دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لغو کنکور 99
10
عدم برگزاری کنکور در سال ۹۹ ، دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان را بپذیرند

کنکور 99 برگزار نمی شود ؟

آیا لغو کنکور 99 امکان پذیر است ؟

پیشنهاد مجلس برای عدم برگزاری کنکور در سال ۹۹ ، دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان را بپذیرند

دلگرم به نقل از ایلنا : عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توان امسال کنکور را برگزار نکرد و دانش‌آموزان با مراجعه به دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش بگیرند.

«حمایت میرزاده» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره خلاء آموزشی پیش آمده برای دانش‌آموزان به ویژه در مقطع دوازدهم که قرار است تا چند ماه دیگر در کنکور شرکت کنند ‌

و همچنین احتمال تعویق زمان کنکور سراسری امسال توضیح داد: تنها مبحثی که در جلسات ما پیش از عید و پس از آن به صورت مجازی و حضوری میان مسئولان و نمایندگان صورت گرفت و تبادل نظر شد، بحث سلامتی دانش آموزان بوده است.

این مساله به قدری برای ما مهم است که کنکور هم باید تحت شعاع سلامتی دانش آموزان قرار بگیرد. ما باید حافظ سلامتی دانش‌آموزانمان باشیم و فکر می‌کنم هر کاری که انجام دهیم ارزش آن را دارد که سلامتی فرزندان‌مان را حفظ کنیم.

میرزاده اضافه کرد: رسانه‌ها و افرادی که دغدغه کنکور را دارند باید به این امر توجه کنند. همچنین موسسات کنکوری باید بدانند که یک زمانی صدا و سیما را اشغال کرده بودند و تمام هم و غم دانش‌آموزان ما کنکور بود و اکنون آثار آن را مشاهده می‌کنیم؛

طوری که امروزه برای برخی افراد کنکور مهم‌تر از سلامتی است. آنهایی که کنکور را به این مرحله رساندند که در عرض چند ساعت تلاش ۱۲ سال تحصیل را ارزیابی کنند، بدانند که باید شیوه کنکور تغییر کند.

این شیوه درستی نیست که بخواهیم هزاران نفر را در یک سالن جمع کنیم و سپس میزان علم آنان را بسنجیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به وجود کرونا در کشور، تا زمانی که آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها را مشخص نکردیم، طبیعتا راجع به تاریخ دقیق کنکور هم نمی‌توان چیزی گفت.

با این وضعیت در تاریخ مشخص شده، امکان برگزاری کنکور نیست و این آزمون باید به تعویق بیافتد.

وی افزود: باید قانون کنکور که مصوبه مجلس است به درستی اجرا شود، اما موسسات کنکور آنقدر فضا را آلوده کرده‌اند که نگذاشتند قانون مجلس به درستی اجرا شود.

البته سازمان سنجش نیز باید اهتمام لازم را داشته باشد. طبق قانون مجلس؛ بهتر است کنکور بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموز باشد نه دو ساعت تست زدن.

به این خاطر در آن قانون گفته شده که حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها باید بر اساس سوابق تحصیلی ‌باشد، بنابراین خلاء قانونی برای کنکور وجود ندارد.

تاریخ جدید کنکور 99

میرزاده خاطرنشان کرد: اول از همه باید شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها مشخص شود و بعد از آن باید ببینیم که تاریخ کنکور در چه زمانی باشد.

نکته دیگر این است که اگر به هر دلیلی شرایط برای کنکور فراهم نشد، در خصوص کنکور قانون وجود دارد و می‌توان بر اساس سوابق تحصیلی اختیارات لازم را به همه دانشگاه‌ها داد، بسیاری از کشورها پیشرفته دنیا به همین شیوه دانشجو می‌پذیرند؛

یعنی دانشجو سوابق خود را ارائه می‌دهد و بعد پذیرش می‌گیرد. آنچه که الان اهمیت دارد سلامت فرزندان این کشور است و تا زمانی که سلامت آنان تضمین نشده کنکور یا هر گونه آزمونی که بخواهد تجمعی در آن ایجاد شود، قطعا از سوی ستاد ملی کرونا مورد تایید نخواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا همین شرایط می‌تواند تلنگری برای تغییر شیوه در نوع برگزاری کنکور باشد یا خیر؟ گفت: قانون در این زمینه وجود دارد، تلنگر این است که می‌توان امسال کنکور را برگزار نکرد و دانش آموزان با مراجعه به دانشگاه‌ها بر اساس سوابق پذیرش بگیرند.

میرزاده در واکنش به اینکه این مساله می‌تواند پذیرش در رشته‌های تراز بالا را دچار چالش کند، گفت: هر دانشگاه برترمی‌تواند برای خودش یک شاخص‌هایی را تعریف کند.

ما خودمان را گرفتار یک معضل کردیم. باید به دانشگاه‌ها اختیاراتی بدهیم و هر دانشگاهی بر اساس ظرفیتش دانشجو بپذیرد. نکته مهم‌تر این است که دانشگاه‌ها قبل از اینکه دانشجو پذیرش کنند باید نیاز جامعه را در نظر داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دانشگاه باید از جامعه بپرسد که کدام دستگاه، چه نیرویی را برای چه سالی نیاز دارد؟ یا آیا در رشته‌ای دچار اشباع شده است؟

دانشگاه‌ها باید از دستگاه‌ها مستنداتی داشته باشد و بگویند که برای چهار تا ده سال بعد در کدام استان و شهرستان به چه رشته‌ای نیاز دارند تا آن کسی که به عنوان مثال رشته پزشکی را انتخاب می‌کند بداند که در تهران نخواهد بود و بنا به نیاز باید به استان‌های دیگر یا شهرستان‌ها بروند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۳ سال پیش
عالی میشه بهترین راه اینه کنکور امسال برگزار نشه سلامتی جسمی و روانی ما بخدا خیلی مهتر از کنکوره واقعا این انصاف نیست دوازده سال زحمت بکشیم نمرات بالا کسب کنیم اونوقت با سه ساعت تست زدن سرنوشتمون مشخص شه
0
0

hits