دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکلیف سهمیه بندی شدن بنزین در سال ۹۸ مشخص شد + جزئیات
0
تکلیف بنزین و سهمیه بندی آن در سال 98 بالاخره مشخص شد

مجله دلگرم : طرح سهمیه بندی شدن بنزین با عنوان هر ایرانی یک لیتر پس از اینکه توسط مجلس رد شد ، اصلاح شد و به قطعیت رسید

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از اصلاح طرح سهمیه‌بندی بنزین به هر ایرانی خبر داد و به تشریح این اصلاحات پرداخت.

متن این اصلاحات به شرح زیر است:

  • دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی بجز ساکنین خارج کشور معادل ۲۶ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد.
  • قیمت بنزین خارج از این سهمیه بر مبنای ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.

  • در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM به افراد دیگر واگذار نمایند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسط ماهانه بنزین آزاد- قیمت پایه بنزین در کارت‌های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد بود.

  • دولت موظف است برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی مانند، تاکسی‌ها (اعم سنتی و اینترنتی)، وائت‌ها و آمبولانس در سه ماه اول سال سهمیه مکفی متناسب با پیمایش آن‌ها اختصاص دهد. در فاصله زمانی این سه ماه، خودروهای خدمات عمومی باید با استفاده از تسهیلات بند، این تبصره نسبت به دو گانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند. بعد از این تاریخ سهیمه خودروهای عمومی حذف خواهد شد.


  • مابه التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولید شده در داخل و بنزین صادراتی به ردیف، واریز شده و صرفا جهت کمک به حمل و نقل عمومی، دو گانه سوز کردن خودروها و اشتغال اختصاص می‌یابد. عملکرد این بند هر سه ماه به مجلس شورای اسلامی و مردم ارائه می‌شود، منابع حاصل صرفا بابت امور زیر اختصاص می‌یابد. ٪۲۰ از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ ٪ با اولویت وانت بارها و تاکسی‌ها (اعم از اینترنتی و ستی) به مالکان خودروهایی که طی سال ۱۳۹۸، خودروی خود را دو گانه سوز نمایند، اختصاص می‌یابد.


  • ۲۰ درصد از منابع حاصل از این به پرداخت تسهیلات با سود ۴ درصد با اولویت وانت بارها و تاکسی‌ها عربی و سنتی به مالکان خودروهای سال ۱۳۹۸ خودرو خودرو دوگانه سوز نمایند اختصاص می‌یابد تسهیلات پرداختی بابت دوگانه سوز کردن خودروهای صرفاً با هر بار سوخت در جایگاه‌های سی ان سی شده در صورت عدم استفاده از سی ان جی سود تسهیلات ارائه شده با حداکثر سود شبکه بانکی محاسبه خواهد شد.


  • ۱۰ درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ درصد برای خریداران خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز با ظرفیت باک بنزین محدود کمتر از آن ۱۵ لیتر از خودروسازهای داخلی اختصاص می‌یابد. ۱۰ درصد از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ درصد برای احداث، تجهیز، ایمن سازی و به روزرسانی جایگاه‌های سوخت فسیلی اختصاص می‌یابد. ۶۰ درصد از منابع حاصل از این بخش پرداخت تسهیلات با سود ۴ درصد به شهرداری‌ها بابت خرید اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی کم مصرف با اولویت برقی و گازسوز و توسعه ناوگان مترو و اشتغال اختصاص می‌یابد.


  • وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که میزان تولید خودروهای داخلی با موتور پایه سی ان جی توسط تولیدکنندگان داخلی در طول سال ۹۸، ۳۵ درصد باشد. افزایش قیمت هزینه حمل و نقل درون شهری ناشی از افزایش حامل‌های انرژی در راستای اجرای این حکم راس دولت شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای فرادست و شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته ممنوع می‌باشد.

  • نرخ سی ان جی و ال پی جی در سال ۹۷ افزایش نمی‌یابد. تعیین نرخ نفت سفید و گازوئیل عهده دولت می‌باشد و آیین نامه تبصره توسط سازمان برنامه بودجه تهیه و تصویب هیات وزیران می‌رسد همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارش عملکرد این تبصره را حذف ما به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits