دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سما برهانی ملقب به مادر کامپیوتر کیست ؟ فیلم
66
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی سما برهانی / سما برهانی کیست / مادر کامپیوتر کیست ؟

سما برهانی کیست ؟

سما برهانی متولد سال 86، فرزند اول خانواده و اهل سراوان استان سیستان و بلوچستان و دانش‌آموز دبیرستان نمونه دولتی شهید فلاحی ناحیه یک کرج بود.

او که از 8 سالگی در مدرسه با کلاس‌هایی که در ارتباط با محاسبات ذهنی با چرتکه برگزار می‌شد با مفهوم حساب ذهنی آشنا شده ، امروز توانسته با اتمام این دوره ها محاسباتی چون جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و جذر را به صورت ذهنی انجام دهد.

سما برهانی ، نابغه ریاضی ، مادر کامپیوتر

شکل گیری علاقه ریاضی در سما برهانی

سما برهانی در مورد چگونگی شکل گیری علاقه او به ریاضی میگوید : در سن 8 سالگی در مدرسه با کلاس‌هایی که در ارتباط با محاسبات ذهنی با چرتکه برگزار می‌شد با مفهوم حساب ذهنی آشنا شدم. هر روز بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شدم و این یادگیری‌ها باعث می‌شد اعتماد به نفس من بالا برود.

حتماً بخوانید:
بیوگرافی آرات حسینی نابغه ورزشی + فیلم و تصاویر

بیوگرافی آرات حسینی نابغه ورزشی + فیلم و تصاویر

آرات حسینی این کودک اعجوبه و نابغه، که با مربیگری پدر از سن یک سالگی فعالیت خود را بدون هیچ گونه حامی، در ژیمناستیک و آکروبات شروع کرده. امروزه تبدیل…

از همان سال‌ها علاقه به ریاضیات در من شکل گرفت و عاشق جمع و تفریق و جذر بودم. هر روز که می‌گذشت متوجه این واقعیت می‌شدم که با حساب ذهنی می‌توانم نیمکره چپ مغزم را فعال کنم و کسانی که در یو سی مس با روش‌های محاسبه ذهنی آشنا می‌شوند براحتی می‌توانند همه جزئیات را به خاطر بسپارند و آن را فراموش نکنند.

سما برهانی ، نابغه ریاضی ، مادر کامپیوتر
سما برهانی نابغه ریاضی

وقتی برای نخستین‌بار در رقابت‌های قهرمانی کشور به مقام نخست دست پیدا کردم حس خیلی خوبی داشتم و احساس می‌کردم که نخستین گام را بخوبی برداشته‌ام. گام بعدی رقابت‌های جهانی بود. سال 92 به عضویت تیم ایران درآمدم و در رقابت‌های جهانی مالزی به مقام سوم دست پیدا کردم. سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و باید محاسبات پیچیده ریاضی را ذهنی انجام می‌دادیم و سرعت عمل بالا در تعیین نفرات برتر نقش اساسی داشت.کسب نخستین مقام جهانی در میان شرکت‌کنندگان کشورهای مختلف و صاحب‌نام جهان انگیزه مرا بیشتر کرد و هر روز بیشتر تمرین می‌کردم.

در مدرسه نیز بسیاری از معادله‌های ریاضی را ذهنی حل می‌کردم و بچه‌های مدرسه به من ماشین حساب می‌گفتند. سال‌های 93 و 94 به خاطر شیوع ویروس ابولا به این رقابت‌ها نرفتیم و سال95 در رقابت‌های جهانی که در دبی برگزار شد به مقام دوم رسیدم. در این مسابقات علاوه بر اینکه اعداد و عملیات‌های ریاضی به شکل شنیداری بیان و سؤال می‌شد باید فلش کارت‌هایی که اعداد مختلف روی آن نوشته شده بود را تنها در چند صدم ثانیه می‌دیدیم و به خاطر می‌سپردیم و پس از محاسبه ذهنی آن را جواب می‌دادیم. هرچه قدر معادلات پیچیده‌تر می‌شد برای من جذابیت بیشتری پیدا می‌کرد.

آذرماه سال گذشته نیز این رقابت‌ها در مالزی برگزار شد و این بار باید در سطح فارغ‌التحصیلان یو‌سی مس مسابقه می‌دادم. کسانی که 5بار در این سطح مسابقه داده بودند و من برای نخستین بار بود که شرکت می‌کردم. با تلاش زیاد توانستم به مقام سوم دست پیدا کنم و با توجه به بالا بودن سطح این رقابت‌ها نتیجه بسیار خوبی بود.

سما برهانی از تاثیرریاضی و اعداد و ارقام در زندگی‌اش اینگونه می‌گوید: بسیاری از جزئیات کوچک در زندگی همه ما انسان‌ها تاثیر‌گذار هستند و می‌توانند باعث اتفاق‌ها و تحولات بزرگی در زندگی شوند. سیستم حساب ذهنی باعث می‌شود که ما از هردو نیمکره مغزمان استفاده کنیم و همین امر باعث بالا رفتن دقت و تمرکز و توجه به همه جزئیات می‌شود. من این واقعیت را بخوبی در زندگی لمس کرده‌ام و هدف اصلی من نیز این است که بتوانم با پرورش ذهنم از آن بهترین استفاده را ببرم.
سما برهانی ، نابغه ریاضی ، مادر کامپیوتر

سما برهانی و لقب مادر کامپیوتر

مادر کامپیوتر لقبی است که برخی به سما برهانی داده اند بخاطر اینکه او در المپیاد جهانی مقام اول در رشته ریاضی کسب نموده و همه انسانهای جهان را به حیرت واداشته

اما او در این رابطه میگوید : البته اینکه برخی به من لقب نابغه یا مادر کامپیوتر داده‌اند را قبول ندارم و معتقدم برای نابغه شدن نیاز به نبوغ نیست و حتماً نباید یک استعداد خاص داشته باشید بلکه باید با پشتکار و تلاش به هدف رسید. زندگی از نظر من پر از معادلات مجهولی است که نمی‌توان به همه آنها پاسخ صحیح داد بلکه باید از میان آنها بهترین‌ها را انتخاب کرد.

پدر و مادرم و استادانم نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های من داشته‌اند و امیدوارم بازهم در رقابت‌های جهانی همراه با دیگر دانش‌آموزان با استعداد ایرانی نام کشورم را پرآوازه کنم.
گفتنی است سما برهانی در حال حاضر از نخبگان محاسبات ذهنی به شمار می رود که در مسابقات مختلف و در گرندهای مختلف موفق به کسب مدالها و لوحهای تقدیر در رتبه های اول و دومی شده است.


تهیه و گردآوری : مجله دلگرم

divider

بیوگرافی فرزانه فصیحی سریع ترین زن ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (66 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۲ سال پیش
ایران
0
0
هستی | ۴ سال پیش
سلام سما جان انشالا که موفق شی من خودم درکلاس یوسی مس شرکت کردم ...ودوست داشتم که شماره ی شمارا داشته باشم باهات تماس بگیرم یه سرس چیزارو برام بگی عاشق توبودم که این محاسباتو انجام دادی داقعا افرین ولی من به جای اقای دکتر وآریا بود رای سفید بهت میدادم
0
1
باران | ۴ سال پیش
رفتار سما با آقای دکتر خیلی زشت بود
0
4
پاسخ ها:
مریم | ۴ سال پیش
متوجه نشدم یعنی چکار کرد ؟ تو فیلم بالا هست؟
0
0
رضا | ۳ سال پیش
اسمشو بگو دکتر، دکتر سما برهانی هست، دوست داشتم بیشتر از این بشیر حسینی رو خورد کنه
2
0
برهانی | ۵ سال پیش
سما برهانی دختر بنده و اصلیتش تبریز و متولد تهران واهل کرج هست
لطفا بفرمایید با جه مدرکی و چه مستنداتی ایشون را اهل سراوان و سیستان و بلوچستان معرفی کردید ؟
12
8
x3 | ۵ سال پیش
به به آدم چه لذتی می بره از همچین بچه هایی. شما سرمایه های کشور هستید که چند وقت دیگه که اوضاع اومد دستت می فهمی اینجا جایی نیست که بتونی پیشرفت کنی و تمام این نبوغ رو واسه آمریکا یا اروپا می تونی با بالاترین امکانات استفاده کنی.تبریک به پدر و مادرت آرزو دارم بچه ی من هم روزی اونقدر استعداد داشته باشیه بتونه حتی یک اپسیلون علم رو به جلو ببره.
0
1

hits