دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وی چت و لاین چگونه درآمدزایی می کنند؟
0
وی چت و لاین چگونه درآمدزایی می کنند؟ - اقتصاد > جهان - رایگان بودن بسیاری از اپلیکیشن-لاین-چگونه-درآمدزایی-کنند
وی چت و لاین چگونه درآمدزایی می کنند؟

اقتصاد > جهان - رایگان بودن بسیاری از اپلیکیشن های ارتباطی این پرسش را به وجود آورده که منبع درآمد شرکت های سازنده این اپلیکیشن ها کجاست.

آرش پورابراهیمی: حضور اپلیکشین های ارتباطی در ایران با حواشی بسیاری همراه شده تا جایی که حتی برخی از اپلیکیشن ها فیلتر شده اند. رایگان بودن استفاده از این اپلیکیشن ها نیز برای بسیاری سوال برانگیز است که چرا یک شرکت باید خدماتی را به کاربران ارایه دهد آن هم بدون اینکه هزینه ای را بابت آن دریافت کند اما حقیقت این است درآمدزایی یکی از انگیزه های اصلی طراحان این اپلیکیشن ها محسوب می شود. برای مثال درآمد اپلیکیشن لاین (Line) در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار بوده است. . این اپلیکیشن که نسخه ژاپنی چنین اپلیکیشن های ارتباطی محسوب می شود معادل 11 میلیارد دلار ارزش دارد. اپلیکیشن لاین (Line) در واکنش به زمین لرزه ماه مارس سال 2011 در ژاپن که 8.9 ریشتر قدرت داشت شکل گرفت، چرا که شدت زمین لرزه و سونامی به حدی بود که بسیاری از زیرساخت های مخابراتی منطقه آسیب دید و افراد بسیاری برای برقراری ارتباط از طریق تلفن با مشکل مواجه شدند. به همین خاطر مسئولان شرکت ژاپنی ان اچ ان (NHN) تصمیم گرفتند اپلیکیشنی را ارایه کنند که امکان برقراری تماس و ارسال پیام از طریق اینترنت را فراهم کند. سه ماه پس از زمین لرزه، اپلیکیشن لاین به بازار عرضه شد و طی تنها یک سال تعداد کاربران آن به 50 میلیون نفر رسید، این در شرایطی است که برای مثال تعداد کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک پس از سه سال به 58 میلیون نفر رسید.هرچند اپلیکیشن لاین ابتدا برای ژاپنی ها عرضه شد اما کاربران دیگر کشورها از جمله اسپانیا نیز از آن استقبال کردند تا جایی که اکنون تعداد کاربران این اپلیکیشن از 300 میلیون نفر نیز فراتر رفته است. اما اپلیکیشنی که خدمات رایگانی را ارایه می‏دهد چگونه می‏تواند سودآور باشد؟

درآمدزایی اپلیکیشن لاین به فروش برچسب (Sticker) های دیجیتالی مربوط می‏شود که کاربران می‏توانند با پرداخت حدود 1 دلار آن ها را برای یکدیگر ارسال کنند. فروش بازی های داخل اپلیکیشن و تبلیغات نیز منابع درآمد دیگر اپلیکیشن لاین محسوب می‏شوند. فروش همین کالاهای دیجیتالی باعث شد که درآمد لاین از 10 میلیون دلار در سه ماهه سوم سال 2012 به 157 میلیون دلار در سه ماهه سوم سال 2013 برسد. به طور تقریبی می‏توان گفت که لاین در سال 2013 درآمدی حدود 600 میلیون دلار را برای طراحانش به ارمغان آورده و روند رو به رشد آن نیز همچنان ادامه دارد و اعلام شده که سهام آن در 2014 در بازار سهام به طور عمومی عرضه خواهد شد. اپلیکشن نیمباز (Nimbuzz) نسخه هندی اپلیکیشن هایی است که از آن ها برای برقراری تماس و ارسال پیام استفاده می‏شود. طراحان نیمباز از دو برابر شدن تعداد کارمندان آن ها در سال جدید میلادی و همچنین تاسیس دفاتر جدید در برخی از نقاط جهان از جمله روسیه خبر داده اند. وی‏چت (WeChat) هم که نسخه ای چینی از چنین اپلیکیشن هایی است نیز بیش از 250 میلیون عضو دارد و سود آن طی تنها سه ماه سوم سال 2013 معادل 630 میلیون دلار و درآمد آن نیز 2.5 میلیارد دلار بوده است. چنین اپلیکیشن هایی در شرایطی عرضه شده اند که با رقبای قدرتمندی مانند واتس اپ (WhtasApp) مواجه بوده اند و با این حال توانسته اند سهم قابل قبولی از بازار را بدست آورند.

3535



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits