دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ثبت نام مشاغل خانگی
0
ثبت نام متقاضیان طرح توسعه ملی مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت شروع شد و به مدت یک ماه (۶ مهرماه) ادامه دارد.

ثبت‌ نام در مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه شروع شده و متقاضیانی دارای مهارت یک ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه inhb.ir ثبت نام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد. پیش از این، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طرح تصویب شد.

قرار است جهاد دانشگاهی مسوولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی اجرا کند.

این طرح طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به صورت آزمایشی در ۹ استان با ظرفیت ۲۰ هزار نفر اجرا شد و با توجه به نتایج قابل قبول این طرح و ضرورت توجه بیش از پیش مشاغل خانگی در دوران کرونا بنا به گفته معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون مقرر شد برای رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در ۳۱ استان اجرا شود.

این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، توانمندسازی و اتصال به بازار انجام می‌شود که وظیفه مطالعات فاز اول طرح (شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی) به جهاد دانشگاهی محول شد. در عین حال این نهاد پس از ثبت نام متقاضیان، مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

زمان ثبت‌ نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

ثبت نام متقاضیان طرح توسعه ملی مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت شروع شد و به مدت یک ماه (۶ مهرماه) ادامه دارد.

متقاضیان ثبت نام باید به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند. پایش و راستی آزمایی اطلاعات پس از ثبت‌نام توسط واحدهای اجرایی جهاد دانشگاهی در تمام استان‌ها انجام می‌شود.

نکته‌ای که باید صاحبان مشاغل خانگی به آن توجه کنند این است که ابتدا این افراد باید خود دارای مهارت باشند زیرا در این طرح موضوعی مبنی بر آموزش وجود ندارد، همچنین در این طرح قرار بر ارائه مجوز یا تسهیلات نیست بلکه طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال تبدیل افراد به پیشران و افزایش درآمدزایی برای خانوارهاست.

چنانچه صاحبان مشاغل خانگی به دنبال دریافت مجوز و تسهیلات هستند باید به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیرسامانه مشاغل خانگی مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند.

دسته‌ بندی رشته مشاغل خانگی

مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستگی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و رشته‌های فرهنگی و هنری دسته‌بندی می‌شوند و ۳۲۰ رشته را دربرمی‌گیرد.

بنا به گفته «مهناز امامدادی» رییس دبیرخانه ستار ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی رشته‌هایی اولویت دارد که علاوه بر استمرار و پایداری، درآمد بیشتر نیز داشته باشند. همچنین در این طرح رشته‌های قدیمی بازنگری و تنوع مورد توجه است و در رشته‌های جدید همچون ویراستاری که برای افراد تحصیلکرده جذابیت درد را وارد بازار کار می‌کند.

ویژگی‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار و توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام است. توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌هایقانونگذار، از دیگر ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits