دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علی‌ اکبر عمارت‌ساز : اتهامات رئیس سابق بانک تجارت کرمان چیست ؟
2
مجله دلگرم : با شروع دوره جدیدی در کشور مبنی بر معرفی تمامی مفسدان اقتصادی ، علی‌ اکبر عمارت‌ساز نام مفسد اقتصادی دیگری است که امروز خبر برگزاری جلسات محاکمه او منتشر شده است . علی اکبر عمارت ساز...

مجله دلگرم : با شروع دوره جدیدی در کشور مبنی بر معرفی تمامی مفسدان اقتصادی ، علی‌ اکبر عمارت‌ساز نام مفسد اقتصادی دیگری است که امروز خبر برگزاری جلسات محاکمه او منتشر شده است .

علی اکبر عمارت ساز کیست ؟

علی اکبر عمارت ساز فرزند محمد، متولد ۳ مرداد ۱۳۴۷ و اهل کرمان است . معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان بوده است که به گفته سایتهای خبری

در ابتدا با مدرک دیپلم به استخدام بانک تجارت درآمده و کارمند ساده بانکی بوده است و اکنون لیسانس مدیریت دارد. نامبرده فاقد پیشینه کیفری است

سوابق کاری علی اکبر عمارت ساز

عمارت ساز تا تاریخ ۲۷ خرداد ۹۱ در شعبه تختی بانک تجارت کرمان که محل ارتکاب جرم است رئیس بوده و پس از آن معاون اجرایی وقت مدیر شعب بانک تجارت استان کرمان شده است.

وی در سال ۱۳۹۱ تذکر مدیریتی گرفته، اما با این حال به مدیریت شعبه منصوب شده که به علت ارتکاب به تخلفات در تاریخ ۲ بهمن ۹۲ بازداشت و به زندان روانه شده است.

اتهامات علی اکبر عمارت ساز

۱۳ فقره اتهام علیه آقای علی اکبر عمارت‌ساز معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان ثبت شده است که برخی از آنها عبارتند از :

  • پولشویی
  • اختلاس توام با جعل
  • اخذ رشوه،
  • صدور گواهی خلاف واقع
  • تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت
  • اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی بالغ بر ۳۴۲ فقره چک بدون ضمانت نامه بانکی و پشتوانه به ارزش ۵۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال
  • تصویب و صدور امضای ۶۳ فقره ضمانت نامه خارج از حدود اختیار جمعا به مبلغ ۹ هزار و ۳۱ میلیارد و ۷۳ میلیون و ۱۲۷ ریال

مجموع مبالغ مورد سوء استفاده توسط متهم ۶۵۸۳ میلیارد تومان است که غیر از عواید حاصل از اتهام پولشویی به شمار می‌رود.

علی اکبر عمارت ساز

روند رسیدگی به اتهامات علی اکبر عمارت ساز

علی اکبر عمارت ساز ، در تاریخ2 بهمن 92 بازداشت و به زندان معرفی شد و تا الان رسیدگی به پرونده او به طول انجامیده ، اخیرا و در تاریخ در تاریخ 3 دی 97 ، محاکمه علی اکبر عمارت ساز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی، به صورت علنی برگزار شد.

در این جلسه قاضی صلواتی گفت : رسیدگی به اتهام متهم در دادسرا نزدیک به ۵ سال طول کشیده و پرونده بالغ بر ۱۰۰ جلد است. سپس نماینده دادستان گفت: براساس گزارش‌های مربوطه تحقیقات در استان‌های خوزستان، تهران و فارس به طور نیابتی آغاز شد و با دستور بازپرس مورد رسیدگی قرار گرفت.

نماینده دادستان گفت: اداره نظارت بر بانک‌ها با ارسال تصویری از این گزارش‌ها برای مدیر وقت بانک تجارت با ایراد تذکر در خصوص ضمانت نامه صادره انجام بازرسی و اعلام نتیجه را خواستار شده است.

وی ضمن اشاره به پرونده‌های مطروحه در بازپرسی دادسرای استان اصفهان، گفت: در این نامه اعلام شده مبالغ میلیاردی از این بانک مورد سوءاستفاده قرار گرفته که براساس شکایت‌های انجام شده به دادسرای اصفهان ارجاع شده است. پرونده‌های فوق در شعبه تهران براساس شکایت بانک‌های تجارت و صادرات تشکیل و با ارجاع به شعبه ۵ بازپرسی تحقیقات آغاز شد.

نماینده دادستان افزود: به موجب گزارش‌ها قرارداد‌هایی که به استناد آن‌ها ضمانت نامه بانکی صادر شده است صوری بوده و پس از اطلاع دادسرای تهران درباره پرونده‌های ذکر شده با ارائه گزارشی از این پرونده‌ها و ارتباط آن‌ها با هم در راستای اعمال ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی رسیدگی در دادسرای تهران را به ریاست قوه قضاییه پشنهاد دادند که بعد از آن شعبه ۴ دیوان عالی کشور با احاله پرنده‌ها از شعب اصفهان و کرمان جهت رسیدگی در دادسرای تهران حکم کرد.

نماینده دادستان گفت: در ۱۲/۱۵/ ۹۳ پرونده از شعبه کرمان و اصفهان اخذ و به تهران ابلاغ گردید و پس از انجام تحقیقات پرونده به شرح ذیل تشخیص داده شده است که بخشی هم مفتوح و در حال تحقیقات است.

در ادامه نماینده دادستان به مشخصات شکات اشاره کرد و گفت: شکات پرونده عبارتند از بانک تجارت علیه علی‌اکبر عمارت‌ساز، و تمام افراد ذینفع که به جرم مشارکت در کلاهبرداری، تحصیل اموال نامشروع، پولشویی و … بوده است.

نماینده دادستان در ادامه تصریح کرد: متهم علی اکبر عمارت ساز دارای عنوانین اتهامی متعددی است که در حال حاضر در دادسرا در حال رسیدگی است.

علی اکبر عمارت ساز

شگردهای عمارت ساز در پولشویی

وی در خصوص شگرد‌های اخفای پولشویی متهم گفت: انتقال اموال غیرمعقول به شخص ثالث به صورت صوری انتقال و صدور سند‌های صوری برای اعضای خانواده از جمله این روش‌ها به حساب می‌رود. بر حسب مستندات پرونده متهم ۱۰ فقره از پلاک‌های ثبتی را فقط در یک مورد به شخص دیگری انتقال داده است.

نماینده دادستان تهران گفت: استفاده از حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر شگرد‌های متهم بوده که این افراد اغلب مدیران‌عامل برخی از شرکت‌ها هستند و بدون رعایت قوانین و مقررات از ضمانت‌نامه‌ها سوء استفاده کرده‌اند همچنین باید توجه داشته باشیم که برخی از این افراد به صورت صوری اداره شرکت را بر عهده داشته و شخص عمارت‌ساز مدیریت آن را انجام می‌داده است.

حسینی افزود: تأسیس شرکت‌های تجاری با مدیران سوری و مدیریت واقعی خود و آوردن مبالغی به این شرکت‌ها از جمله تخلفات به شمار می‌رود. متهم اظهار داشته است که یک شرکت معدنی با حمایت‌های مالی خودش تأسیس شده و هر ماه یک تا دو میلیارد وجه مورد نیاز شرکت را تأمین می‌کرده است.

وی خاطرنشان کرد: عبدالرضا کامیاب فرزند ابراهیم با حضور در جلسه بازپرسی به تاریخ ۹۳.۶.۴ اظهار داشته است به عنوان کارشناس و با دریافت حق‌الزحمه برای عمارت‌ساز اقدام به فعالیت می‌کرده و زمانی که زیان‌ده بودن برخی از شرکت‌ها را به وی اطلاع داده است.

نماینده دادستان تهران گفت: بهره‌گیری از حساب‌های بانکی شخص ثالث در حدی بوده است که در تحقیقات صورت گرفته بازپرس توانایی شناسایی آن‌ها را نداشته و پرونده همچنان مفتوح است.

وی در پایان انتقال اموالی در نیاوران، وجوه واریزی به حساب سایرین و اقوام را از جمله اتهامات وارده به عمارت‌ساز دانست و گفت:‌پرونده برای ادامه رسیدگی به جلسه دیگر موکول می‌شود.

در پایان این جلسه مقرر شد جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات متهم فردا ساعت ۱۱ در محل دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits