دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرکت توتال فرانسه پروژه های نفت و گاز ایران را ترک کرد.
0
توتال رسما پروژه های نفت و گاز ایران را ترک کرد. بیژن نامدار زنگنه اعلام کرد شرکت توتال فرانسه پروژه پارس جنوبی را ترک کرده است

شرکت فرانسوی توتال رسما از ایران خارج شده است.

مجله دلگرم به نقل از پارسینه-بیژن نامدار زنگنه روز گذشته که برای پاسخ به پرسش‌های برخی نماینده‌ها به مجلس شورای اسلامی رفته بود، اعلام کرد که شرکت توتال فرانسه پروژه پارس جنوبی را ترک کرده است. بیژن نامدار زنگنه کفت که توتال به‌طور رسمی قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده و بیش از دو ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می‌شود.

شرکت توتال پروژه نفت و گاز ایران را ترک کرد.

وزیر نفت درباره جایگزین شرکت فرانسوی توتال در قرارداد یاد شده گفت که هم‌اکنون فرآیند جایگزینی شرکت دیگر در حال انجام است.سهم توتال در قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰.۱ درصد و سهم شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین ۳۰ درصد و سهم شرکت پتروپارس ایران نیز ۱۹.۹ درصد بود. ارزش این پروژه ۴.۸ میلیارد دلار است.

پیشتر محمد مصطفوی مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران گزارش داده بود که شرکت سی‌ان‌پی‌سی جایگزین توتال شده و هم اکنون با سهم ۸۰.۱ درصدی در فاز ۱۱ پارس جنوبی به کار ادامه می‌دهد.

اما توتال در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری فرانسه فرستاد گفت: "توتال بعد از آخرین روز مهلت شصت روزه تمدید لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا به ایران اطلاع داد که از این کشور خارج می‌شود." "با وجود حمایت دولت فرانسه و اتحادیه اروپا تمدید تعلیق تحریم‌ها قابل حصول نبود."

توتال همچنین گفت که از موضع رسمی شرکت ملی نفت چین اطلاعی ندارد اما این شرکت همیشه گفته که شرکت ملی نفت چین حق دارد که اگر بخواهد کار توتال را ادامه دهد.شرکت نفتی توتال فرانسه امضا کننده بزرگترین قرارداد خارجی با ایران پس از توافق هسته‌ای (برجام) بود.

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال، یک هفته پیش از امضای قرارداد نهایی با ایران گفته بود که از بعضی خطرات احتمالی همکاری با ایران آگاهی دارد اما "با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد".



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits