دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت نشست فرودگاه اصفهان

علت فرونشست فرودگاه اصفهان چیست ؟

علت نشست فرودگاه اصفهان
0
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به دنبال نشست زمین در محدوده فرودگاه اصفهان توضیحاتی ارائه داد و وضعیت کنونی فردوگاه را تشریح کرد...

نشست فرودگاه اصفهان تحت کنترل است

دلگرم: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص پدیده فرونشست زمین در محدوده فرودگاه اصفهان، گفت: مواردی که اعلام شده محدوده‌های بیرون فرودگاه بوده و تحت کنترل بوده و مورد خاصی نداشته است.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت فرونشست زمین در اصفهان، اظهار کرد: به طور عمده پدیده فرونشست زمین ناشی از سال‌های خشکسالی و همچنین بهره‌برداری بیش از حد از آب های زیرزمینی است به نحوی که براثر برداشت های بی رویه و حتی غیرمجاز، سفره‌های آبهای زیرزمینی تخلیه و در نهایت با پدیده ای به نام فرونشست زمین مواجه می شویم.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل خشکسالی های پی در پی، کشور و به خصوص استان اصفهان درگیر پدیده فرونشست زمین شده اند، اظهار کرد: مطابق مطالعات شرکت آب منطقه ای، ۳۵ محدوده و دشت‌های مطالعاتی در استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته اند که بیشترین نرخ فرونشست مربوط به دشت های کاشان، گلپایگان، برخوار، مهیار، اصفهان و دامنه بوده است.

دلیل نشست فرودگاه اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به دلایل فرونشست زمین در استان، اظهار کرد: خشکسالی و کمبود منابع آب جاری و بهره برداری بالا از آب های زیرزمینی موجب پدیده فرونشست زمین در اصفهان شده است.

وی به راهکارهای مقابله با پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این راستا راهکار اصلی و بلند مدتی همچون کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی برای جبران کمبود آب پیش بینی شده است.

شیشه فروش افزود: به همین منظور کارگروه کنترل و پیشگیری فرونشست زمین در استان تشکیل شده و به خصوص طی شش ماه اخیر جلسات متعدد و کاربردی آن برگزار شده و وظایف هر بخش تدوین و به دستگاه‌ها اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای طرح تعادل به آب منطقه‌ای ابلاغ شده است، تاکید کرد: بر اساس این طرح مطالعه دشت ها در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن برخی دشت‌ها با بیشترین میزان افت آبهای زیرزمینی ممنوعه اعلام شدند، از این جهت که برداشت آب دیگر انجام نشود همچنین با شناسایی چاه‌های غیر مجاز، آنها پر شود و برداشت چاه‌های مجاز نیز تعدیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: به همین منظور ایجاد گروه‌های گشت‌ بازرسی انجام شده تا دستگاه‌های حفاری غیر مجاز را توقیف شوند.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای در سال جاری با تشکیل ۶۲ گروه کشت و بازرسی، حدود ۲۰۰ دستگاه حفار غیرمجاز را توقیف و همچنین حدود ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را شناسایی و مسدود کرده است. در سال های گذشته نیز حدود ۵۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز پر و مسدود شد و کنتورهای هوشمند جایگزین حدود ۴۰۰۰ کنتور قدیمی آب شد و ۱۵۰ کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌ها نصب شد که پروانه‌های بهره‌برداری آنها تعدیل و اصلاح شود.

شیشه فروش با اشاره به وظایف جهاد کشاورزی در دشت‌هایی که ممنوع اعلام شده است، گفت: این سازمان موظف به حذف گیاهان پرآب و آموزش کشاورزان برای کشت گیاهان کم آب بر شد تا فشار کمتری به آب های زیرزمینی وارد شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شده اند، تاکید کرد: آموزش کشاورزان در راستای همکاری آنها با طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی است،

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه باید نرخ فرونشست زمین در اصفهان را تعیین کنیم، تصریح کرد: به همین منظور با همکاری سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری و در برنامه کلی تحت عنوان «پیشگیری پدیده فرونشست زمین» نرخ فرونشست دشت ها را مشخص می کنیم، همچنین دستگاه‌های اجرایی قرار است در بخش هایی که دچار فرونشست شده اند، سازه‌هایی (راه‌آهن، جاده، راهداری، جهاد کشاورزی، اماکن مسکونی و... و.) پایدار و متناسب با نرخ فرونشست احداث شود.

وی در خصوص پدیده فرونشست زمین در محدوده فرودگاه اصفهان، گفت: مواردی که اعلام شده محدوده‌های بیرون فرودگاه بوده و تحت کنترل بوده و مورد خاصی نداشته است. به طور کلی مطالعات برنامه ریزی های لازم در مناطق مختلف برای پایداری انجام شده شده است و به طور قطع اجرای طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی بهترین راهکار برای کنترل برداشت از آب های زیرزمینی و فرونشست زمین است.

وضعیت فرونشست فرودگاه اصفهان

شیشه فروش در خصوص وضعیت فرونشست زمین در مناطق شهری اصفهان، گفت: این بررسی توسط شهرداری اصفهان و در اتاق فکری با همکاری دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان در حال انجام است و بسته پایدارسازی و ایمن سازی مناطق شهری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان جلسات متعددی با عنوان پیشگیری کنترل فرونشست تشکیل و بسته‌هایی هر بخش تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits