دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مبلغ وام مشاغل خانگی ۹۹ چقدر افزایش یافت ؟ جزئیات
0
وام مشاغل خانگی در سال 99 ، به سقف 50 میلیون تومان رسید ...

افزایش وام مشاغل خانگی سال 99 به 50 میلیون تومان

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است گفت: سقف وام برای مشاغل خانگی به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش آفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (جهاددانشگاهی) به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در هشت استان کشور (آذربایجان‌غربی، چهارمحال‌و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان) در حال اجرا می‌باشد.

پس از انجام مطالعات مقدماتی، بررسی تجارب دیگر کشورها در این حوزه، تجزیه و تحلیل برنامه‌های قبلی اشتغالزایی و شناسایی نقاط ضعف آنها از جمله در نظر نگرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی استان‌ها و مناطق جغرافیایی، نبود برنامه‌های توانمندسازی، آموزش و مشاوره، عدم پیش‌بینی سازوکار فروش محصولات و خدمات و اتصال به بازار جهت پایداری شغل، تصمیمی اتخاذ گردید تا طرح نوین با مرتفع‌سازی این مشکلات و تاکید بر اتصال به بازار عملیاتی شود.

همانطور که در چهارچوب مفهومی برنامه اشتغال فراگیر آمده است علاوه بر توجه به سیاست‌های اقتصاد کلان، به سیاست‌های مرتبط با بخش واقعی اقتصاد (رشته فعالیت‌های اقتصادی) و ابزارهای سیاستی در لایه‌های خرد و میانی که اهمیت ویژه‌ای در ایجاد اشتغال پایدار دارند، توجه جدی شده و برنامه‌ریزی صرفاً بر رشد کمی اقتصادی تمرکز نداشته و توسعه پایدار و مبانی آن همواره مد نظر برنامه‌ریزان بوده است.

با در نظر گرفتن این نکات، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه‌ی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، آی‌تی و آی‌سی‌تی تاکید داشته و رشته فعالیت‌هایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که در کنار ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار، عدالت اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک خواهند کرد.

اتصال به بازار و کمک به کسب و کارها

مهناز امامدادی، دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور درباره اهداف اجرای این دو طرح گفت: هدف از اجرای این الگو را تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت بر فرآیند اجرای طرح از طریق نرم‌افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور افزود: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات زیادی که برای مشاغل خرد و کوچک ایجاد شده به این نتیجه رسیدیم که تسهیلاتی برای کسب و کار های متضرر از شیوع این ویروس در نظر بگیریم. ما فهرست این کسب و کار ها را در اختیار داریم و با توجه به استحقاق آنها برای دریافت این تسهیلات به آنها کمک خواهیم کرد.

کرونا فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است

امامدادی با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای توسعه مشاغل خانگی است افزود: با توجه به ممنوعیت تردد ها و تدابیر بهداشتی که برای ماندن در خانه ها اندیشیده شده است، این موقعیت می تواتد بستری مناسب برای به نمایش در آمدن خلاقیت شاغلان بخش مشاغل خانگی باشد.

استفاده از ظرفیت و توان جهاد دانشگاهی

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور با بیان اینکه تلاش کردیم از ظرفیت و توان جهاد دانشگاهی در شرایط کنونی به نحو مطلوب استفاده کنیم گفت: با توجه به هماهنگی ها و همکاری هایی که با جهاد دانشگاهی داشتیم توانستیم از ظرفیت مشاغل خانگی در استان های مختلف برای تولید ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم و کادر پزشکی در زمان شیوع ویروس استفاده کنیم.

در کل سعی ما این است که در هر موقعیت زمانی از پتانسیل شاغلان خانگی استقاده کنیم و ظرفیت های آنها را در عمل به مردم و مسئولین نشان دهیم.

وی افزود: در طرح ملی مشاغل خانگی ما به دنبال این هدف هستیم که مشاغل خانگی که در بازار تاثیر دارند به صورت شبکه ای فعالیت کنند و بازدهی آنها بیشتر شود. علاوه برآن توجه به اولویت ها و ظرفیت های واقعی این کسب و کار ها از اولویت های اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی بوده است.

بیش از 16500 شغل در 9 استان پایلوت مشاغل خانگی

امامدادی با اشاره به اینکه تا کنون 16500 شغل در 9 استان پایلوت که از سال 96 رقم خورد به وجود آمده یادآور شد: این طرح با موفقیت های خوبی همراه بود و موجب ایجاد برند های جدید ملی شد و علاوه برآن برند های ملی قدیمی حمایت و تقویت شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می شود افزود: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی حداقل در مرحله اول هیچگونه تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته نمی شود. این طرح در سه فاز انجام می شود که فاز اول شناخت ظرفیت ها و مزیت های منطقه، پتانسیل افرادی که در رشته های مختلف در آنجا وجود دارند و افرادی که می توانند در این پروسه مفید باشند است.

فاز دوم تقویت افرادی است که می توانند در این طرح مفید باشند و در مباحث کارآفرینی، بازارشناسی و ... آموزش هایی در اختیار این افراد قرار می گیرد. افرادی هم که با داشتن مدارک تحصیلی بیکارند و توانایی خاصی ندارند تحت آموزش های جهاد قرار می گیرند و با توجه به توانایی ها و پتانسیل خود هدایت می شوند. مهارت های بازاریابی افرادی که محصولات سنتی و صنایع دستی تولید می کنند نیز باید تقویت شود.

وی همچنین به طرح ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد حمایت نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که طرح توانمند سازی 6200 زن سرپرست خانوار نیز با جهاد دانشگاهی آغاز شده است و در دست اجراست.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور گفت: میزان وام برای مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی تا سقف 50 میلیون تومان شده، در حالی که قبلاً این رقم 20 میلیون بود و برای فعالیت های گروهی و شبکه‌ای و پشتیبانی تا سقف 200 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits