دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آب زاینده رود با فرا رسیدن نوروز ۹۸ جاری شد
5
جاری شدن آب زاینده رود با فرا رسیدن نوروز 98 شور و شوقی دوباره در میان نه تنها اهالی نصف جهان بلکه تمام مهمانان این خطه به وجود آورده است. آب زاینده رود تا اواسط خرداد ماه جاری خواهد بود.

آب زاینده رود با فرا رسیدن نوروز 98 جاری شد

به دنبال افزایش خروجی آب سد زاینده رود از ۲۷ اسفند ماه، این رودخانه در آستانه نوروز ۹۸ بار دیگر در شهر اصفهان به جریان افتاد. به دنبال دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی زاینده رود در ایام نوروز ۹۸، پس از افزایش خروجی آب از سد زاینده رود، این رودخانه امروز، در شهر اصفهان جاری شد.

و از امروز به طور کامل در بستر این رودخانه در شهر اصفهان جاری شد و قرار است تا بیستم خردادماه جریان داشته باشد.

پیش از این نیز یک نوبت دیگر و از هشتم تا بیست و هشتم بهمن ماه و به مدت 20 روز آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد و مورد استفاده کشاورزان اصفهانی قرار گرفت.

پس از بسته شدن آب و با افزایش درخواست‌های مردمی و همچنین بارندگی مناسب در سرچشمه زاینده‌رود، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزارت نیرو خواستار جاری شدن زاینده‌رود در ایام نوروز شد.

مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به جریان دوباره آب زاینده‌رود در آغاز سال جدید و عید نوروز اظهار داشت:« براساس جلسات اخیر، تصمیم بر این شد که خروجی آب سد زاینده‌رود یک روز پیش از آغاز سال جدید افزایش یابد.»

وی افزود: بر این اساس از ابتدای تعطیلات آب را در رودخانه زاینده‌رود و در سطح شهر اصفهان خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ان‌شاءالله این آب به آب کشت پاییزه کشاورزان وصل می‌شود و با این حساب تا اواسط خرداد ماه آب در زاینده‌رود جاری خواهد بود.

میرمحمدصادقی بیان کرد: همه تعهدات خود را برای کشت کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان عملی کرده و همچنین آب شرب را که اهمیت فراوانی دارد تا آخر سال آبی یعنی پایان تابستان پیشِ‌رو تأمین خواهیم کرد.

همچنین عباس رضایی استاندار اصفهان در این خصوص گفت:« طبق بررسی‌های انجام شده توسط استانداری و هماهنگی که با وزارت نیرو انجام دادیم، به مردم اعلام می‌کنم با بازگشایی زاینده‌رود در فروردین‌ماه، هیچ مشکلی در حق‌آبه کشاورزان شرق و غرب ایجاد نخواهد شد.»

separator line

حسن ساسانی روز سه شنبه در مصاحبه ای گفتند :« آب تاکنون به پنج کیلومتر بعد از فلاورجان (واقع در 15کیلومتری غرب اصفهان) رسیده و تا امشب به غرب کلانشهر اصفهان خواهد رسید.»
وی اضافه کرد: میزان آب رها شده تا پنجم فروردین 98 ثابت است و پس از آن تا 20 خرداد آب کشت کشاورزان شرق اصفهان به آن افزوده خواهد شد، به این معنا که زاینده رود تا تاریخ یاد شده جریان دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان ذخیره فعلی سد را بالغ بر 170 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: عملیات ساماندهی بستر رودخانه طی روزهای گذشته انجام شد تا جریان آب با مشکلی روبه رو نشود.
رئیس جمهوری روز 12 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد ضمن در نظرگرفتن نیازهای زیست‌ محیطی، به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کند که در ایام نوروز نسبت به رها‌سازی آب در زاینده رود اقدام کند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

separator line

بیشتر بخوانید:

پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸

تبریک رئیس جمهور آمریکا به مناسبت عید نوروز

اعلام شعار سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits