دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آجیل ارزان را چگونه و از کجا بخریم ؟
9
آجیل ارزان را چگونه و از کجا بخریم ؟ با فرا رسیدن نورور و تدارکات مهمانی و سور و سات این ایام شاید به این سوال فکر کرده باشید . ما در این قسمت از مجله دلگرم علاوه بر راههای خرید آجیل ارزان قیمت آدرس و شماره تلفن های مراکز خرید و آجیل فروشی های تهران...

آجیل ارزان

درون بازار که گذر کنیم بوی خوش و لذت بخش آجیل به مشام می‌رسد. در تهران قدیم آجیل فروشی‌ها در دو منطقه بازار (ابتدای بازار کنار خندق و اول بازار چهارسوق بزرگ) قرار گرفته بودند. امروزه این بازار آجیل علاوه بر بازار بزرگ و اطراف ان به تمامی نقاط تهران نیز کشیده شده است. از بازار تجریش گرفته تا شعب مختلف آجیل تواضع.

آدرس آجیل فروشی ارزان

چگونه آجیل با کیفیت و ارزان بخریم ؟

اگر شما هم قصد خرید آجیل با کیفیت و خوب را در شب عید دارید بهتر است بهنکات مهمی که پورتال فراناز در ادامه این نوشته بیان کرده است توجه فرمایید.

  1. تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.
  2. تخمه آفتابگردان نیز ممکن است با رنگ مشکی شیمیایی رنگین شود. بنابراین دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید و هنگام خرید و مصرف به این موضوع نیز توجه کنید و از مصرف این نوع تخمه ها بپرهیزید.
  3. از خرید پسته هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرفهای آب جوش میریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار میده ند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.
  4. از خریداری و مصرف انواع پسته ، مغز گردو و… که توسط دوره گردها عرضه می شوند، به دلیل اینکه عمدتاً از محصولات آلوده تهیه یا مخلوط شده اند، خودداری کنید.
  5. تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاههای معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه میکنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.
  6. انواع آجیل بایستی در جای خشک و خنک نگهداری شوند.
  7. آفلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت یا فرآوری یا حمل و نقل نامناسب ، در پسته یا فندق یا پسته شامی به وجود می آید که بایستی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به این موضوع توجه کنند.
  8. تخمه آفتاب گردان نیز ممکن است با رنگ مشکی شیمیایی رنگین شود؛ در هنگام خرید و مصرف به این موضوع نیز توجه کنید که از مصرف آن ها باید خودداری شود.
  9. چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام، دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن ها است که بایستی از مصرف این گونه تنقلات جداً خودداری کنید.
  10. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع و گاهی هم طعم صابون پیدا می کند و مصرف آن عوارض مختلفی را به بار می آورد.
  11. از مصرف مغز گردوهای سیاه شده که عمدتاً به دلیل رشد کپک ها و قارچ ها بوده، و در اثر رشد این عوامل سموم خطرناکی مانند مایکوتوکسین ها در آن جا ایجاد می شود، بایستی جداً خودداری کنید.
  12. برای تهیه نخودچی نیز ممکن است از نخودهای آفت زده استفاده شده باشد. لذا در هنگام خریداری دقت کنید، علامت آفت زدگی( سوراخ های مرئی) در آن ها دیده نشود.
  13. آرد نخودچی را که دارای مجوز بسته بندی از وزارت بهداشت بوده، از مراکز مطمئن و به صورت بسته بندی شده ، تهیه و مصرف کنید.
  14. ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند؛ در هنگام خریداری به این موضوع توجه کنید.
  15. نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آن ها می شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم ، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می کند.
  16. مغز گردو نیز نسبت به آفات انباری و کپک ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت به این گونه عوامل آلوده می شود. بنابراین از مصرف آنها باید جداً خودداری کنید.
  17. از خرید و مصرف آجیل های رنگ شده خودداری کنید.رنگ هایی که برای رنگ کردن تخمه ، بادام و غیره استفاده می شود، عمدتاً غیرمجاز بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد می کند.
  18. نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب می شود. بنابراین از مصرف آجیل کهنه جداً خودداری کنید.
  19. در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات بایستی خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

آجیل بسته بندی مناسب است یا فله ای ؟

شاید شما هم مانند بسیاری از مردم از وجود و عرضه آجیل های بسته بندی بی خبر باشید یا اینکه با خبر باشید اما همچنان به شیوه سنتی خرید آجیل به صورت فله ای وفادار باشید.

احتمالا شما احساس می کنید که آجیل های بسته بندی گرانتر هستند و نمی شود طعم شان را امتحان کرد. البته تا اندازه ای این نظر صحیح است.

اما آجیل های بسته بندی مزایایی هم دارند. مهم ترین مزیت آجیل های بسته بندی این است که دارای پروانه بهداشتی و تاریخ تولید هستند. علاوه براین از رنگ های شیمیایی در آن ها استفاده نشده و اگر از آن ها شکایت داشته باشید، قابل پیگیری است.

آجیل فله ای ارزان از کجا بخریم ؟

با این وجود، اگر هنوز به خرید فله ای آجیل اصرار دارید حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

یکی از آجیل فروشان مطرح مشهد به ما می گوید که از فروشگاه هایی خرید کنید که در کل سال دایر هستند.

به گفته این آجیل فروش مطرح، فروشگاه هایی که با نام اعتباری خود کار می کنند تمام سعی خود را برای ارائه خدمات خوب و با کیفیت به مشتریان به کار می بندند.

او مدعی می شود که وقتی به سال نو نزدیک می شویم، حتی میوه فروشی محل هم اقدام به فروش آجیل می کند در حالی که نه شرایط نگهداری و نه فروش آن را دارد.

این مسئله هم باعث می شود که آجیل کیفیت خود را از دست بدهد و به مشکل طعم تلخ آجیل گرفتار شوید.البته این قسمت نرم قضیه بود.

یکی از متخصصان تغذیه به خبرنگار ما می گوید که خرید آجیل از دستفروشان بسیار خطرناک است.

کاشفی تاکید می کند که شرایط نامناسب محیطی مثل رطوبت، نم بالا، گرما و مقدار زمان نگهداری باعث ایجاد قارچ هایی در آجیل می شود که برای سلامتی بدن مضر است.

این در حالی است که این قارچ ها با نفوذ به داخل مغزها نوعی سم به نام آفلاتوکسین را به وجود می آورند که برای سلامتی در کوتاه مدت و درازمدت مضر است.

راه های تشخیص آجیل خوب

بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است. قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید.

البته نباید خیلی از این مسیر مطمئن باشید. چرا که در اکثر آجیل ها اندکی خراب وجود دارد و احتمالا چشیدن طعم نمی تواند همیشه کارساز باشد.

چرا که در این گونه موارد «مشت نمونه خروار نیست»!آجیل هایی با طعم تند، خیلی شور و یا ترش گزینه های مناسبی نیستند.

زیرا بو دادن آجیل های کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری می شود و طعم اصلی آن را پنهان می کند.

همچنین طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه های کهنه بودن آجیل است. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نا نیزعلامت هشداری برای شناخت آجیل های کهنه است.

یکی از فروشندگان مطرح آجیل در مشهد راهکار شناخت آجیل خوب را این گونه معرفی می کند: «مزه و طعم و شادابی آجیل مهم ترین فاکتورهای آجیل خوب است.»

1. رویت دقیق آجیل

آجیل ها را با دقت نگاه کنید. نمونه ای از دانه ها را بردارید و از وسط نصف کنید، وجود هر گونه سوراخ و یا کپک زدگی و لکه های قهوه ای رنگ و سیاه نشانه ناسالم بودن آنهاست. پس سعی کنید با موشکافی کامل آجیل را وارسی کنید که مرغوب باشد.

2. لمس کردن آجیل با دستمال مرطوب

بعضی از متخلفان برای جلوه دادن به محصولات خود از رنگ های غیر مجاز خوراکی استفاده می کنند که این گونه رنگ ها از عوامل ایجاد و بروز سرطان ها و ناراحتی های کبد هستند.

پسته های خندان، تخمه های جابانی (ژاپنی) و به خصوص تخمه های آفتابگردان از جمله دانه هایی هستند که ممکن است با رنگ و لعاب شیمیایی رنگ شوند.

یک آجیل فروش، در خصوص به کارگیری رنگ های شیمیایی در صنعت آجیل معتقد است: این روزها استفاده از این روش ها کمتر صورت می گیرد و بیشتر از رنگ های طبیعی مثل زردچوبه استفاده می شود.

اما در مورد تخمه های آفتابگردان و تخمه های جابانی (ژاپنی) باید هوشیار بود.

یک راه ساده برای تشخیص استفاده از رنگ در آجیل ها این است که اگر احساس کردید آجیل دارای رنگ غیر طبیعی است، با دستمالی که با آب مرطوب شده روی آنها بکشید اگر دستمال رنگ به خود گرفت، آجیل رنگ شده است.

3. یکدست بودن آجیل

به عنوان مثال بادام ها باید تقریبا به یک شکل و اندازه و همرنگ باشند این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آجیل در اصطلاح قاطی نداشته باشد.

آجیل هایی که یک شکل و یک اندازه نیستند، نمی توانند قابل اتکا باشند و احتمالا چند نوع با هم مخلوط شده اند.

4. آجیل را برای دو هفته تهیه کنید

آجیل های شور در مهمانی های دید و بازدید عید و بر سر سفره هفت سین نقش پررنگ تری نسبت به آجیل های شیرین و ... دارند.

در خرید این گونه آجیل ها دقت بیشتری لازم است زیرا به واسطه بو داده شدن عمر کوتاهی دارند و فساد پذیرند، بنابراین توصیه می شود آجیل های شور و بو داده را به اندازه مصرف دو هفته عیدتان خریداری کنید.

همچنین در خرید این گونه آجیل ها دقت بیشتری لازم است زیرا تشخیص تازگی آن به خاطر بو دادن و استفاده از نمک سخت تر است پس خرید آجیل های کم نمک به نفع شماست.

قیمت آجیل در بازار

بازار آجیل یکی از پر نوسان ترین بازارهاست زیرا فاکتورهای متعددی در قیمت نهایی یک محصول تاثیر گذارند. نمی توان یک قیمت واحد را به عنوان مثال برای انجیر بیان کرد زیرا انواع مختلفی دارد و درجه بندی کیفیت آن نیز بسیار موثر است.

آنچه در پیش روی شما قرار گرفته، حاصل پرس و جوی ما از چندین مرکز بزرگ توزیع آجیل در مشهد و میانگین قیمت آن هاست.

خرید آجیل ارزان

آدرس آجیل فروشی در تهران

آدرس آجیل فروشی در تهران

آجیل تواضع

شعبه اصلی: خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، شماره ۲۸۴۳
تلفن: ۲۲۰۵۰۵۳۶-۰۲۱
شعبه اول: نیاوران، میدان شهید باهنر
تلفن: ۲۲۸۱۱۵۸۴-۰۲۱
شعبه دوم: سعادت آباد، نبش علامه شمالی
تلفن: ۲۲۰۷۱۳۳۴-۰۲۱

آجیل کیهان

نشانی: تهران، خیابان شریعتی، چهارراه سمیه ( ابتدای خیابان حقوقی )، پلاک ۹۵
تلفن: ۷۷۵۰۲۶۵۴

آجیل امیرحسین

نشانی: تهران، بزرگراه رسالت، بین خیابان استادحسن بنا و ١٦ متری اول، پلاک ١٠٨٨
تلفن: ۲۲۵۲۳۱۴۵

آجیل اصل تبریز

نشانی: شهرک غرب، بلوار دادمان غربی، بعد از بیمارستان آتیه، پلاک ۴۳
تلفن: ۸۸۵۶۱۳۲۷

آجیل ایوب

نشانی: تهران ستارخان، ما بین پل ستارخان و برق آلستوم، پلاک ۶۳۴
تلفن: ۴۴۲۸۰۲۲۲

فروشگاه‌های آجیل و خشکبار محدوده بازار بزرگ تهران
۳۳۳

نشانی: ایران، تهران، تهران، خ. مولوی - خ. اردستانی - ابتدای بازار امین السلطان - پ. ۱ و ۲
تلفن: ۵۵۶۲۳۹۵۵

یگانه

نشانی: ایران، تهران، تهران، چهارراه مولوی - خ. صاحب جمع - پ. ۵۳۴
تلفن: ۵۵۶۲۷۱۵۰، ۵۵۶۲۳۲۸۶

هوشی سادات

نشانی: ایران، تهران، تهران، خ. ۱۵ خرداد - بازار بزرگ تهران - چهارسوق کوچک - جنب مشیرخلوت - پ. ۲۰۹
تلفن: ۵۵۶۳۴۸۰۲

هاشم پور

نشانی: ایران، تهران، تهران، بازار چهل تن - سرای دالان دراز
تلفن: ۵۵۶۰۰۵۹۶

وحدانی

نشانی: ایران، تهران، تهران، مولوی - امین السلطان - پ. ۴۵۴
تلفن: ۵۵۶۲۵۳۶۴

وارث

نشانی: ایران، تهران، تهران، خ. ۱۵ خرداد - چهارسوق کوچک - ضلع جنوبی - بعد از سرای ملاعلی کنی - پ. ۲۲۴
تلفن: ۵۵۶۲۴۱۵۰

گیلاسی

نشانی: ایران، تهران، تهران، م. شوش - خ. صاحب جمع - خ. اردستانی - م. امین السلطان
تلفن: ۵۵۶۲۱۱۶۲


بیشتر بخوانید :

زیاده رویی در مصرف آجیل عید +عوارض زیاد آجیل خوردن

خواص و مضرات مصرف بیش از حد آجیل و خشکبار

نحوه نگهداری ساده و مفید آجیل در شب عید

نکاتی مهم برای نگهداری آجیل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یکتا | ۳ سال پیش
الان که دیگه همه اینترنتی میخرن.
خودم همیشه از مای آجیل یا حسینی میخرم. خیلی راضیم.
0
0

hits