می‌کند.

حمایت های فوتبالی حسین هدایتی

در حیطه فوتبال حسین هدایتی به عابربانک مشهور بوده است چرا که حمایت های مالی او از تیم ملی و تیم باشگاهی پرسپولیس زبانزد عام و خاص است . همینطور باشگاه فوتبال ملوان بندرانزلی ، یکی از باشگاه‌های حسین هدایتی دولابی در ایران بود؛ که آن را به دلیل برخی اختلافات واگذار و این باشگاه به سیروس محجوب تحویل داده شد. هدایتی با در اختیار گرفتن ۷۰ درصد سهام ملوان تعیین‌کننده هیئت مدیره باشگاه بود و نداجا ۳۰ درصد مابقی سهام را در اختیار داشت

برنامه نود به مجریگری عادل فردوسی پور ، پرونده مالکان ثروتمند در فوتبال را باز کرد. شاید بیش از آنکه همگان منتظر شنیدن نام هایی چون مسعود درویش، علی و شهرام شفیع زاده، مهدی پرهام و ... باشند منتظر آن بودند تا برگه های مربوط به حسین هدایتی در این پرونده ورق بخورد. حسین هدایتی کسی است که به نوعی در برخی مواقع گره گشای ورزش ایران بود.

حسین هدایتی کیست ؟ ثروت حسین هدایتی ، محاکمه هدایتی ، بانک سرمایه

ثروت حسین هدایتی چقدر است ؟

از میزان ثروت و دارایی هایی که به حسین هدایتی نسبت داده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. مالکیت شرکت هلدینگ استیل آذین ایرانیان،
  2. مالکیت صنایع استیل آذین،
  3. مالکیت شرکت خاور آذین،
  4. مالکیت شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان،
  5. مالکیت چندین کارخانۀ فولادسازی و ورق،
  6. مالکیت شرکت نایبند بزرگترین شرکت پرورش میگوی ایران
  7. مالکیت برج ‌سازی در دبی یا سهام ‌داری بانک خصوصی تات
  8. مالکیت سهامداری در بازار مبل ایران

ماجرای دستگیری و ردپای حسین هدایتی در بانک سرمایه

دقیقاً یک سال پیش بود که ورق برای حسین هدایتی برگشت. در تاریخ 15 دی ماه 1395 بود که خبر بازداشت وی در رسانه ها منتشر شد اما همگان بر این باور بودند که این بار نیز به مانند سابق به زودی آزاد خواهد شد. اما گویا این بار پای یک پرونده فساد مالی در میان بود به طوری که مدت بازداشت وی 3 ماهی به طول انجامید و سرانجام در تاریخ 3 اردیبهشت 1396 آزاد شد.

بعد از آزادی از زندان مدتی در سکوت خبری گذشت اما بعد از چند ماه و با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک سرمایه توسط محمود صادقی نماینده مجلس، دوباره پایش به رسانه ها باز شد. فهرست منتشر شده نشان می داد که حسین هدایتی بین سال های 92 تا 95 حدوداً 7 نوبت وام از بانک سرمایه مجموعاً به مبلغ 1372 میلیارد تومان بدون وثیقه دریافت نموده است.

حسین هدایتی در این باره گفت: نه من و نه هیچ کدام از خانواده یا شرکت های من از بانک سرمایه وامی نگرفته ایم. اما درباره بدهی لیستی که این نماینده منتشر کرده است. این موضوع به پروژه تجاری شهرک صنعتی و میدان صادراتی جنوب کشور مربوط می شود که نیمه کاره مانده بود. من آن ها را خریدم و ده هزار شغل ایجادکرده و بدهی آن ها را پذیرفته ام. این پروژه ها کارآفرینی است و در برابر تسهیلات سه برابر وثیقه دارد. به طور مثال کارخانجاتی از خصوصی سازی شرکت خریداری کردیم که در زمان دولتی بودن به بانک ها بدهکارند و مسوولیت پرداخت این بدهی ها را هم ما پذیرفتیم.

حسین هدایتی کیست ؟ ثروت حسین هدایتی ، محاکمه هدایتی ، بانک سرمایه

اتهامات حسین هدایتی

اولین جلسه محاکمه و رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی در شعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام روز چهارشنبه ۸ اسفند ماه در دادگاه انقلاب برگزار شد

نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی گفت:

  1. هدایتی با تبانی با مدیران بانک سرمایه ۵۸۶ میلیارد تومان از وجوه این بانک را خارج کرده است.
  2. ر پرونده حاضر موسوم به پرونده گروه هدایتی، آقای حسین هدایتی دولابی در پوشش 8 فقره شرکت‌های صوری به نام طراحی پویان پاسارگاد، سروش تجارت سیمرغ، جاوید گشت هیرمند، جاوید گشت آرکا و چند شرکت دیگر اقدامات مجرمانه انجام داده است.
  3. حسین هدایتی از طریق گماردن برخی اشخاص بی‌بضاعت به عنوان مدیران این شرکت‌ها به مقدار ۵۸۶ میلیارد تومان از وجوهات دریافتی از بانک سرمایه را خارج نموده و تسهیلات دریافت کرده است.
  4. اتهام متهم ردیف اول با تبانی با یکی از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیران ارشد بانک جهت اخذ اعتبارات غیر قانونی از بانک محرز است.
  5. اقدامات متهم ردیف دوم سید مهدی موسوی نژاد در فرآیند دریافت تسهیلات موثر بوده است به طوری که در سال 92 با هدایتی آشنا شده و زمین هایی با بنای نیم ساخته در جاده قدیم جهرم به شیراز در اختیار آقای هدایتی قرار داده که زمین‌های مذکور در بافت برون شهری قرار داشته است.
  6. همچنین نامبرده از طریق تبانی با یکی از مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان توانسته است مبلغی به میزان ۶۶ میلیارد تومان تحصیل کند که آن پرونده مفتوح است.
  7. تبانی آقای هدایتی با مدیران بانکی بدون رعایت تشریفات اعتباری و با همکاری متهم دیگر این پرونده یعنی آقای موسوی نژاد بوده است که کار وی وثیقه تراشی از طریق گران نشان دادن آن وثیقه‌ها بوده است. به طوری که تاکنون ۴ سال از تاریخ سررسید معوقات بانکی این متهم گذشته است، اما هنوز این معوقات پرداخت نگردیده است.
  8. متهم موسوی نژاد در فرآیند دریافت مجرمانه تسهیلات بانکی نقش بسیار مهمی داشته است این فرد در سال ۹۲ با آقای هدایتی آشنا می‌شود و در همکاری با یکدیگر زمین‌های در مسیر جهرم به شیراز را که جنب یک کارخانه آرد بوده است را در اختیار آقای هدایتی قرار می‌دهد به طوری که زمین‌هایی که در آنجا بوده است را با همکاری دو کارشناس رسمی دادگستری استان فارس ۱۳ برابر قیمت واقعی قیمت گذاری کرده و به بانک معرفی کرده اند.
  9. این زمین‌ها برای ایجاد دو پروژه یکی برای جمع آوری مشاغل مزاحم و دیگری برای ایجاد بازار تره بار بوده است که هیچ کدام از این دو پروژه به سرانجام نرسیده است.
  10. املاکی که این افراد به بانک معرفی کرده‌اند واقعا املاک بیابانی بوده و دارای ارزش و قیمت آنچنانی نبوده است؛ اما آن‌ها این املاک را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار داده بودند.
  11. متهم موسوی نژاد بابت دستمزد اقدامات خود مبلغ ۲۳ میلیارد تومان را از آقای هدایتی دریافت کرده است، همچنین آقای هدایتی مبالغ دیگری را به منظور دریافت تسهیلات کلان در قالب حق دلالی به متهمان دیگر این پرونده پرداخت کرده است.
  12. اعضای وقت هیات مدیره و قائم مقام بانک سرمایه و ریاست وقت شعبه مرکزی بانک سرمایه از طریق امضای صورت جلسات با نقض عامدانه مصوبات و مقررات بانکی نقش موثری در حیف و میل اموال بانک سرمایه داشته‌اند.
  13. همچنین دو نفر دیگر به عنوان کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس با گزارش خلاف واقع در تضییع اموال بانک سرمایه نقش موثری داشته‌اند.
  14. شرکت‌های مذکور فاقد فعالیت بوده و هر کدام به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به آقای هدایتی یا واگذار یا صلح شده‌اند. مدیران این شرکت‌ها هم افراد فاقد سرمایه و ناتوان بودند که حقوق ناچیزی دریافت می‌کردند و صرفا در شرکت‌ها و جلسات حضور فیزیکی داشته‌اند و اقدام به امضای مصوبات و کارهای بانکی می‌کرده‌اند.
  15. پرویز کاظمی قبلا رئیس هیات مدیره شرکت استیل آذین ایرانیان بوده که این شرکت به حسین هدایتی مربوط است و حسب ردیابی و اظهارت و اقاریر مبالغ کلانی از سوی هدایتی به یاسر ضیایی بابت جبران خدمات پرداخت شده است و هیچ دلیل قانونی در این رابطه ارائه نشده است.
  16. یاسر ضیایی منابع اخذ شده از طریق حسین هدایتی را به وسیله راننده یعنی متهم ردیف هفتم اخذ کرده است که ضوابط قانونی بر این اساس نادیده گرفته شده است.
  17. حسین هدایتی به لحاظ تاخیر در بازپرداخت تسهیلات از بانک سرمایه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان معوقات از بانک سرمایه دارد و عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور برای او قابل انتساب خواهد بود.
  18. تسهیلات پرداختی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شرکت درخواست کننده پرداخت شده، فاکتورها همه صوری بوده، اعتبار سنجی صحیحی از وضعیت شرکت‌ها انجام نشده است، عموما گواهی موضوع تبصره یک مربوط به عملکرد شرکت‌ها اخذ نشده است.
  19. اعطای تسهیلات به شرکت‌ها بیش از ۱۰ برابر سرمایه شرکت و برخلاف مقررات بانک مرکزی بوده است.
  20. حسین هدایتی در پوشش هشت فقره شرکت ۵۸۶ میلیارد تومان را در قالب قرارداد مشارکت مدنی از بانک سرمایه خارج می‌کند و برای ارائه تسهیلات طی جلساتی با بانک سرمایه و توافقات حاصل شده، مجتبی کیان پیشه به عنوان ضامن برخی قراردادهای تسهیلاتی را امضا کرده است و در انتساب شرکت‌های مذکور به حسین هدایتی تردید وجود ندارد.
  21. تسهیلات بانکی مثل انجام وثایق توسط مدیران بانک سرمایه مورد لحاظ نبوده و وثایق تودیعی از طریق گران نمایی صورت گرفته است.
  22. اتهامات نامبرده حسین هدایتی مبنی بر تحصیل ۸ فقره تسهیلات بانکی به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان در قالب مشارکت‌های مدنی بازرگانی بوده که در محل تعیین شده مصرف نکرده است و عنوان مجرمانه خیانت در امانت در رفتار گیرنده محرز است.
  23. این این در حالی است که تسهیلات اعطایی به صورت امانی به تصمیم گیرنده اعطا شده است در مورد مدنظر هزینه شود.
  24. وی تاکنون در خصوص باز پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی تاخیر داشته است.
  25. هدایتی به منظور جا نگذاشتن ردپا مبادرت به دریافت تسهیلات کرده این تسهیلات را به حساب افراد دیگری بوده است. وی از طریق مراجعات مکرر به بانک سرمایه و امضای تعهدنامه‌های مختلف نقش برجسته‌ای در دریافت این تسهیلات داشته است.
  26. کل ارزش خرید املاک ۱۴۵ میلیارد تومان طبق مبایعه نامه های رسمی بوده در صورتی که گزارشات کارشناسی بیشتر بوده است.
  27. متهم پس از اخذ مصوبات بانک سرمایه به صورت نمادین و صوری مبادرت به طرح شکایت از موسوی نژاد می‌نماید.
حسین هدایتی کیست ؟ ثروت حسین هدایتی ، محاکمه هدایتی ، بانک سرمایه

دفاعیه حسین هدایتی در دادگاه

حسین هدایتی با حضور در جایگاه در خصوص املاکی که با عنوان وثایق تسهیلات ارائه کرده اظهار کرد: این املاک در چندین مرحله کارشناسی شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ با دو واسطه آشنا شدیم و در خصوص اینکه گفته می‌شود معاملات صوری بوده درخواست می‌کنم این دو نفر در جلسه بعدی حاضر شوند.

هدایتی در خصوص کاغذی بودن ۸ فقره شرکت گفت: شرکت کاغذی در قانون معنا ندارد. سرمایه ثبتی این شرکت‌ ۷ تا ۱۰ میلیاردتومان بوده است.

وی اظهار کرد: ما نه این شرکت‌ها را خریده ایم و نه به ما واگذار شده است، صورت.های مالی حسابرسی داشته و مالیات هم پرداخت کرده‌اند. این شرکت‌ها متعلق به من و آقای موسوی نژاد نیست و همه مقررات شرکت‌ها طی شده است.

هدایتی با بیان اینکه حسین هدایتی 40 سال است که در کشور املاک و کارخانجات مختلفی را خریداری کرده، گفت: اینها موارد را هیچ وقت خودم شخصاً‌ نگرفتم بلکه افرادی که امین من بودند می‌رفتند املاک را کارشناسی می‌کردند و می‌گفتند که خریداری کنیم.

وی افزود: 5 شرکت در سال 92 معرفی شد و قرار ما با یقینی این بود که اسناد شرکت‌ها و املاک را بیاورد و اگر توانست روی آنها اعتبارات بگیریم.

هدایتی اظهار کرد: شرکت‌ها متعلق به آقای یقینی است و ایشان مصوبات را تماما قبل از تاریخ آشنایی و مبایعه‌نامه‌ها دریافت کردند و توسط دو واسطه مبایعه نامه شده است.

متهم ردیف اول اظهار کرد: در سال 93 به دادسرای ناحیه 2 شعبه 11 مراجعه کردم و از یقینی و موسوی نژاد به دلیل کلاهبرداری شکایت کردم. بعد از رسیدگی بازپرس برای موسوی نژاد قرار منع تعقیب صادر کرد.

کارشناسان یک بار در سال 91 اعلام کردند که کارشناسی‌ها جعلی است و یک مرحله هم در سال 93.
وی گفت: اگر شرکت‌ها کاغذی است ما بر اساس توافق 4 درصد آورده داشتیم بنابراین بانک در این خصوص کوتاهی کرده است.

هدایتی اظهار کرد: از 8 فقره شرکت من مسئولیت 3 فقره شرکت را می‌پذیرم. من در سال 94 با چک وام نگرفتم و بلکه با وثیقه وام دریافت کردم.

وی از قاضی دادگاه درخواست که آقای سیاهپوش را هم برای توضیحات احضار کند.

هدایتی همچنین خطاب به نماینده دادستان در موضوع تبانی با مدیران بانک گفت: من پایم را در بانک سرمایه نگذاشته‌ام و با آقای پرویز کاظمی آشنایی نداشتم. من بچه مسلمان و بچه جنگ هستم.

وی خاطرنشان کرد: من تبانی در سال 91 و 92 نداشته‌ام. آقای پرویز کاظمی سال 91 به بانک سرمایه آمده است. والله نمی‌دانستم آقای کاظمی در بانک سرمایه است.

هدایت بیان کرد: تمام مدیران بانکی با من آشنا هستند و همچنین حاضرند بدون وثیقه به من تسهیلات بدهند، دلیلی نداشته تبانی کنم. من با هیأت مدیره بانک سرمایه در سال 92 هیچ ارتباطی نداشتم.

هدایتی گفت: مگر من خودم شرکت نداشتم؟ کارخانه استیل آذین سال ۵۷ تاسیس شده است، چرا من ۸ شرکت کاغذی بگیرم و تخلف کنم؟

وی در مورد ضیایی گفت: من رشوه‌ای به او ندادم. ایشان مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بود که سه ماه قائم مقام آن شد. اگر من اهل رشوه بودم افرادی که به من پیشنهاد رشوه می‌کردند به آن‌ها رشوه می‌دادم و مشکلاتم را حل می‌کردم.

هدایتی درباره اتهام تبانی با کارشناسان از سال ۸۷ تا ۹۱ گفت: من چه تبانی کردم؟ بین من و کارشناس سال ۹۲ تبانی وجود نداشت. اگر در کارشناسی ۹۴ تبانی بوده ثابت کنید، من می‌پذیرم. آقای شریعتی در سال ۹۱ با آقای موسوی نژاد برای آوردن سپرده توافقنامه امضا می‌کنند حال به صرف امضا آقای شریعتی متهم شده؛ اما او بیگناه است.

وی بیان کرد: من هفت کارشناسی که شما گفتید را ندیده‌ام و تبانی نداشتیم.

هدایتی افزود: در کیفرخواست قید شده ما وام را در قالب مشارکت مدنی بازرگانی در سال ۹۵ یا ۹۲ گرفتیم که در اینجا سوال است آیا من برای خرید ارز، سکه، دلالی پول گرفته‌ام یا برای تولید و کارخانه‌هایم. آقای سمیعی صراحتا گفته است من وام‌های گرفته شده را صرف عیش و نوش، خرید خودروهای لوکس و ملک در شمیران کرده‌ام. اگر من ملکی در شمیران یا هر جای تهران یا ایران دارم، شناسایی کنید.

هدایتی در رابطه با این موضوع که در کیفرخواست اعلام شده که سفرهای خارجی داشته است، اظهار کرد: من ظرف 10 سال گذشته از کشور خارج نشدم.

هدایتی گفت: آقای قاضی من از 19 سالگی بنز سوار بودم و در این چند سال خودرو گرانقیمتی نخریدم. چرا می‌گویید وام‌ها را صرف عیش و نوش کرده‌ام؟ در خصوص اسناد شرکت اعلام شده که این اسناد در اختیار من گذاشته شده است اما من تا حالا مدیران برخی شرکت‌ها را هم ندیده‌ام. با آقای بخشایش و کاظمی هم نسبتی نداشتم.

وی اظهار کرد: عیش و نوش و سفرهای من با پول بانک نبوده است، شما می‌توانید این‌ها را رصد کنید که کجا صرف شده است. پول من در تولید رفته است، من وام گرفته‌ام و در تولید استفاده کرده‌ام. من با آقای بخشایش و پرویز کاظمی نسبتی نداشتم.

هدایتی افزود: در مورد دو کارمندم باید بگویم او ضامن و راهن پروژه لیال در سال ۹۲ است و در اقدامات سال 94 نقشی نداشتند و همه مسئولیت بر عهده من است. در این رابطه ما بدهکار هستیم، او هیچ نقشی نداشته و بی گناه است، از محضر دادگاه می‌خواهم افراد بیگناه را از پرونده خارج کند.

وی ادامه داد: در مورد پولشویی هم باید بگویم من در طی این ۴۰ سال کارگری کردم، درباره اینکه به نام کارمندانم حساب باز کنم از مراجع آگاه به امور بانکی پرسیده بودم که آیا این موضوع پولشویی محسوب می‌شود یا نه که گفتند خیر. حسین هدایتی کارگری بیش نیست و نخواسته که خلافی انجام دهد. از بانک پارسیان برای 2 کارخانه وام گرفتم اگر بدهکار این بانک هستم چرا تاکنون مطرح نکردید؟

در این لحظه نماینده دادستان مجدد در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم گفت: شماه 8 فقره شرکت را دریافت کردید،‌ این از کجا به شما رسیده است؟ شما 586 میلیارد تومان را قبول دارید که گرفته‌اید، چرا این پول را به نام خانمی که خانه دار است و یا آقایی که پیک موتوری است دریافت کردید؟

هدایتی در پاسخ گفت: من از هول حلیم در دیگ افتادم. من منافع خودم را در این دیدم که مال را با قیمت ارزان خرید می‌کنم ولی بعد فهمیدم سرمان کلاه رفته است.

قاضی مسعودی مقام پس از استماع قسمتی از دفاعیات متهم به دلیل طولانی شدن جلسه دادگاه، ختم این جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده به روز دوشنبه هفته آتی موکول می‌شود.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits