دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مسمومیت شدید 6 کودک پس از خوردن قارچ های وحشی در گیلان
0
6 کودک بعد از خوردن قارچ‌ های وحشی در گیلان به شدت مسموم شدند ....

مسمومیت 6 کودک با خوردن قارچ وحشی در جنگل های گیلان :

آبتین حیدرزاده، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار اخیر این دانشگاه مبنی بر عدم استفاده و مصرف قارچ‌های جنگلی و یا وحشی توسط مردم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: 6 کودک گیلانی به علت خوردن قارچ‌های وحشی دچار مسمومیت شدید شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این مسمومیت‌ها اخیراً در مناطقی از شهرستان سیاهکل اتفاق افتاده است عنوان کرد: رویش قارچ‌های سمی فقط محدود به شهرستان سیاهکل نیست و امکان دارد در بسیاری از نقاط جنگلی استان گیلان رشد کنند بنابراین مردم باید مراقب باشند.

حیدرزاده با تأکید بر اینکه بارندگی‌های شدید به ویژه در شهریور ماه موجب رویش فراوان انواع قارچ‌های جنگلی در مناطق جنگلی، بیشه‌زارها، کوه‌ها و کوهپایه‌ها‌های استان گیلان می‌شود تصریح کرد: از حیث شکل، اندازه و قوام نمی‌توان تفاوتی بین قارچ‌های سمی و غیرسمی قائل شد.

وی با بیان اینکه حتی افراد ماهر نیز امکان زیادی دارد در تشخیص قارچ‌های سمی از غیر سمی دچار اشتباه شوند گفت: مصرف قارچ‌های سمی علائم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و علایم عصبی نظیر سرگیجه وزوز گوش را به دنبال دارد از طرفی در مواردی نیز موجب مرگ فرد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اینکه افراد نباید به هیچ وجه قارچ را از طبیعت بچینند و یا اقدام به خرید قارچ از بازارهای محلی کنند ابراز داشت: سمی بودن قارچ سمی با پختن، شستن و فرآوری کردن هم از بین نمی‌رود بنابراین استفاده از هر نوع قارچ جنگلی ممکن است خطرناک باشد.

حیدرزاده با بیان اینکه حتی کودکان امکان دارد با دست زدن به قارچ‌های سمی و به دهان بردن دست خود دچار مسمومیت شوند خاطرنشان کرد: از والدین و پدر و مادرها انتظار داریم در این ایام بیشتر مراقب کودکان خود به ویژه در این فصل باشند تا کودکانشان در معرض قارچ‌های سمی قرار نگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد افرادی که تمایل به مصرف قارچ به عنوان ماده غذایی دارند نیز مطالبی بیان داشت و عنوان کرد: به این افراد توصیه می‌شود که از قارچ‌هایی که دارای مارک استاندارد هستند و در فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسند استفاده کنند.

منبع : تسنیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits