دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست ؟
6
دلایل حمله روسیه به اوکراین از زبان کارشناس معروف مسائل بین الملل.

حمله نظامی روسیه به اوکراین روز شنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در حالی وارد سومین روز خود شده است که بر اساس گزارش‌ها جنگ تا ساعات بامدادی امروز در خیابان‌های پایتخت جریان داشته و شب گذشته تا صبح صدای انفجار و تیراندازی از هرسو به گوش می‌رسید.

جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست

اوکراین می گوید ده‌ها نفر تا کنون در حملات زمینی و هوایی روسیه کشته شده‌اند. این در شرایطی است که ده‌ها هزار تن نیز آواره شده‌اند و تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به عملیات تهاجمی روسیه تا کنون بی نتیجه بوده است.

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این‌که «تنش میان روسیه و اوکراین پیچیدگی چند بعدی دارد» گفت: این مسئله جز از طریق مذاکره حل نمی شود، غرب هم خودش را گرفتار عضویت ناتو نمی کند ضمن این‌که بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

علی بیگدلی در گفت و گو با ایسنا در تحلیلی نسبت به افزایش تنش میان روسیه و اوکراین اظهار داشت : از آغاز دهه دوم فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روسیه تحت فشار دو جریان از طرف غرب قرار گرفت یکی گسترش اتحادیه اروپا و دیگری گسترش ناتو بود.

جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست

وی تصریح کرد : همان روزهای اول روسیه به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به این مساله اعتراض کرد اما غرب توجهی نکرد اکنون که مساله عضویت اوکراین در ناتو مطرح شده روسیه به دلیل این که یک نوع تسلط سنتی و دیرینه در اوکراین داشته حساسیت نشان داده و ژست نظامی گری گرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در سال ۲۰۱۴ در پی انقلاب مخملی در اوکراین حکومت طرفدار روسیه فروکش کرد و زلینسکی که طرفدار غرب بود حاکم شد، بلافاصله روس ها همان سال شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاکشان کردند با این اعتقاد که ساکنین این منطقه روس تبار هستند، البته با مراجعه به پارلمان و رأی گیری این کار را کردند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ کنفرانسی تشکیل شد که رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل و مقامات اوکراین و روسیه حضور داشتند و به جمهوری های دونتسک و لوهانسک خودمختاری داخلی داده شد، اکثریت مردمان این مناطق روس هستند.

بیگدلی خاطرنشان کرد : این اتفاق مساله ای بود که زلینسکی که در اوکراین به قدرت رسیده بود به آن توجه نکرد و چه بسار رفتارهای غیرانسانی با ساکنین داشت، در نتیجه مردم این مناطق بارها از روسیه درخواست داشتند تا به آن بپیوندند.

وی اظهار داشت : با همه این شرایط روسیه طی چند روز اخیر استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و اکنون هم هنوز جنگ به سرزمین اصلی اوکراین کشیده نشده و تنها نیروهای نظامی روسیه برای حمایت از این دو منطقه در مقابل نیروهای اوکراین وارد شده اند.

جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر این‌که «فکر نمی کنم روسیه خودش را آلوده جنگ کند»، یادآور شد : در زمان خروشچف هم این مناطق مستقل اعلام شد اما در مجموع زیر نظر امپراطوری سوسیالیستی شوروی بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نیروهای روسیه در حمایت از دونتسک و لوهانسک وارد شده اند اما هنوز جنگ به سرزمین اوکراین نرسیده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «شرایط امروز به دلیل این بحران بسیار پیچیده است»، گفت : آمریکایی ها اعتقادشان این است که اگر در برابر روسیه سر مساله اوکراین کوتاه آیند و اوکراین متعهد شود که عضو ناتو نمی شود، همین تصور را چینی ها در قبال تایوان خواهند داشت لذا شرایط به لحاظ سیاسی حساس است اما بعید به نظر می رسد جنگ تمام عیار رخ دهد.

جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست

بیگدلی درباره این که بعید است غرب و آمریکا حمایت نظامی از اوکراین داشته باشند،. اظهار داشت: دلیل این رفتار غرب و آمریکا این است که اوکراین عضو ناتو نیست، مساله اصلی این است که آمریکا نگرانی دارد اگر در مورد روسیه نسبت به اوکراین واکنش نشان دهد، از طرف دیگر چین هم چنین برخوردی را در قبال تایوان خواهد داشت. لذا در این مانده که با روسیه چه کار کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرفی پوتین هم اعلام کرده اگر کشورهای خارجی دخالت کنند دست به اقدامی می زند که اروپا تا به حال ندیده، گرچه فعلا پوتین در حال نشان دادن نمایش قدرت است و غرب هم. کاری جز صدور بیانیه و تحریم نمی تواند کند.

جنگ اوکراین و روسیه بر سر چیست

وی ابراز داشت : البته اعمال تحریم هم برای غرب کار مشکلی است زیرا اروپای غربی به انرژی روسیه نیاز دارد، روسیه هم در مقابل نیازهای دیگری دارد لذا پیچیدگی چند بعدی وجود دارد که جز از طریق مذاکره حل نمی شود ضمن این که غرب خودش را گرفتار عضویت اوکراین در ناتو نمی کند. تنها راه اوکراین این است که تعهد دهد عضو ناتو نمی شود.

بیگدلی در پایان گفت : پس از انقلاب مخملی در اوکراین که حکومت طرفدار غرب روی کار آمد برای روسیه نوعی شکست تلقی شد، روسیه و مخصوصا پوتین به قصد این نشسته بودند تا اقدام متقابلی انجام دهند و اکنون همان فرصت برای روسیه فراهم شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits