دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حذف ۴ صفر از پول ملی قطعی است ؟ مزایا و معایب آن چیست ؟
3
بعد از کش‌وقوس‌های فراوان برای حذف صفر از پول ملی ظاهراً بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که در جهت حذف ۴ صفر گام هایی را بردارد و این تصمیمش را در طراحی ۵۰هزارتومانی جدید تا حدودی عملیاتی کرده است.

مجله دلگرم : رئیس بانک مرکزی کشور ، برحذف 4 صفر از پول ملی تاکید کرده ، به گفته رئیس بانک مرکزی مشکل اساسی ما ارز نیست بلکه ریال است، بحث پولشویی و قاچاق وجود دارد، همچنین عنوان شد که جلوی چک پول‌هایی را که در دوبی خرید و فروش می‌شد گرفته‌اند .یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد دولتی‌ها و نمایندگان هستند که با مصاحبه‌ها تصمیمات بانک مرکزی را خراب می کنند.

رئیس بانک مرکزی درباره روابط بین ایران و کشورها عنوان کرد که مسیر برای چین و کره باز شده و مسیر برای برقراری رابطه با هند در حال باز شدن است، با ترکیه نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

آقای همتی همچنین عنوان کرد که بحث بازار پول بسیار مهم است و حساس‌ترین قسمت اقتصاد کشور بانک‌ها هستند، سه نوع بانک داریم؛ بعضی‌ها وضع خوبی دارند، برخی وضع خوبی ندارند و اوضاع تعدادی از بانک ها خیلی خراب است.

حذف 4 صفر از پول ملی یعنی چه ؟

طبق توضیحات همتی نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند چهار صفر را از پول حذف کنند که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف چهار صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.

مزایای حذف 4 صفر از پول ملی

اما تعداد صفر پول ملی در شرایطی که ارزش پول ملی به دلیل افزایش قیمت دلار و افزایش نرخ تورم می‌تواند به تقویت ارزش اسمی پول منجر شود.

به طور مثال اگر تا به حال یک دلار آمریکا، 100.000 ریال ارزش داشت با حذف چهار صفر از پول ملی، ارزش اسمی یک دلار، 10ریال می‌شود. که این موضوع منجر به تقویت اسمی پول ملی خواهد شد. علاوه بر این به ساده سازی در حساب‌ها و ارقام و ترازنامه‌ها منجر می‌شود. اما تا زمانی که به طور کامل جانشینی پول جدید روی دهد، ناسازگاری دفاتر و صورت حساب‌ها را شاهد هستیم.

بنابراین بیش از آنکه اجرای این سیاست نتیجه بنیادین برای کنترل متغیر کلان همچون نرخ تورم داشته باشد، اثر روانی و ساده سازی اعداد را در بر دارد. اما برای کنترل شرایط تورم و حفظ ارش پول ملی به نظر می‌رسد تقویت تجارت خارجی و کنترل سیاست‌های پولی و افزایش تولید در داخل می‌تواند کارا باشد.

تابناک نوشت : از جمله مزایای این حذف می توان به کاهش تورم، نقل و انتقال آسانتر پول و کاستن از مخاطرات آن در حجم کلان، صرفه ‌جویی در هزینه‌ های چاپ اسکناس، تقویت پول ملی و افزایش ارزش اسمی آن و اشغال فضای کمتر آمار و اطلاعات مالی در حافظه و هارد رایانه اشاره نمود.

معایب حذف 4 صفر از پول ملی

از جمله معایب این حذف به هزینه سنگین جایگزینی اسکناس ‌های جدید به جای اسکناس های قدیمی و ناسازگاری دفاتر و صورت ‌های مالی و پایگاه ‌های اطلاعاتی جدید و قدیم و تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی اشاره نمود.

تاثیر حذف 4 صفر از پول ملی بر معیشت مردم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است که حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در شرایط اقتصادی همانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم نمی گذارد و فقط ساده سازی اعداد صورت می گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

C4 | ۵ سال پیش
اخ جون دوباره دلار ارزون میشه یعنی اگر چهار صفر کم بشه هر یک دلار میشه حدود ده یازده تومن چه خوب همه ی مشکلات حل شد.شما به درد زباله دان تاریخ هم نمیخورید با این اقتصاد ورشکسته
0
1

hits