دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واقعه سانچی یکساله شد / آیا تمهیدات جدیدی اندیشیده شده است ؟

سانحه تلخ سانچی یکساله شد / تمهیدات جدید چیست ؟!

واقعه سانچی یکساله شد / آیا تمهیدات جدیدی اندیشیده شده است ؟
0
سالگرد سانحه کشتی سانچی / آیا تمهیدات جدیدی اندیشیده شده است ؟ یکسال از ماجرای تلخ سانچی میگذرد اما باید دید که برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی آیا تمهیداتی اندیشیده شده است ؟

مجله دلگرم : 16 دی ، سالگرد یک اتفاق تلخ و فراموش نشدنی در کشور است ، اولین سالگرد سانحه کشتی سانچی .

یکسال از ماجرای تلخ سانچی میگذرد اما باید دید که برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی آیا تمهیداتی اندیشیده شده است ؟

آیا کسی از خانواده شهدای کشتی سانچی اطلاعی دارد ؟ آیا عرصه دریا و اقیانوس برای دریانوردان کشور امن تر شده است ؟


فرض کنید پلاسکو در آب‌های چین می‌سوخت و یک نفتکش ایرانی در چهارراه استانبول، در قلب پایتخت طعمه‌ حریق می‌شد. نفتکش سانچی از حیث انسانی همان ساختمان پلاسکو است؛ فقط کمی‌ دورتر.

در حادثه‌ برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی که هفدهم دی‌ماه 96 در آب‌های چین رخ داد، ۳۲ خدمه‌ی کشتی شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند.

این بار اما ابعاد حادثه ناپیدا ماند؛ نه رسانه‌های رسمی داخل کشور به محل اعزام شدند، نه شهروندی آنجا حضور داشت که عکس و فیلم بگیرد و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. از آنجا که حادثه فرسنگ‌ها دورتر رخ داده مسئولان همیشه در صحنه هم نمی‌توانند در محل حادثه و مقابل دوربین‌ها ظاهر شوند و مصاحبه کنند. به همین دلیل این فاجعه در سطح افکار عمومی چندان مطرح نشده و در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی هم اخبار و اطلاعات دندان‌گیری منتشر نمی‌شود.

در این شرایط تنها مراجع رسمی مثل شرکت ملی نفتکش سررشته‌ی اخبار را در دست دارند و به شکل کنترل‌شده‌ای دست به انتشار آنها می‌زنند و برخی خبرگزاری‌های خارجی هم گه‌گاه گزارشی از حادثه منتشر می‌کنند.

حادثه سانچی چگونه رخ داد ؟

نفتکش «سانچی» از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود روز یکشنبه وارد آب‌های کره‌ی جنوبی شود اما شامگاه شانزدهم دی یک کشتیِ باری چینی با آن برخورد کرد و به دلیل اینکه محموله‌ نفتکش، نفت فوق سبک با درجه‌ اشتعال بسیار بالا بود، دچار حریق شد. صبح ۱۷ دی خبرگزاری «شینهوا»ی چین خبری منتشر کرد که حاکی از ناپدید شدن ۳۲ خدمه‌ی نفتکش ایرانی در آب‌های چین بود.

در بیانیه‌ای که وزارت حمل و نقل چین در پی این حادثه منتشر کرد، اعلام شد که حادثه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داده و یک کشتی باری چینی با یک نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ‌شده برخورد کرده و نفتکش «سانچی» بطور کامل آتش گرفته است. ۲۱ خدمه‌ی کشتی چینی همان زمان نجات داده شدند اما خبری از خدمه‌ی کشتی ایرانی نبود.

ابتدا مقامات دریایی چین هشت کشتی را برای عملیات جست‌وجو و نجات اعزام کردند و کره‌ی جنوبی هم در این عملیات شرکت کرد. در همین حال پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از شرکت ملی نفتکش ایران درباره‌ی جزئیات بیشتر حادثه به نتیجه‌ای نرسید و اعلام شد مدیران این شرکت در جلسه هستند.

روز پس از حادثه حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه، از رایزنی با مقامات چینی برای اطلاع از جزئیات ماجرا خبرداد و گفت «هرگونه اطلاع‌رسانی از سوی وزارت خارجه در این زمینه مستلزم اطلاعات دقیق از این اتفاق است».

شرکت ملی نفتکش ایران نیز پس از ساعت‌ها پی‌گیری خبرنگار ایسنا بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن به اقدامات این شرکت در سازماندهی عملیات امداد و نجات اشاره و نوشته شده بود که تلاش‌ها برای نجات خدمه‌ی کشتی ادامه دارد.

۱۷ ساعت پس از حادثه، نفت‌کش ایرانی همچنان در آتش می‌سوخت و رویترز گزارش داد که چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق برای پاکسازی لکه‌ی نفتی در محل حادثه مشغولند و کره‌ی جنوبی هم برای کمک‌رسانی یک کشتی و هلی‌کوپتراعزام کرده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از دستور نخست وزیر چین برای مهار آتش خبر داد و گفت شنیده است که «قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند».

ساعتی بعد اسامی خدمه‌ی مفقودشده‌ی کشتی در اختیار ایسنا قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین گفت این کشور اهمیت بسیار زیادی برای این حادثه قائل است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت برخورد دو کشتی، گفت تجسس ادامه دارد و دولت چین اعلام کرده برای پیداکردن آنان همکاری می‌کند.

حدود ۳۰ ساعت از زمان حادثه گذشته بود که خبری درباره‌ی نجات تعدادی از مفقودین منتشر شد: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت خبر نجات تعدادی از مفقودین صحت ندارد.

بعد از یک هفته

با گذشت 7 روز از حادثه، معاون سازمان بنادر و دریانوردی از رسیدن ١٢ تکاور ایرانی به محل حریق نفتکش سانچی خبر داد و گفت: تکاوران و گروه چینی در حال برگزاری جلسه و بررسی نحوه ورود به نفتکش هستند.

کمی بعد فرمانده چینی عملیات امداد و نجات، جملاتی ناامیدکننده بر زبان آورد: احتمال نجات جان دریانوردان ایرانی حاضر در این نفتکش بسیار ضعیف است اما تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه بالابر این نفتکش که از آن برای ورود به قایق‌های نجات یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده، گفت که این موضوع نشان می‌دهد دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشته‌اند.

دقایقی پیش از ظهر، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سانچی از حالت شناور بودن خود خارج شده و در حال غرق‌شدن است، گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودان نیست و حدود یک ساعت بعد.

او حدود یک ساعت بعد، جان باختن ۲۹ پرسنل دیگر نفتکش «سانچی» را تایید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که به چین سفر کرده بود و لحظه‌به‌لحظه روند کار را زیر نظر داشت، گفت: «در همان لحظات اولیه‌ی برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده‌ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است ... حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم».

تأیید خبر مرگ سرنشینان سانچی یعنی خاموش‌شدن کورسوی امیدی که در دل خانواده‌های آنان بود؛ خبری که می‌توانست روز پس از حادثه تأیید شود، نشد تا خانواده‌ها و بستگان سرنشینان کشتی یک هفته را با این بیم‌وامید سرکنند؛ هرچند دو سه روز بعد از حادثه امید به بازگشت مفقودشدگان، تبدیل شده بود به دعا کردن برای پیدا شدن پیکر آنان اما غرق‌شدن سانچی، ته‌مانده‌ی این امیدها، آرزوها و آن باقی‌مانده‌ی پیکرها را با خود زیر آب برد.

چشمان اشک‌آلود و دل‌های پردردی که از فرسنگ‌ها دورتر نومیدانه چشم‌انتظار رسیدن «خبر» بودند، دیگر نه پیکر عزیزشان را دیدند و نه «تشییع شکوهمند پیکر دیانوردان ایرانی» را. سانچی حتی شبیه پلاسکو هم نشد.


برگزاری مراسم اولین سالگرد شهدای سانچی

مراسم اولین سالگرد شهادت دریانوردان دریاخفته نفتکش سانچی روز پنج شنبه 20 دی ماه از ساعت 15 الی 17 در حسینیه ارشاد تهران برگزار می شود.

به گزارش «تابناک»، مراسم اولین سالگرد شهادت دریانوردان دریاخفته نفتکش سانچی روز پنج شنبه 20 دی ماه سال جاری با حضور خانواده شهدا، مقامات و مسئولین لشکری و کشوری، پرسنل و مدیران ارگان های دریایی، نفتی، کار و تعاون و اقشار مختلف مردم در حسینیه ارشاد تهران واقع در خیابان دکتر شریعتی از ساعت 15 الی 17 برگزار می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits