دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکذیب تزریق نشدن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما
0
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، برخی گفته ها در خصوص تزریق نشدن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما را به شدت رد کرد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، احمد...

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، برخی گفته ها در خصوص تزریق نشدن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما را به شدت رد کرد.


تکذیب تزریق نشدن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه ،پتروشیمی ها در سه ماهه نخست امسال 1/5 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده اند گفت : شاید برای برخی این سئوال پیش بیاید که وقتی آمارهای گمرک از صادرات 3 میلیارد دلاری پتروشیمی ها حکایت دارد چرا تنها بخشی ازاین ارز به سامانه نیما وارد شده این درحالیست که با توجه به شرایط پیش آمده شرکت های پتروشیمی بخش بیشتری از درآمدهای خود را به واردات ماشین آلات ، کاتالیست ها و مواد مورد نیاز اختصاص داده اند تا درصورت آغاز تحریم ها تولید با مشکل مواجه نشود.
وی بابیان اینکه برخی ها که خبری از واقعیت ها ندارند، درباره این موضوع اظهار نظر می کنند و دائم می گویند ، پتروشیمی ها ارزشان را دربازار آزاد می فروشند، گفت : هم اکنون پتروشیمی ها در بورس حضوری ۹۰درصدی دارند و از آنجا که به طور مرتب ساز وکار فعالیتشان به صورت شفاف رصد میشود حتی امکان عرضه یک دلار در بازار آزاد ارز را نخواهند داشت و این وصله ها بر تن پتروشیمی های بخش خصوصی نمی چسبد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه پتروشیمی می‌تواند قسمتی از نیازهای ارزی کشور را تامین کند، اظهار کرد: باید سعی شود از مطالبی که علیه صنعت پتروشیمی با جوسازی ساخته می‌شود، جلوگیری کرد.
مهدوی ابهری بابیان اینکه عمده صادرکنندگان پتروشیمی 30 شرکت بیشتر نیستند افزود: اگر افرادی اسنادی دارند که نشان می دهد ، پتروشیمی ها ارزشان را ، بیرون از سامانه نیما، می فروشند لطفا با سند ومدرک ، اسامی این شرکت ها را اعلام کنند تا ما با آنها برخورد کنیم . وگرنه صحبت های کلی و متهم کردن همه مشکلی را حل نمی کند.
این فعال صنعت پتروشیمی با انتقاد از سیاست های ارزی دولت گفت: ما از آغاز معرفی و شروع به کار سامانه نیما گفته بودیم که این سامانه مشکل دارد و نیازمند اصلاح است و با این شرایطی که برای آن تدارک دیده اند امکان فسادپذیری را رقم زده اند و حال می بینیم که همینطور شده است.
وی افزود: ما در این باره به همه مقامات کشور نامه زده ایم ؛ بنابراین انتظار داریم دولت به جای اینکه زمینه فساد ورانت را ایجاد کند و بعد بگوید نظارت می کنیم ، سرچشمه های رانت و فساد را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه باید دولت به جای فشار به عرضه کنندگان ارز ، تقاضا را کنترل کند گفت : ازابتدای امسال تاکنون 20 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات کالا انجام گرفته واگر همین روند ادامه یابد تا پایان سال واردات ما به 80 میلیارد دلارمی رسد که این رقم به هیچ عنوان با واقعیت های اقتصادی ما سازگاری ندارد.
مهدوی در پایان با ابراز امیدواری درباره سیاست های جدید دولت در زمینه بازار سکه وارز گفت: ما آمادگی داریم تا با تمام توان از این سیاست ها حمایت کنیم و ارزحاصل از صادرات پتروشیمی ها را در اختیار دولت قراردهیم تا با مدیریت منابع و مصارف تعادل را به بازار برگرداند.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits