دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صندوق سرمایه گذاری طلا جایگزینی برای طلا و ارز
0
صندوق سرمایه گذاری نخستین صندوق سرمایه ‏گذاری با پشتوانه طلا در حالی افتتاح شد که پس از گذشت یک‏سال هم اکنون تعداد این صندوق‏ها به چهار صندوق رسیده است.

به گزارش فارس، در خرداد ماه 96، نخستین صندوق سرمایه ‏گذاری با پشتوانه طلا در حالی افتتاح شد که پس از گذشت یک‏سال هم اکنون تعداد این صندوق‏ها به چهار صندوق رسیده است.

عملکرد قابل تأمل این صندوق‌ها در مدت فعالیت که هم زمان با نوسان بازار سکه و ارز توانسته بازده‏ مناسبی را نصیب سرمایه‏ گذاران نماید. یکی از ابزارهای مالی قابل اطمینان در زمان التهاب بازارهای غیر متشکل و غیر مولد ، سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا است که شاید اغلب مردم با آن هنوز آشنایی ندارند.

صندوق طلا چیست؟

به گزارش فارس، صندوق سرمایه گذاری به پشتوانه طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع آوری شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و واحدهای سرمایه‌گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است.

فعالیت اصلی این صندوق، سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته شده است بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد.

هر چند بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا از جمله معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.

مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق‏ های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا

پوشش ریسک نرخ ارز و بهره بردن از تغییرات قیمت طلای جهانی اصلی‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه گذاری به پشتوانه طلا است.

عمده سرمایه‌گذاری این صندوق بر روی گواهی‌های سکه طلا است و قیمت‌گذاری سکه بر اساس دو پارامتر قیمت اونس جهانی و نرخ دلار صورت می‌گیرد. بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق به منزله سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در طلای جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته می‌شود.

در این صندوق امکان اخذ موقعیت در بازار آتی به منظور پوشش ریسک بازار طلا نیز وجود دارد تا به این ترتیب امکان پوشش ریسک کاهش قیمت طلا به کمک ابزارهای بازار آتی فراهم شود.

برای پوشش ریسک تورم نیز با توجه به نگاه این صندوق به بازار سکه و ارز، ارزش پول سرمایه‏ گذاری شده در این صندوق ‏ها حفظ می‏شود.

همانند سایر صندوق‌های قابل معامله، این صندوق‌ها نیز دارای رکن بازارگردان هستند که ضمانت نقدشوندگی صندوق را به عهده دارد.

به گزارش فارس ، سرمایه‌گذاری در صندوق ‏های سرمایه گذاری طلا می‌تواند به عنوان فرایند جدیدی از سرمایه‌گذاری در سبد دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

صندوق سرمایه گذاری طلا جایگزینی برای طلا و ارز

اطلاعات دریافتی از سامانه رسام نشان می‌دهد در بین صندوق‌های سرمایه گذاری به پشتوانه طلا هم اکنون صندوق طلای لوتوس با نماد معاملاتی "طلا" در مدت فعالیت خود توانسته به بازدهی بیش از 156 درصدی دست یابد.

صندوق سرمایه گذاری طلای کیان با نماد "گوهر" نیز در مدت فعالیت خود بازدهی بیش از 79 درصدی را برای صاحبان واحدهای سرمایه گذاری خود رقم زده است.

همچنین صندوق سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان با نماد "زر" از ابتدای فعالیت تا به امروز به بیش از 62 درصد بازدهی دست یافته است.

و در نهایت صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید با نماد "عیار" توانسته بازدهی کمتر از 6 درصدی را با توجه به آغاز پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری خود در 19 خرداد ماه امسال بدست آورد.

انتهای پیام/ب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits