دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ بانک نظامی در بانک سپه ادغام میشوند
1
رئیس کل بانک مرکزی ، از ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه خبر داد و گفت که این بانک ها 4 ماه فرصت دارند که ادغام شوند

جزئیات ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه

دلگرم : رئیس کل بانک مرکزی ضمن جزئیات برنامه این بانک برای ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه گفت: ادغام از امروز رسماً کلید خورد.

حسن روحانی در مجمع بانک مرکزی از نهایی شدن ادغام بانک های نیروهای مسلح و اجرایی شدن این طرح قبل از پایان سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی زمینه های لازم را برای این اقدام فراهم کرده است.

امروز بانک مرکزی در اطلاعیه ای رسمی به بیان چگونگی ادغام و سرنوشت سپرده گذاران و کارمندان و شعب و ... پرداخت اما عبدالناصر همتی سکاندار این بانک برای اعلام جزئیات بیشتر به گفت وگوی ویژه خبری رفت.

وی درباره هدف از ادغام بانک های نظامی در بانک سپه گفت: یکی از اقدامات مهم ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح بود که حاصل بحث های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای سران سه قوه است. این طرح تمام مراحل تصویب را گذرانده است و این قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این تحول مهم از امروز کلید زده شده است؛ با هماهنگی های انجام شده انشالله این کار به خوبی انجام خواهد شد.

* جزئیات ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه

بانک های حکمت ایرانیان ، انصار ، قوامین ، مهر ، اقتصاد و مؤسسه کوثر در بانک سپه ادغام می شوند

وی تصریح کرد: این 5 موسسه بانکی نزدیک 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 214 هزار میلیارد تومان دارند. برنامه ریزی به گونه ایست که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد.

همتی ، رقم تسهیلات این بانک ها را 130 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اافزود: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می دهند.

وی درباره تعیین تکلیف سهامداران حقیقی بانک های نظامی گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی ها ی مسلح مشخص است و 130هزار سهامدار جز است نیز مشکلی نخواهند داشت. برای همه سهامداران تصمیم گرفته ایم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید؛ از الان تا 4 ماه آینده این بانک ها فرصت برای برگزاری مجمع دارند. از حالا تا 5 ماه دیگر اسمی از این بانک ها وجود نخواهد داشت. البته این بانک ها الان هم تحت مدیریت بانک سپه هستند.

رئیس کل بانک مرکزی به وضعیت بدهی ها و مشکلات این بانک ها اشاره کرد و افزود: در این بانک ها خوب و بد وجود دارد؛ این بانک ها باید مبالغ و دارایی هایی را منتقل کنند که توازن ایجاد شود. مردم خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه برخی از این بانک ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند، تصریح کرد: مشکلات نقدینگی را قبلاً از طریق بانک مرکزی تامین می کردند و بعد از این هم بانک مرکزی به آنها کمک خواهد کرد. و ناتوازنی هم از طریق انتقال دارایی های رفع خواهد شد.

* 4 ماه فرصت به بانک های نظامی برای ادغام

همتی بار دیگر به سهامداران خرد اشاره و تصریح کرد: نمادهای این بانک ها در بورس باز خواهد شد؛ هیچ نگرانی برای سهامداران وجود ندارد اگر سهامداری می خواست بیشتر سهام خود را بفروشد می تواند بعد از 4 ماه و مشخص شدن ارزش واقعی نسبت به فروش اقدام کنند.

وی گفت که بانک سپه بعنوان بانک مجموعه نیروهای مسلح نیست بلکه بانک دولتی است که به نیروهای مسلح نیز براساس سیاست های خود سرویس می دهد. البته بانگاه ویژه و برتر می تواند به نیروهای مسلح سرویس دهد.

همتی همچنین در ادامه افزود: به صورت کلی حدود 2500 شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1600 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است. به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه ادغام بانک ها ادامه خواهد داشت یا خیر تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد. سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف باشد. اقدامات بانک ها باید ضابطه مند باشد.

همتی گفت: ما (بانک مرکزی) بعنوان مقام ناظر نمی توانیم نظاره گر تخلفات بانک ها باشیم و اجازه دهیم هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.

وی از برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز گفت و ادامه داد: مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و می دانند که بانک مرکزی کنترل و هدایت را در اختیار دارد. از ستاد نیروهای مسلح و فرمانده سپاه و فرمانده ارتش و وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم و بالاترین مقام کشور نیز موافقت کردند که این کار انجام شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits