دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگیری بانک مرکزی و عسگر اولادی بر سر ۱۶ میلیون یورو
0
بانک مرکزی مدعی است : عسگر اولادی بیش از ۱۶ میلیون یورو ارز را برنگردانده است

دلگرم : بانک مرکزی به گفته های عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی واکنش نشان داد.

پس از اظهارات اسدالله عسگراولادی مبنی بر توقف صادرات کشور و ناکارامد بودن سامانه نیما بانک مرکزی اطلاعیه‌‌ای به شرح زیر صادر کرد:

یکی از صادرکنندگان مشهور که سالیان طولانی از محل منابع و امکانات کشور فعالیت تجاری دارد و رئیس اتاق مشترک ایران و چین است، اخیرا در اظهاراتی مدعی شده است «سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌ کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است»؛ وی معتقد است «در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت»؛ همچنین در خصوص سامانه نیما عنوان کرده است «نیما دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اند.»

درخصوص اظهارات مطرح شده توسط این صادرکننده و به منظور روشنگری افکار عمومی باید یادآور شد: وی تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارایه نکرده است، به طوری که دو شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶.۶ میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالی که بخش عمده‌‌‌ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده است.

سیاست‌‌های ابلاغی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی برای اجرا درخصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کاملاً شفاف و روشن است. آمار صادرات کشور که حاصل بهره‌‌‌گیری از امکانات و منابع مادی و انسانی است به صورت شفاف بنا به اظهار خود صادرکنندگان از مبادی رسمی کشور صادر می‌شود. ضمن اینکه مردم عزیز کشورمان آگاه هستند که خواسته بانک مرکزی به تبع مصوبات شورای عالی اقتصادی است که ارز حاصل از صادرات کشور به صورت شفاف برای تامین نیازهای وارداتی کالاها و خدمات، از جمله مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بخش های اقتصادی و نیز سایر کالاهایی که ضرورت و اولویت دارد به کار گرفته شود. اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و اشتغال خواستار آن است که مشخص شود ارز صادراتی برای چه نوع کالاهایی استفاده می‌شود به نظر خواسته و منافع و مصالح عامه مردم را تامین می‌‌‌کند.

جای تاسف است هر وقت در کشور در جهت شفافیت اقدامی شود فشارها و هجمه‌‌‌های زیادی با بهانه‌‌‌های به ظاهر موجه صورت می‌گیرد. شرایط تحریم نباید موجب بی‌‌‌نظمی و عدم شفافیت لازم شود، برعکس در زمان تحریم باید نظم، حساب و کتاب و شفافیت‌‌‌های سیستمی قابل کنترل افزایش یابد.

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صرفاً به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاری است که بدون هیچ‌‌گونه محدودیت و سقفی، امکان ثبت اطلاعات و قیمت خرید و فروش ارز در این سامانه بر اساس نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده وجود دارد. برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و اینکه تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌‌‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملاً آگاه و هوشیار هستند. صادقانه به مردم بگویند نیما موجب می‌شود کارهای پنهان ما بر ملا شود. بنا بر سیاست‌های ابلاغی صادرکنندگان عزیز باید از طریق شبکه بانکی، صرافی‌ها و یا سایر شبکه‌ها، ارز خود را به منظور تامین نیاز های وارداتی کشور قرار دهند. برای آگاهی مردم شریف ایران سیاست‌‌‌های ابلاغی بانک مرکزی در برگشت ارز حاصل از صادرات عبارتند از:

۱- صادرکنندگان محترم نسبت به فروش ارز در سامانه نیما به واردکنندگان اقدام کنند.

۲- صادرکنندگان محترم ارز خود را به واردکنندگان دارای ثبت سفارش به طور مستقیم فروخته و هر دو طرف اطلاعات‌شان را در سامانه نیما ثبت کنند.

۳- صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات مورد نیاز تولیدی خود استفاده کنند ولی باید هم ثبت سفارش انجام شود و هم مطابقت کامل پروانه صادراتی با ثبت سفارش صورت گیرد.

۴- صادرکنندگان بخشی از ارز خود را که به صورت نقدی وارد می‌کنند به صرافی‌‌‌های مجاز فروخته و در سامانه سنا ثبت کنند.

همانگونه که ملاحظه می‌‌شود راه‌‌‌های برگشت ارز صادراتی کاملاً شفاف است و صحبت‌‌هایی از قبیل ناشناخته بودن نیما برای خارجی‌‌‌ها، اساساً حرف بی‌‌ربطی است و ضرورتی ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits