دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سکته مغزی ؛شایع‌ترین عامل معلولیت افراد در جهان
2
سکته مغزی ؛شایع‌ترین عامل معلولیت -سکته مغزی -عامل معلولیت -معلولیت-آترو اسکلروز

محمدرضا قینی؛ سکته‌های مغزی را پس از سکته قلبی و سرطان‌ها مهم ترین عامل مرگ و میر افراد در جهان دانست و هشدار داد: تقریباً طبق آمار جهانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر دچار سکته‌های مغزی می‌شوند.

قینی در آستانه برگزاری روز ملی آترواسکلروز مصادف با ۱۴ آذر افزود: از آنجا که سکته‌های قلبی و مغزی به دنبال گرفتگی عروق ایجاد می‌شوند؛ از این رو در یک خانواده قرار می‌گیرند و بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرائین اینجا معنا می‌گیرد.

سکته مغزی ؛شایع‌ترین عامل معلولیت افراد در جهان

وی با اشاره به اینکه آترواسکلروز نقطه نهایی سکته مغزی و قلبی است، تصریح کرد: یعنی آترواسکلروز از ۲۰ تا ۲۵ سال قبل ایجاد می‌شود و عواملی نظیر فشارخون بالا، قندخون و چربی خون بالا و سیگار زمینه ساز و فاکتورهای خطرسازش محسوب می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: در زمینه آمار سکته‌های مغزی مطالعه خیلی دقیقی مبنی بر استانداردهای بین المللی در کشور انجام نگرفته است، اما به نظر می‌آید آمار جهانی درباره ایران هم صادق است.

وی عنوان کرد: حال آن که تصوری داریم که شاید با آمار جهانی تفاوت داشته باشد و آن سن بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ایران است که متأسفانه از سطح جهانی پائین تر است و این امر نگران کننده است.

قینی، سکته‌های مغزی را شایع ترین عامل معلولیت افراد در سطح جهان دانست و گفت: شاید از این رو نیاز داریم تا برنامه‌هایی از طرف سیستم‌های بهداشتی طراحی و اجرا کنیم که افراد در سنین پائین تر از ۲۵ تا ۳۰ سالگی به صورت مرتب فشار خون و چربی خون‌شان را بررسی کنند تا در نهایت با تشخیص علائم خطر بتوانیم بگوییم که از سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری کردیم.

این نورولوژیست با اشاره به اهمیت برگزاری همایش آترواسکلروز اظهار داشت: در چنین همایش‌هایی میان متخصصان در رشته‌های مختلف تبادل نظرهای مهمی اتفاق می‌افتد و این مشکل ما را که گاهی از اوقات میان پزشکان قلب و مغز و اعصاب زمینه ایجاد چنین تبادل نظری رخ نمی‌دهد نیز حل می‌کند.

سکته مغزی ؛شایع‌ترین عامل معلولیت افراد در جهان

وی تأکید کرد: در این همایش اطلاعات جدید و به روز آترواسکلروز نسبت به یک سال اخیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای نمونه قرار است چند نمونه از بیماران سکته‌های مغزی را به عنوان نمونه مطرح کنیم تا با همفکری همکاران به نحوه برخورد و درمان با این بیماران پرداخته شود.

قینی با اشاره به اهمیت آموزش مدون پزشکان عنوان کرد: اگر پزشک بعد از اخذ مدرک فارغ التحصیلی اش تا ۴ یا ۵ سال هیچ مطلبی نخواند تمام اطلاعات پزشکی اش را از دست خواهد داد از این رو برگزاری چنین همایش‌هایی در تمام رشته‌های مختلف در به روز رسانی اطلاعات پزشکان مفید به شمار می‌رود.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه داشت همه پزشکان در مراکز دانشگاهی مشغول فعالیت نیستند، برخی‌ها هم در مراکز درمانی معمولی کار می‌کنند که باید از طریق برگزاری چنین همایش‌هایی در جریان تازه‌های روز دنیا نیز قرار بگیرند.

گفتنی است همایش آترواسکلروز، از ساعت هشت صبح روز ۱۴ آذر۹۳ در هتل آزادی پارسیان تهران و با همکاری انجمن‌های آترواسکلروز، قلب، سکته‌های مغزی و اینترونشنال کاردیولوژی، بخش قلب و عروق شرکت سانوفی و ده‌ها متخصص از سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits