دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قیمت لیر ترکیه در بازار امروز شنبه 7 اسفند 1400
10
قیمت لیر ترکیه در بازار امروز شنبه 7 اسفند 1400

قیمت لیر ترکیه در بازار امروز شنبه 7 اسفند 1400

قیمت لیر ترکیه در بازار امروز 7 اسفند 1400: 70,630

لیر در چه وضعیتی است؟

به گفته نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه، روند دلارزدایی از اقتصاد ترکیه در هفته‌های آینده تسریع خواهد شد. قیمت این ارز با کاهش محسوسی در آینده نزدیک روبرو خواهد شد.

وی گفت دولت این کشور روند تبدیل ذخایر ارزی کشور به لیر ترکیه را افزایش داده است. به طوری که طی روزهای گذشته بیش از ۱۳۱ میلیارد لیر (۹.۶۹ میلیارد دلار) به حساب‌ها دولتی واریز شده است.

این طرح دولت در ماه گذشته رونمایی شد به طوری که در آن قرار است در برابر کاهش سپرده‌های لیر در مقابل دیگر ارزها محافظت کرده و احساس امنیت بیشتری را به شهروندان ترکیه برای نگه داشتن پس انداز خود در بانک‌ها و مقابله با نقدینگی و تورم در این کشور بدهد.

نباتی روز شنبه در صحبت با رؤسای سازمان‌های غیردولتی (NGO) در استانبول گفت: ما شاهد ادامه روند کاهشی در حساب‌های سپرده ارزی خواهیم بود.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر با بحران روبروست است به طوری که تورم فزاینده در این کشور همچنان بیشتر و بیشتر می‌شود از طرف دیگر رشد اقتصادی متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است.

در دسامبر گذشته ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۸.۴ سقوط کرد. لیر در سال گذشته میلادی با کاهش ۴۴ درصدی ارزش خود روبرو بود هر چند که با رونمایی از طرح جدید ارزی این کشور نوسانات لیر تا حدودی کاهشی بوده است.

وزیر دارایی ترکیه ابراز امیدواری کرد که تورم در ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است سال آینده برگزار شود، تک رقمی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits