دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افزایش قیمت گازوئیل

گازوئیل گران نمی شود !

افزایش قیمت گازوئیل
0
وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی جزئیاتی از افزایش قیمت گازوئیل در اختیار خبرنگاران قرار داد...

گران شدن گازوییل

دلگرم: وزیر نفت گفت: دولت در بودجه سال آینده که به مجلس داده شده، ‌برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک نرخی کردن آن ندارد و همچنین برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل نیز وجود ندارد.

وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کل صادرات فرآورده‌های نفتی در بودجه سال بعد دیده شده و به مجلس نیز پیشنهاد داده‌ایم، ‌اما رقم در نظر گرفته شده برای صادرات را اعلام نمی‌کنم تا مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در فروش داخلی بین مردم توزیع می‌شود و درآمد حاصل از صادرات نیز به بودجه می‌رود، اما اینگونه نیست که به عنوان یارانه پرداخت شود؛ البته بودجه نیز برای مردم است و بخشی صرف پرداخت سایر یارانه‌ها خواهد شد.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت استیضاح گفت: خبری از استیضاح ندارم و اکنون پیش شما هستم.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گازرسانی به زابل، خاش و سراوان فعال بوده و شبکه داخلی زاهدان نیز در حال توسعه است؛ همچنین قرارداد خط ایرانشهر- چابهار- کنارک نیز در حال اجرا است.

وزیر نفت با بیان اینکه "همزمان با احداث خط لوله انتقال گاز،‌ توسعه شبکه داخلی شهرهای این استان را نیز آغاز کرده‌ایم"، گفت: سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران است که به شبکه گاز متصل شده و در ابتدا شهرها و سپس سایر مناطق این استان را به شبکه گاز متصل خواهیم کرد.

زنگنه در مورد کمبود گاز مایع در سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته گفت: اکنون در تمام استان‌های کشور بیش از سال گذشته LPG توزیع می‌شود، بنابراین مشکل این است که این کپسول‌ها به دست مصرف کننده خانگی نمی‌رسدY پیش‌بینی ما این است که بخشی صرف سوخت خودروها به صورت غیر مجاز و خطرناک می‌شود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.

وزیر نفت با بیان اینکه "شرکت‌های توزیع کننده می‌گویند، کپسول را توزیع می‌کنیم و مردم خریداری می کنند، اما مشخص نیست این کپسول کجا مصرف می‌شود"، گفت: تلاش می شود تا 15 روز آینده روشی را پیش بگیریم تا کپسول مورد نیاز خانوارهای سیستان و بلوچستان با اطمینان به دست آنها برسد.

زنگنه از واگذاری بخش اول توسعه میدان فرزاد B به پتروپارس با منابع شرکت ملی نفت به میزان 75 میلیون دلار خبر داد و افزود: تلاش می شود تا بر مبنای ماده 12 در قالب بیع متقابل یا IPC مصوبه لازم را از شورای اقتصاد اخذ کنیم و اکنون قرارداد قسمت اول که شامل مهندسی،‌ حفر چاه اکتشافی و طراحی‌های پایه است با پتروپارس بسته شده و هیات مدیره شرکت ملی نفت نیز آن را تایید کرده است.

قطع شدن سهمیه گازوئیل

وزیر نفت میزان صرفه‌جویی بنزین بعد از سهمیه‌بندی را در شرایط فعلی، 22 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: باید به این موضوع دقت شود که تا ماه های آینده مصرف بنزین تثبیت شده و به یک عدد قطعی دستیابیم و هنوز نمی توان گفت، 22 میلیون لیتری که صرفه جویی می شود تا پنج ماه دیگر نیز باقی می ماند.

وی افزود: هر تغییر قیمتی شوک اولیه‌ای دارد و اکنون مقدار فروش بنزین سه هزار تومانی کم است، زیرا هنوز سهمیه وجود دارد، در آبان ماه سهمیه یک ماه را برای یک هفته واریز کردیم و سهمیه آذر نیز به طور کامل به کارتها منتقل شد، بنابراین طبیعی است که ابتدا سهمیه‌ها مصرف شده و بعد از آن به سراغ بنزین آزاد بیایند.

وزیر نفت با بیان اینکه "سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه که در قاچاق تاثیر می‌گذارد قیمت است"، گفت: افزایش قیمت باعث کاهش حاشیه سود قاچاق می‌شود، البته قاچاق بنزین کم است زیرا ریسک قاچاق یک تن بنزین بسیار بالا است، در حالی که گازوئیل 300 تومانی آسان‌تر قاچاق می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه "گازوئیل نیز همیشه سهمیه‌ای بوده و هیچ وقت سهمیه‌بندی آن برداشته نشده است"، گفت: زمانی که نمی‌توان قیمت را کنترل کرد،‌ کنترل قاچاق از روش‌های غیر قیمتی سخت خواهد شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: قرارداد فاز 11 اکنون به طور کامل به پتروپارس منتقل شده است.

وی ادامه داد: بورس انرژی در زمینه فرآورده بسیار موفق بوده و عمده فرآورده‌ها را به وسیله بورس عرضه می‌کنیم، اما برای نفت خام با وجود اینکه هر ماه عرضه انجام می‌شود، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.

زنگنه با رد احتمال لغو تحریم فروش نفت به ژاپن همزمان با سفر رئیس جمهوری به این کشور،‌ گفت: این بحث سیاسی است، اما معتقدم چنانچه اتفاقی برای صادرات نفت بیافتد، محدود به یک کشور نیست و کل تحریم ها برداشته می‌شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: همیشه درخواست داریم پول نفت ایران که در کشورهای مختلف قفل شده پرداخت شود و این موضوع محدود به کره جنوبی نیست، بلکه مبالغ زیادی در کره جنوبی،‌ ژاپن،‌ عراق و ... وجود دارد که بانک مرکزی دریافت آن را دنبال می‌کند.

زنگنه در خصوص قیمت و وضعیت عرضه بنزین و گازوئیل در سال آینده گفت: دولت در بودجه سال آینده که به مجلس داده شده، ‌برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک نرخی کردن آن ندارد و همچنین برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل نیز وجود ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits