دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فخری؛ مردی که حنجره اش وقف امام حسین(ع) است
0
فخری؛ مردی که حنجره اش وقف امام حسین(ع) است - حسین فخری مداح و حماسه خوان خرمشهری دارای اصالت ب-فخری-مردی-حنجره-امام-حسین(ع
فخری؛ مردی که حنجره اش وقف امام حسین(ع) است

حسین فخری مداح و حماسه خوان خرمشهری دارای اصالت بهبهانی است و متولد 1338 و سه3 دختر و یک1 پسر به نام محمد علی دارد.

وی فرزند حاج حسن فخری از مداحان قدیمی خرمشهر و برادر محمود فخری است و هم اکنون در شاهین شهر اصفهان سکونت دارد.

این مداح اهل بیت به همراه آهنگران و کویتی پور از مداحان فعال دوران جنگ بود که در سالهای اخیر بعلت عوارض شیمیایی که در جبهه متحمل شده بود از ناراحتی حنجره رنج می برداست.

ملودی نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» که از نوحه های محرم و صفر بخشو و از نوحه قدیمی (لیلا بگفتا ای شهه لب تشنه کامان) که قدمتی قریب به صد سال دارد و از قدیمی ترین نوحه های اصیل بوشهری بشمار می رود گرفته شده، پس از آزادسازی خرمشهر با شعر جواد عزیزی و اوّلین بار توسط حسین فخری هم رزم محمد جهان آرا بر سر مزارش خوانده شد.

از نوحه های معروف وی می توان به نوحه بوشهری بنشین تا به تو گویم زینب (1370) با شعری از مرحوم سید جواد عین الملک از نوحه سرایان مشهور بوشهری و نوحه چه دشواراست پیمودن به هجران تو منزل ها با شعری از مرحوم حبیب الله معلمی که در سال 1368 برای وفات رهبر انقلاب خوانده اند اشاره کرد.

اکثر نوحه هایی که در سالهای گذشته توسط ایشان به اجرا درآمده اند توسط شاعران و نوحه سرایان مشهوری چون حبیب الله معلمی، دکتر غلامعلی رجایی (زائر) و حبیب الله چایچیان(حسان) سروده شده اند وی در سالهای اخیر نوحه های معروف و زیبایی از نوحه های قدیمی بوشهری از جمله قتل شاهنشه، باز اهنگ عزا، شیعه زن بر سر، ای رمز شعور دل و… را به زیبایی بازخوانی کرده…

شب تاسوعا 1393 شبی متفاوت برای مردم گچساران بود. از هر قشر و زبانی در عزای سالار شهیدان و یارانش این بار با صدای «حاج حسین فخری» – لر زبان ، ترک ،بهبهانی و بختیاری از هر طیفی بالغ بر سی هزار نفر بی آنکه کسی مبلغ کار باشد و به عشق سرور شهیدان و با نوای بهشتی «حاج حسین فخری» مسجدالنبی گچساران تکه ای از کربلا شد.

در این حرکت مذهبی مردم، اولین مجلس رسمی محرم و مراسم مذهبی متفاوتی بود که همهٔ مسئولان مذهبی، سیاسی، فرهنگی ،هنری و اقشارمختلف مردم بی دعوت ودر لبیک به دعوت صاحب عزا امام حسین (ع) در مسجدالنبی گرد هم آمدند.

عزاداران حسینی با صدای ملکوتی حاج حسین فخری آسمانی شدند.

یکی از بانیان دعوت این مداح اهل بیت علیمراد کاظمپور از نحوهٔ دعوت وی به شهرستان گچساران چنین می گوید: اواین بار در سال 83 موفق به دیدار حاج حسین فخری در منزل پدرشان حاج حسن فخری شدم که از مداحان بزرگ کشوری بود و به صرف ناهار در خدمتشان بودم.

در آن سال هیات عاشقان ابوالفضل (س) را در گچساران پایه گذاری کرده بودم.

در صحبت هایمان حاج حسین فخری به تهنیت دههٔ محرم و عدد ده به ما قول داد که ی سال 93در گچساران شبی از شبهای محرم را مداحی کند و ما عاشقانه ده سال چشم انتظار این ورود بودم.

همانطور که اکثر مردم به خصوص مردم خطهٔ جنوب و خرمشهر می دانند ایشان بابت مداحی هیچ پولی دریافت نمی کند و قیمت خاصی برای مداحی ندارد.

اما در بوشهر و جنوب و خرمشهر مراسمی به نام خلعت هست که بعد از مداحی در یک سینی به مداح یک شال یا تکه پارچه ای هدیه می کنند.

در همهٔ مراسمات حاج حسین فخری به واسطهٔ دوستی دیرینه حضور داشتم وبه رسم رایج آن ها این اقدام را با اهدای شالی متبرک که متعلق به مداح قدیمی شهرمان حاج محمدرضا شعبانی قاری ومداح گچسارانی بود انجام دادم که قرار شد حاج آقا حجازی امام جمعهٔ گچساران وحاج آقا خواجه زاده امام جمعهٔ موقت به نیابت از مردم گچساران آن را به ایشان هدیه کنند اما وی این هدیه را هم دریافت نکرد.

تنها مداح کشوری که نه پاکت رقمداری دریافت کرد و نه خلعت مرسوم جنوب را تنها به من رو کرد و گفت: امشب نماز شکر به جای آور که خدا محبت ومهر مردم گچساران را به دل اهل بیت و من انداخت و از سوز دل برایتان از سالار شهیدان گفتم.

کاظمپور در ادامهٔ صحبت عنوان کرد: مدت ها دنبال مکان مناسبی جهت اجرای برنامهٔ مداحی این دوستدار وخادم اهل بیت بودم وحیاط مسجدالنبی را مکان مناسبی یافتم و با همکاری خوب وبی نظیر رییس روابط عمومی نفت گچساران ومجموعهٔ مدیران وکارکنان شرکت بهره برداری نفت گچساران شورای مذهبی گچساران ومداحان و هیات های مذهبی گچساران و مردم خالص وبا نیت پاک گچساران توانستیم عزاداری در فراخور بزرگواران کربلا برگزار کنیم وامیدوارم قابل قبول اهل بیت امام حسین (ع) و مردم واقع شود.

امیدواریم باز هم توفیق برگزاری چنین مراسماتی با حضور مردانی اهل مداحی ومداحان مردی مانند حاج حسین فخری داشته باشیم.

حاج حسین فخری مداحی است که هدیه نمی گیرد پاکت سفید با امضای سفید ندارد حتی هیچ تبلیغی برای حضورش نبود تنها بنرهای برافراشتهٔ شهر با این عنوان بودند:

«حاج حسین فخری به گچساران می آید»

کاظم پور با گلایهٔ از مسئولان صدا وسیمای استانی که پوشش رسانه ای این مداح کشوری که به فراخور حضورش صورت نگرفت، این است که شبکهٔ دو و سه که مداحی وی را شب عاشورا پخش مستقیم می کنند اما در استان ما پوشش تصویری مناسب ندادند.

حضوری که با بیش از سی هزار نفر جمعیت با نظم وبدون درگیری صورت گرفت. مداحی که حنجره اش را وقف امام حسین کرد و هیچ هدیه ای نگرفت.

حاج حسین فخری در پایان از مردم شهر گچساران بابت نظم و درایت مذهبی بالا تشکر کرد.

کاظم پوراز همکاری مسوولان اجرایی ،فرهنگی ،امام جمعه ،فرماندار،نیروی انتظامی، مسوولان شرکت ، روابط عمومی نفت ،هیاتهای عزاداری ،مداحان و آحاد مردم حسینی گچساران تقدیر کرد.

671


-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits