دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه استعلام اینترنتی تاریخ اعتبار دفترچه بیمه سلامت
1
مدیرکل بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران درباره استعلام غیر حضوری دفترچه‌های بیمه سلامت توضیحاتی ارائه داد...

استعلام تاریخ اعتبار دفترچه بیمه سلامت با استفاده از کد دستوری

مدیرکل بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران درباره استعلام غیر حضوری دفترچه‌های بیمه سلامت گفت: بیمه شدگان می‌توانند با گرفتن کد دستوری #۱۶۶۶* ( ستاره ۱۶۶۶ مربع) از مدت اعتبار دفترچه و تمدید آن مطلع شوند.

دکتر حاج قاسمعلی درباره نحوه استعلام تاریخ اعتبار دفترچه‌های بیمه و عدم مراجعه حضوری به دلیل شیوع کرونا، گفت: بسته به آنکه مردم یا موسسه طرف قرارداد بخواهد مدت اعتبار دفترچه را بداند، روش‌های مختلفی وجود دارد.

یکی از روش‌ها گرفتن کد دستوری #۱۶۶۶* ( ستاره ۱۶۶۶ مربع) است که با راهنمایی سیستم می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند؛ این کار برای کسانی مناسب است که دفترچه کاغذی در دست دارند ولی این دفترچه یا تاریخ ندارد یا تاریخ آن گذشته است که می توانند با این کد تاریخ اعتبار دفترچه را استعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه این امکان حدودا دو ماه است که در اختیار بیمه شدگان قرار گرفته است، اظهار کرد: کد #۱۶۶۶* ( ستاره ۱۶۶۶ مربع) هم برای بیمه شدگان بیمه سلامت و هم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی قابلیت اجرا و استعلام از بانک اطلاعاتی مشترک ما و تامین اجتماعی دارد.

حاج قاسمعلی با تاکید بر اینکه تمدید اعتبار دفترچه بسته به اینکه بیمه شده از کدام صندوق بیمه‌ای باشد، متفاوت است، ادامه داد: برخی بیمه شدگان بیمه سلامت همگانی، ایرانیان و روستایی لازم است برای تمدید دفترچه مراجعه کنند؛

چون برخی از این افراد باید حق بیمه یک سال خود را نقدا در ابتدای دوره بپردازند. شهریور ماه سال قبل مصوبه‌ای از سوی دولت به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شد که همه‌ بیمه شدگان رایگان در چهارچوب آیین‌نامه ارزیابی وسع سرویس بگیرند،

این آیین‌نامه به این معناست که کسانی که تا شهریور پارسال بیمه رایگان داشتند مانند بیمه شدگان روستایی و... که جمعیتی حدود۳۰ میلیون نفر را شامل می شدند، باید بر اساس دهک بندی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌کند، قرار گیرند،

بر این اساس دهک‌های اول تا سوم دفترچه رایگان دریافت می‌کنند و دهک چهار باید ۵۰ درصد حق سرانه مصوب را پرداخت کند و دهک ۵ به بعد نیز باید حق بیمه خود را به شکل کامل پرداخت کند. این آیین‌نامه با توجه به شرایطی که کرونا فراهم کرد و برای کنترل ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت اجرا شد.

وی افزود: ابتدا افرادی که هیچ بیمه‌ای نداشتند و سپس افرادی که برای تمدید بیمه خود می‌آیند بر اساس این آیین‌نامه بررسی خواهند شد. بر این اساس کسانی که بیمه رایگان داشتند و مشمول ایین نامه ارزیابی وسع می‌شوند باید برای تعیین تکلیف مراجعه حضوری داشته باشند.

البته سایتی به آدرس hir.ihio.gov.ir فراهم شده است تا با مراجعه به آن درخواست ارزیابی وسع کنند. بر این اساس برای کسانی که مشمول ارزیابی وسع می‌شوند و بیمه شدگان صندوق سایر اقشار تمدید اعتبار به شکل خودکار در سیستم برایشان انجام شده و تنها باید هنگامی که برگه دفترچه آنها تمام می‌شود مراجعه حضوری داشته باشند.

حاج قاسمعلی با اشاره به اینکه هر کار جدیدی تا به اجرا گذاشته نشود مشکلاتش مشخص نمی‌شود، ادامه داد: این نوع از استعلام هم در برخی نقاط دچار مشکل می‌شد و قطع شدن سیستم بویژه در نسخه نویسی الکترونیک داشتیم. حتی برخی موسسات عادت به پذیرش دفترچه بیمه بدون تاریخ اعتبار نداشتند.

به تدریج این مشکلات رفع شد و همچنان به این روش از تمدید اعتبار و استعلام مدت اعتبار دفترچه ادامه خواهیم داد تا سیستم به سمت الکترونیک شدن پیش رود.

با توجه به کلیه شرایطی که کرونا به وجود آورده و آغاز به کار فرایند فوق و تمدید اعتبار سیستمی دفترچه‌ها، مراجعات حضوری برای تعویض و فرایندهای بیمه‌گری تقریبا نصف شده است اما بخشی از آمار هم به دلیل واهمه مردم از مراجعه حضوری است.

وی افزود: تا ۵ مرداد ماه حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تقاضای ارزیابی وسع داشتند که تا این تاریخ از این تعداد دهک‌های حدود ۴ میلیون نفر مشخص شده است و دهک اعلام شده برایشان پیامک شده است.

از تعداد افرادی که دهکشان مشخص شده است یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم برای گرفتن دفترچه اقدام کرده‌اند. از مجموع حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دهک رایگان هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits