دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وضعیت آلودگی هوای اصفهان در دی ماه ۹۸ تا کی ادامه دارد ؟
3
آلودگی هوای اصفهان در یک ماهه گذشته باعث ۱۰ روز تعطیلی مدارس این کلانشهر شده است و بر اساس گفته کارشناسان و مسئولان امر این وضعیت هوا تا پایان ...

جزئیات پایداری وضعیت آلودگی هوا اصفهان

آلودگی هوای اصفهان در یک ماهه گذشته باعث ۱۰ روز تعطیلی مدارس این کلانشهر شده است و بر اساس گفته کارشناسان و مسئولان امر این وضعیت هوا تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

آلودگی هوا همچنان رو به افزایش

سازمان هواشناسی، برای 4 دی و 5 دی در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار پیش بینی کرد.

غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت همچنان رو به افزایش است.

به هموطنان در این شهرها به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران توصیه شده از تردد غیر ضروری خودداری کنند.

غلظت آلاینده های هوا در قم و قنوات مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی‌ و مدارس را به تعطیلی کشاند.

آلودگی هوا دانش آموزان اصفهانی را هم خانه نشین کرد.

در استان یزد هم مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌های شهر‌های اردکان و احمدآباد امروز به علت آلودگی هوا تعطیل است.

پایداری آلودگی هوای اصفهان | آلودگی هوای اصفهان تا کی ادامه دارد

آلودگی هوای اصفهان در دی ماه ۹۸ تا کی ادامه دارد ؟

آلودگی هوای اصفهان از آذر ماه به طرز فجیعی افزایش یافته است و با پیش بینی هواشناسی تا آخر دی ماه ادامه دارد.

زنگ تعطیلی مدارس اصفهان به دلیل آلودگی هوای این کلانشهر از پنجم آذرماه به صدا درآمد و به طور نامتوالی در طول یک ماهه اخیر ادامه یافته است.

ماه آذر از نظر کیفیت هوا با ۱۸ روز ناسالم آلوده ترین ماه از ابتدای امسال است و مدارس اصفهان حدود یک سوم این ماه را تعطیل بودند.

برخی روزها نیز به رغم افزایش آلاینده های جوی مدارس دایر بود چرا که براساس اعداد و ارقام ایستگاه های پایش، وضعیت کیفی هوا در وضعیت چندان ناسالمی قرار نداشت.

این در حالی است که وضعیت کیفی هوای کلانشهر اصفهان تنها براساس داده های شش ایستگاه پایش اعلام می شود، یعنی حدود ۳۰ درصد از وضعیت کیفی هوای آن قابل بررسی است و متخصصان و مسئولان امر به اطلاعات وضعیت کیفی ۷۰ درصد شهر اصفهان دسترسی ندارند براین اساس شاخص کیفی اعلامی هوای کلانشهر اصفهان براساس داده‌های همان ۳۰ درصد است.

از سوی دیگر وجود ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون بیشترین تاثیر را در عدد شاخص کیفی هوای اصفهان دارد و میزان آلودگی هوای این کلانشهر بر مبنای وجود این آلاینده تعیین می شود و تاثیر سایر آلاینده های سمی از جمله ناکس، ساکس و ازن نیازمند بررسی است.

با وجود این بر اساس نظرات کارشناسان ذرات معلق خطرناک‌ترین نوع آلاینده محسوب می شوند که در عمق بافت ریه افراد و در خون نفوذ کرده و تاثیرات سرطان‌زایی دارد.

اگر چه آمار جدیدی از میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در اصفهان ارائه نمی شود، براساس نتایج تحقیقاتی که سال ۹۶ از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد سالانه حدود ۱۵ درصد مرگ و میر اصفهانی‌ها ناشی از آن است.

به تازگی اطلاعات خام پژوهش سیاهه آلودگی هوای کلانشهر اصفهان از سوی دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان منتشر شد که براساس آن ۶۷ درصد آلاینده ها مربوط به صنایع است که در تولید ذرات معلق نقش مهمی دارند؛

همچنین حمل و نقل ریلی و خودروها سهم بسزایی در تولید آلاینده ناکس یا اکسید نیتروژن دارند، بر اساس این پژوهش گاز مونوکسید کربن با ۶۴ درصد بیشترین آلاینده منتشره از خودروهای سواری و ۸۳ درصد از آلاینده های شهری ناشی از تردد ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت است.

طرح پژوهشی سیاهه آلودگی هوای اصفهان ابهامات منابع آلاینده را برطرف می‌کند

محمد کوشافر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و فعال محیط زیست معتقد است طرح پژوهشی سیاهه آلودگی در حال حاضر می تواند گویاترین سند برای مشخص کردن منشا آلودگی هوای اصفهان باشد که اگر نتایج آن به طور کامل منتشر شود بسیاری از ابهامات از بین می رود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نتایج این پروژه پژوهشی از سوی شورای شهر اصفهان اعلام شد اما هنوز کامل ارائه نشده است؛ انتظار داریم با نهایی شدن نتایج آن اطلاعات بیشتری در دسترس جامعه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: با وجود این در حالت کلی منشاهای مختلفی برای آلودگی هوای اصفهان وجود دارد که می توان آنها را به فصول سرد و گرم تقسیم بندی کرد.

کوشافر ادامه داد: آلودگی های ناشی از سیستم حمل و نقل و صنایع از مهم ترین علل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان بشمار می رود اما اینکه سهم هرکدام چقدر است داده های مختلفی وجود دارد که نتیجه نهایی طرح پژوهشی دقیق تر مشخص خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: اگر چه گفته می شود حمل و نقل سهم زیادی در آلودگی هوا دارد، بخشی از حمل و نقل به دلیل صنایع مستقر در اصفهان است که با هدف خرید یا خروج کالا و حمل و نقل پرسنل آنها صورت می گیرد.

کوشافر با بیان اینکه نوع دیگری از آلودگی هوا به صورت گرد و غبار و ریزگرد است، گفت: این پدیده به شرایط آبی کشور و به ویژه اصفهان بستگی دارد که منشا درون استانی آن بیشتر در شرق اصفهان است و بسیاری مناطق استان و کشور را می تواند درگیر کند.

شاخص‌های کیفی هوا اصفهان | طرح کاهش آلودگی هوپ اصفهان |وضعیت آلودگی هوا در دی ماه

شاخص‌های کیفی هوا بیانگر ناکام ماندن طرح کاهش آلودگی هوا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه شاخص کیفی هوا از نظر کمی و کیفی مورد بررسی است، افزود: بنابر اظهارات مسئولان حفاظت محیط زیست شمار ایستگاههای پایش هوا برای اصفهان کم است؛ اگر راجع به آلودگی هوا بخواهیم برداشت دقیق تر و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم باید تعداد آن‌ها را افزایش دهیم ضمن این که برخی آلاینده های جوی نیز وجود دارد که در حال حاضر در این سیستم گزارش نمی شود.

وی درباره طرح جامع کاهش آلودگی هوا، افزود: این طرح در دوره حدود پنج ساله انجام شد و ظاهرا پس از تصویب قانون هوای پاک بر روی این قانون متمرکز شد.

کوشافر ادامه داد: شاخص های کیفی هوا نشان می دهد که در کنترل آلودگی هوای اصفهان چندان موفق نبودیم اگرچه سال هایی وضعیت بهتر و سال هایی بدتر بوده است اما ناموفق بودن این طرح دلایل مختلفی دارد.

این فعال محیط زیست با اشاره به اقدامات مثبت در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت: پلمب مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری و فعالیت و تلاش بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی و سمن ها در زمینه کاهش آلودگی هوا در سال های اخیر از گام های مثبت در این زمینه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این هر سال با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم که نشان می دهد در هیچ کدام از این اقدامات موفقیت کامل نداشتیم.

تعادل میان توان سرزمین و بارگذاری‌ها راهکاری برای کنترل آلودگی هوا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در چرخه ای از توسعه نامتوازن قرار گرفته است، تصریح کرد: این کلانشهر تا از این چرخه رها نشود و آن را مهار نکند با آلودگی هوا روبه روست.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های انسانی در تاثیر متقابل با اقلیم آلودگی هوا را تشدید کرده است، وجود اراده مردم و مسئولان را برای حل این معضل موثر دانست و گفت: به عقیده من اگر مردم و مسئولان با یکدیگر همراه باشند کنترل آلودگی هوا هنوز امکانپذیر است.

این فعال محیط زیست بیان کرد: تنظیم روابط توان سرزمین با بارگذاریها از راهکارهای مهم کنترل کیفیت هواست.

کوشافر با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا دو راهبرد وجود دارد، اظهار کرد: از یک سو وقتی آلودگی هوا تولید می شود باید برای کنترل و کاهش منابع ثابت و متحرک آلاینده تلاش کرد و از سوی دیگر وقتی به هر دلیلی هوا آلوده است مواجهه با این معضل و حفظ سلامتی به ویژه گروههای آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان و دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.

تعطیلی مدارس اصفهان در دی ماه

سیاست اصلی تعطیلی ها به دلیل آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از هزینه های توسعه ناپایدار و نامتوازن است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هم اکنون شمار روزهای تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، شاخص آشکاری بر اشکالات بی شمار برنامه ریزی ها و مسیر توسعه اصفهان است، خاطرنشان کرد:

شاید سیاست اصلی این تعطیلی ها حفظ سلامت فرزندانمان در برابر آلودگی هوا است که اگر براساس واقعیت و دستورالعمل ها صورت بگیرد برای حفظ سلامت کودکان لازم است؛ حمل و نقل نیز در کنار تعطیلی مدارس کم تر می شود که بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است.

کوشافر با تاکید براینکه آلودگی هوا تنها یکی از هزینه های توسعه نامتوازن است، افزود: هزینه‌های آلودگی هوا به مراتب بیشتر از تعطیلی مدارس است؛ اگر اشکالی در پیش بینی ها و تعطیلی ها به وجود می آید نباید از اصل موضوع که همان حفظ سلامت فرزندان شهر است، غافل بود، همچنین باید در کنار تعطیلی مدارس به کنترل صنایع آلاینده و سوخت‌های مصرفی آنها توجه بیشتری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits