دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا دیگر کسی بنزین سوپر نمیزند ؟

بنزین سوپر بی‌مشتری شد

چرا دیگر کسی بنزین سوپر نمیزند ؟
1
«بنزین سوپر روی دست جایگاه‌داران مانده است و در این روزها کمتر کسی تمایل دارد در باک خودرویش بنزین سوپر بریزد.»

بنزین سوپر بی‌مشتری شد

این موضوع را جایگاهداران تهران به خبرنگار روزنامه «شهروند» می‌گویند و توضیح می‌دهند که یک تانکر بنزین سوپر که در گذشته مصرف یک روزشان بوده است، حالا یک هفته زمان می‌برد تا فروخته شود.

ابراهیم بعاجی، عضو هیأت‌مدیره کانون جایگاه‌داران کشور با تأیید این موضوع که توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌ها کم شده، می‌گوید: «با توجه به این که پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی، قیمت بنزین سوپر به ۳۵۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافته و این بنزین بدون سهمیه به مردم عرضه می‌شود، استقبال از این فرآورده نفتی تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.»

به گفته او، عرضه بنزین سوپر برای جایگاه‌داران نیز مقرون به‌ صرفه نیست و اکنون اکثر جایگاه‌ها فاقد بنزین سوپر است. هزینه خرید هر تانکر ۳۰‌هزار لیتری بنزین سوپر بیش از ۱۰۰‌ میلیون تومان است و جایگاهداران با توجه به این که فروش بنزین سوپر نقدینگی بالایی نیاز دارد، علاقه‌ چندانی به این کار ندارند.

عضو هیأت‌مدیره کانون جایگاه‌داران کشور افزود: «بابت فروش هر لیتر بنزین سوپر ۱۰۰ تومان کارمزد به جایگاه‌داران تعلق می‌گیرد.» بر این اساس، در ازای فروش یک تانکر بنزین سوپر تنها ۳‌میلیون تومان عاید جایگاه‌دار می‌شود که این رقم با توجه به کمبود نقدینگی جایگاه‌داران و هزینه‌های جاری، اصلا مقرون به‌صرفه نیست.»

میرزایی، مدیر یک جایگاه سوخت‌رسانی با تأیید کاهش مصرف بنزین سوپر به «شهروند» می‌گوید: «قبل از گران‌شدن بنزین به دلیل پایین‌ بودن قیمت، افراد زیادی بنزین سوپر استفاده می‌کردند و ما مشتریان زیادی داشتیم؛ به‌ طوری ‌که روزی یک تانکر بنزین سوپر عرضه می‌کردیم و گاهی با کمبود هم روبه‌رو می‌شدیم اما گران‌شدن بنزین سوپر باعث شده مشتریان کمتری برای خرید بنزین سوپر بیایند.

با این شرایط هم عرضه بنزین سوپر برای جایگاهداران نه‌تنها سودی ندارد بلکه ضرر و زیان به دنبال خود دارد، چون الان فروش یک تانکر بنزین سوپر یک هفته طول می‌کشد و برای ما به‌صرفه نیست.»

روی صادرات بنزین سوپر حساب نمی‌کنیم

رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی درباره کاهش مصرف بنزین سوپر به «شهروند» می‌گوید: «مصرف بنزین سوپر در حالی کاهش پیدا کرده که تا همین چندوقت پیش ما با کمبود عرضه این نوع از سوخت مواجه شده بودیم.

به نظر من کاهش مصرف بنزین سوپر از طرف مردم یک واکنش هیجانی است که به دلیل شوک افزایش قیمت بنزین پدیده آمده است. این وضع پایدار نمی‌ماند؛ چون تغییر عادت برای مردم ایران سخت است و بعد از مدتی کوتاه که مردم به افزایش قیمت بنزین عادت کنند، دوباره به استفاده از بنزین سوپر روی می‌آورند، ضمن این که ما‌به‌التفاوت ٥٠٠ تومانی در بنزین معمولی و بنزین سوپر نمی‌تواند منجر به کاهش دراز مدت مردم در استفاده از بنزین سوپر شود.»

پدیدار درباره این که آیا امکان دارد مازاد بنزین سوپری که در کشور استفاده نمی‌شود صادر شود، می‌گوید: «فقط ٣٠‌درصد از گنجایش هر جایگاه سوخت به بنزین سوپر اختصاص پیدا می‌کند. به نظر نمی‌رسد مازاد بنزین سوپر در کشور به اندازه‌ای باشد که قابل صادرات باشد، با این حال بنزین سوپر تولید ایران به اندازه‌ای کیفیت دارد که قابل صادرات باشد اما همان‌ طور که گفتم، تولید بنزین سوپر در ایران به اندازه‌ای نیست که قابل صادرات باشد.»

بیشتر بخوانید:

روش های تشخیص و تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits