دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ سم خطرناک در میوه و تره بار تهران یافت شد
3
استفاده از سموم در سبزی‌ها و میوه‌ها بیشتر از حد مجاز گزارش شده به طوری که طبق آخرین آزمایشات انجام شده در میوه و تره بار تهران ۱۰ سم خطرناک وجود دارد.

استفاده از سموم خطرناک و سرطانزا در کشاورزی

مجله دلگرم : استاد سم‌شناسی اکولوژی ایران گفت: استفاده از سموم در سبزی‌ها و میوه‌ها بالاتر از حد مجاز بوده به طوری که طبق آخرین آزمایشات انجام شده در میوه و تره بار تهران ۱۰ سم خطرناک وجود دارد.

به گزارش ایسنا، احمد مهدوی در پنجمین همایش ملی تغییر و گاه‌شناسی درختی در اکوسیستم‌های خزری در مورد مصارف سم و آسیب‌های وارده به اقلیم و انسان گفت: اگر در مبحث استفاده از سموم نظارت کافی نداریم نباید مصرف کنیم زیرا اثرات بقایای سموم دفع آفات در میوه‌ها و سبزی‌ها بر سلامت انسان‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار گونه آفت ثبت شده است، تصریح کرد: سموم این آفات موجب از بین رفتن حشرات نیز شده که غذای پرندگان است.

استاد سم‌شناسی اکولوژی ایران افزود: نباید از سموم آفت کش در جایی استفاده کنیم که پای تولید غذا در میان است، ظهور آفت کش‌های مصنوعی شیمیایی و آلی هرکدام آسیب زننده بوده و برخی سموم از ریشه وارد گیاه می‌شود و داستان آدم کشی را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سموم آفت کش با طراحی دقیق برای کشتن آفات وارد بازار می‌شود، تصریح کرد: استفاده از سموم کشاورزی و برخی علف کش‌های فعلی که در بازار وجود دارد موجب افزایش سرطان نیز می‌شود اما متأسفانه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدوی همچنین گفت: برخی موش کش‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌شود نیز آفت کش‌های بدی هستند و استفاده از آنها موجب مرگ جانداران دیگر نیز شده است.

استاد سم‌شناسی اکولوژی ایران با بیان اینکه مسمومیت در اثر سموم در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، اظهارکرد: این در حالی است که بیشترین سموم در کشورهای توسعه یافته مصرف می‌شود اما خطری برای انسان‌ها ایجاد نکرده زیرا در این کشورها حقوق مصرف کنندگان و فاکتورهای مناسب در تولید سموم به درستی رعایت می‌شود.

مهدوی ادامه داد: سم بر روی کارگران کارخانه جات تولید سم و کارگران سمپاشی مزارع و باغ‌ها بیشترین اثرات مخرب را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از قرص برنج در انبار برنج و حبوبات برای جلوگیری از آفات منسوخ شده است، گفت: باید از ورود این نوع قرص‌ها به بازار جلوگیری شود زیرا در غیر این صورت کشتار ایرانیان با قرص برنج رقم می‌خورد.

استاد سم‌شناسی اکولوژی ایران با اشاره به اینکه ورود سموم و آفت کش‌ها از مزارع برنج به تالاب‌ها اثرات مخربی را برای آبزیان و ماهی‌ها دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مازندران و گیلان بهترین و ارگانیک ترین برنج را در سطح جهان تولید می‌کنند و ما از برنج وارداتی بی نیاز هستیم اما با وجود این همچنان مشاهده می‌شود که برنج وارد کشور می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits