دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماجرای کیک های آلوده به قرص در سیستان به کجا رسید + فیلم
8
کیک های آلوده به قرص که از شهرستان بانه وارد می شود، جنجال این روزهای والدین در فضای مجازی است . ویدئو و توضیحات مربوطه را در ادامه مشاهده می کنید ....

قرص در کیک های خوراکی بانه

دلگرم: مدتی است فضای مجازی پر از تصاویر مربوط به کیک‌های خوراکی شده است که در میان آنها قرص‌هایی جایگذاری شده‌اند، در حالی این تصاویر منتشر شده اند که ما موفق شدیم یکی از موارد مورد وثوق آن را پیدا و پیگیری کنیم.

مدتی است تصاویری مربوط به قرص‌هایی که در میان کیک‌های خوراکی قرار داده شده فضای مجازی سیستان و بلوچستان و به ویژه صفحات و کانال‌های مربوط به گروه‌های معاند را پر کرده است.


این فیلم در فضای مجازی در حال انتشار است . با این مضمون که :
‏جهت اطلاع اولیاء محترم و دانش آموزان عزیز
کیک هایی که مشاهده میکنید از شهرستان بانه وارد می شود، قرص هایی که داخل کیک می بینید در صورت استفاده متاسفانه باعث فلج شدن فرد می شود، لطفا مواظب باشید و انتشار دهید
این موضوع خبرنگار تسنیم را بر آن داشت که در تماس با مسئولان پیگیر ماجرا شود و بالاخره یکی از موارد موثق که توسط خانواده‌ای در سراوان در میان کیک خوراکی کودک‌شان پیدا شده بود مورد پیگیری قرار گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: در حال بررسی هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان که مدعی بود خودشان نیز در حال بررسی این موضوع هستند، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این تصاویر که از یک هفته پیش در فضای مجازی پخش شده مربوط به پیدا شدن قرص در میان کیک خوراکی متعلق به دانش‌آموزان در مدارس جنوب استان است.
سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با تسنیم افزود: هنوز مشخص نشده این‌ها واقعاً قرص هستند و یا اسمارتیزهای خوراکی، اما ما همچنان بررسی موضوع را در دستور کار داریم و به زودی پاسخگو خواهیم بود.

بنا بر این گزارش قرص‌هایی که تصاویرشان در فضای مجازی رسانه‌ای شده و لا به لای کیک‌ها دیده می‌شود مربوط به یکی از کارخانه‌های استانی در شمال شرق ایران هستند و نمونه قرص دار آن در شهر سراوان دیده شده است.

ماجرا مشکوک است

روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان در گفت گو با تسنیم مدعی شده است که احتمال دروغ بودن ماجرا و مشکوک بودن آن وجود دارد و بررسی های خبرنگار ما نیز نشان می‌دهد تصاویری که اخیراً تحت همین عنوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص کانال های معاند و بدون هرگونه سند و مدرکی پخش شده است، مربوط به یک برند خاص کیک و یا یک نوع قرص نیستند.

عباسی، روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم مدعی شد: ماجرا مربوط به یک مورد است که خانواده ای در سراوان در میان کیک دانش آموز خود دو عدد قرص سفید رنگ پیدا کردند و بعد از اینکه به ما ماجرا را گفتند، سریعاً موضوع تحت بررسی قرار گرفت و حتی واحد صنفی که این کیک را به فروش رسانده بود، مورد بررسی قرار گرفت و هیچ مورد دیگری مانند این کیک در آنجا پیدا نشد.

وی با اشاره به اینکه، کیک هنگام بررسی باز شده بود ادامه داد: این موضوع با توجه به نوع اتفاق به ما منعکس شده است و کارهای قانونی آن در حال انجام شده است و بررسی نوع قرص و صحت و سقم آن در دستور کار بررسی تیم حراست ما قرار دارد.

عباسی در انتها با اشاره به این که خود ماجرا نیز مشکوک است در ادامه اظهار داشت: موضوع از طریق مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است و امکان اینکه موضوع دروغ باشد با توجه به این که نمونه دیگری تا به الان گزارش نشده است وجود دارد، چرا که مورد دیگری مانند همین کیک حتی در واحد صنفی فروشنده نیز پیدا نشد.

دکتر حسن ضیاءالدینی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره اظهار کرد: گزارشی دراین‌باره از سه استان به ما رسیده که ما طی نامه‌ای به اطلاع وزارت بهداشت رساندیم.

وی افزود: صحت‌وسقم موضوع را دقیقاً نمی‌دانیم و باید بررسی شود.

separator line

پاسخ مسئولین در رابطه با کیک های آلوده به قرص

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه "ما هیچ بخشنامه‌ای صادر نکردیم" گفت: تنها آن دسته از مواد غذایی در بوفه مدارس مجاز است که در دستورالعمل بوفه‌ها با همکاری وزارت بهداشت در مهرماه به مدارس اعلام‌شده است.

هاوی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی نیز در پاسخ به اینکه آیا این کیک‌ها از طریق بوفه این مدارس توزیع‌شده است به ایسنا گفت: خیر چنین چیزی گزارش نشده است.

در همین زمینه سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: موضوع وجود قرص در کیک و فرآورده‌های غذایی به نظر یک شایعه و یک موضوع امنیتی است و مستندات دقیقی برای وجود قرص در مواد غذایی مشاهده نشده و تاکنون گزارش نشده است.

کیانوش جهانپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد این موضوع یک شایعه باشد و افرادی که با فرآیند تولید مواد غذایی آشنایی دارند می‌دانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد این موضوع خارج از بحث تولید فرآورده‌های غذایی باشد و از جنس ایمنی و سلامت نیست و طبعا پلیس فتا و پلیس امنیت به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون گزارش دقیقی در این زمینه به دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نرسیده است و اصولا در فرآیند تولید مواد غذایی بویژه کیک و ویفر این اتفاق نمی‌افتد.

جهانپور ادامه داد: اگر افراد مستنداتی در این زمینه دارند می‌توانند به وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو اعلام کنند تا بررسی شود. بسیاری از افرادی که این ادعا را کردند، اطلاعات خود را تاکنون ارائه نکرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: فرآیند تولید کیک اتوماتیک است و امکان ندارد قرص در داخل کیکی که پخته وجود داشته باشد. فرآیند تولید این فرآورده‌های غذایی دستی نیست و مکانیزه است. همچنی برای شرکت‌های مختلف این ادعا مطرح شده و در یکی از استان‌ها بیشتر به آن پرداخته شده، در حالی‌که محصولات مورد نظر تولیدات خارج از این استان بوده و به همه کشور ارسال شده است.

برای پیگیری این ماجرا به سراغ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم تا آخرین اتفاقات را از زبان وی جویا شویم.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده و نمی‌توان تایید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده است که هیچ کدام از قرص‌های کشف شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول ها، برای جایگذاری استفاده شده است.

نوروزیان با بیان اینکه هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده اند، اظهار کرد: پیرو بررسی‌های صورت گرفته از نحوه تولید محصولات ذکر شده در شرکت‌های مواد غذایی، نشان می‌دهد که امکان گذاشتن این مواد خارجی در محصولات در حین تولید و بسته بندی در داخل کارخانه وجود ندارد و همه کارخانجات تولیدی تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و تا کنون هیچ گونه مورد مشکوک و خاصی یافت نشده است.

نوروزیان تصریح کرد: به صورت تصادفی از هر کدام از شرکت‌های مواد غذایی در مناطق مختلف استان بصورت کارتن‌های صد عددی از محصولات مختلف تهیه شد، ولی در هیچ کدام از این محصولات مورد مشکوک و جسم خارجی یافت نشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اینکه هنوز مورد اثبات شده‌ای از مسمومیت در این زمینه گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون تمامی گزارش‌ها غیر رسمی بوده و بالاترین درصد گزارش‌ها از سوی مدارس بوده است.

وی اضافه کرد: خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت هرمزگان سلامت مردم است؛ اما سلامت روانی هم در کنار سلامت جسمی باید به آن پرداخته شود به نظر میرسد رواج چنین رفتارهای غیر اخلاقی باعث ایجاد یک نا امنی روانی و به مخاطره افتادن بهداشت روانی افراد می شود و همان اندازه که سلامت جسمی حائز اهمیت است سلامت روانی نیز اهمیت دارد.

separator line

جمع آوری انبار کیک های مشکوک در چابهار

رییس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: محصولات کیک مشکوک به وجود قرص با پیگیری و هماهنگی مسوولان در سطح این شهرستان جمع‌آوری شدند.

دکتر بهروز دهقان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیرو انتشار تصاویری مبنی بر وجود قرص در برخی کیک‌ها و بستنی‌ها در بازرسی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت چابهار با اخذ دستور دادستان و با همکاری پلیس اماکن و اطلاعات تمامی محصولات کیک مشکوک به وجود قرص از انبارها، مراکز و دفاتر فروش جمع‌آوری شدند.

وی افزود: تا زمان انجام آزمایشات و مشخص شدن نتایج جهت حفظ و صیانت از سلامت شهروندان تمامی محصولات جمع‌آوری شده توقیف خواهند بود.

رییس مرکز بهداشت چابهار با بیان اینکه اولویت اصلی بهداشت و درمان حفظ و ارتقاء سلامت عمومی جامعه است، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشابه و یا شکایات بهداشتی با تلفن ۱۹۰ سامانه بهداشت محیط وزارت بهداشت تماس بگیرند.

این در حالیست که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز گفته است: اقدامات لازم در خصوص بررسی کیک‌های حاوی قرص در حال انجام است.

دکتر مینا آژوغ افزود: نمونه هایی که توسط شهروندان گزارش شده برای انجام آزمایشات تخصصی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ارسال شده است که نتیجه آن پس از دریافت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

یکی از شهروندان ایرانشهری نیز در تماس با خبرنگار ایرنا گفت: ۲ عدد کیک برای فرزندم خریدم وقتی یکی از آنها را بازکردم داخل آن یک عدد قرص بود به همین دلیل دومی را بازکردم که داخل آن نیز قرص دیدم.

وی که خود را یاسر بامری معرفی کرد از مسوولان دست اندرکار بویژه بهداشت محیط و اداره استاندارد رسیدگی به این مساله را خواستار شد.

separator line

توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره کیک‌های آلوده به قرص

وزیر آموزش و پرورش درباره وجود کیک‌های مشکوک و آلوده به قرص در مدارس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی که در دبیرستان نمونه دولتی منطقه ۲ آموزش و پرورش برگزار شد در این باره اظهار کرد: این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده و در برخی استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.

وی افزود: این قرص‌ها تغییر شکل و رنگ نداشته‌اند، بنابراین در فرایند تولید وارد کیک‌ها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفه‌های مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع، اقلام مورد نیاز دانش آموزان را خریداری کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین باید اولیاء هم این اقلام را کنترل کنند، زیرا خوراکی‌هایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده قابل مشاهده بوده و به سرعت کاملا قابل دسترسی است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، مسئولان امنیتی در صدد پیدا کردن عوامل این کار هستند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت پرداخت حق التدریس‌ها نیز بیان کرد که هدف ما این است که هیچ پرداختی در آموزش و پرورش به تعویق نیفتد. خوشبختانه برای سال گذشته تمهیدات لازم انجام شد و برای امسال نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است تا در ماه‌های آینده بتوانیم به سرعت کاستی‌های قبلی را جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه می پذیرم بسیاری از مدارس به دلیل محدودیت‌های اعتباری به لحاظ امکانات در سطح خوبی قرار ندارند اظهار کرد: اما باید توجه داشت همواره در شرایط سختی است که نیروی انسانی می‌تواند جانشین نداشته‌ها باشد.

حاجی میرزایی افزود: انگیزه و تلاش خانواده‌ها و مدرسه به گسترش پژوهش کمک می‌کند. از خیرین درخواست دارم به حیطه پژوهش‌یاری نیز ورود کنند.

حاجی میرزایی همچنین با اشاره به وجود پژوهش‌سرا در۶۵۰ منطقه و تجهیز تدریجی آنها در همه مناطق اظهار کرد: وجود پژوهش‌سراها کمک می‌کند تا همه دانش آموزان مجال پژوهش داشته باشند.

separator line

نوع قرصی که در کیک ها جاسازی شده

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی: قرص‌ها استامینوفن و آنتی‌هیستامین بودند

ساسان فرشی حق‌رو مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی در اولین اظهارنظر درباره نوع قرص‌های جاسازی شده در این کیک‌ها به ایسنا گفت: تاکنون بیش از ۳۰ آزمایش از سوی وزارت بهداشت بر روی این کیک‌ها انجام شده است. هنوز ۱۰ آزمایش دیگر در دست انجام است، اما جدیدترین نتایج آزمایش‌های وزارت بهداشت بر روی این محصولات نشان می‌دهد که این قرص‌ها از "نوع استامینوفن" و "آنتی‌هیستامین" بوده و تاکنون اثری از قرص‌های روانگردان و توهم زا در آن‌ها دیده نشده است.

وی با تاکید بر این‌که در خط تولید کیک‌های آلوده به قرص مشکلی وجود نداشته است افزود: اگر این قرص‌ها در خط تولید داخل کیک قرار داده شده بود، بعد از حرارت روکش کپسول آب می‌شد و قرص نیز به کلی از بین می‌رفت بنابراین مشخص است که عده‌ای جعبه کیک را باز کرده و قرص‌ها را در آن جاسازی کردند.

separator line

آخرین خبر از کیک های آلوده

جمشید مغازه‌ای رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص آخرین وضعیت پدیده پیدا شدن قرص در کیک اظهار کرد: این موضوع مسئله ای امنیتی است و ارتباطی به بخش تولید و توزیع این محصولات ندارند ما این موضوع را به نیرو های امنیتی سپردیم تا مشخص شود چه جریابی، اشخاصی یا باندی به دنبال تخریب صنعت غذا و شیرینی و شکلات کشور بودند.

وی افزود: این واهمه وجود داشت که این دست اقدامات به صنایع غذایی دیگر نیز نفوذ پیدا کند و صنایع غذایی کشور را فلج کند اما در حال حاضر گزارش جدیدی نداریم و موضوع فروکش کرده است و تنها در شبکه های اجتماعی به صورت شوخی به آن پرداخته می شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه این پدیده در صنعت شیرینی و شکلات فروکش کرده اما اثرات خود را بر روی این صنعت گذاشته است.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به کاهش مصرف کیک در کشور گفت: با توجه به آگاهی مردم بعید به نظر می رسد که این پدیده عواقب دراز مدت بر روی مصرف شیرینی و شکلات و کیک در کشور داشته باشد.

وی اظهار داشت:طبیعی است که در حال حاضر مردم از مصرف کیک خود داری می کنند اما این مسائله به مرور برطرف خواهد شد و این اطمینان میان مردم ایجاد می شود که امکان قرار دادن قرص در فرآیند تولید و عرضه وجود ندارد.

مغازه ای گفت: این پدیده باعث شده است که مصرف کیک در کشور 10 تا 30 درصد کاهش یابد؛ این رویداد بیشتر در روستا ها رخ داد و مردم این محصولات را از فروشگاه های ناشناس و نا معتبر خریداری کرده بودند.

وی تاکید کرد که در صورتی که مردم انواع کیک و شیرینی و شکلات را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند مطمئن باشند این حوادث روی نخواهد داد.

وی در ارتباط با میزان صادرات شیرینی و شکلات در سال جاری اظهار داشت: گمرک در 4 ماه ماه گذشته آمار جدیدی درباره میزان صادرات، صنایع تولید کننده شیرینی، شکلات و بیسکوئیت ارائه نداده است اما پیش بینی می شود که میزان صادرات در سال جاری از صادرات 800 میلیون دلاری سال گذشته کمتر نباشد.

این مقام صنفی گفت: در صورتی که این پدیده بعد وسیع‌تری داشت و فروکش نمی‌کرد به طور قطع روی صادرات نیز اثر می گذاشت اما با حضور به موقع دستگاه های نظارتی و امنیتی این موضوع برطرف



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits