دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا مردم هر سال فقیر تر میشوند؟
2
بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد ایرانیان در سال ۱۳۹۶، بیش از دو درصد از سال قبلش فقیرتر شده‌اند.

بودجه خانوار در سال گذشته چقدر بوده است؟


آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده، نشان می‌دهد متوسط بودجه هر خانوار شهری در سال ۱۳۹۶، ماهانه سه میلیون و ۵۱۱ هزار تومان بوده که ۷.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است. با ادامه این مطلب همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

ولی با در نظر گرفتن تورم ۹.۶ درصدی سال ۱۳۹۶، مشخص می‌شود که بودجه خانوار، ۲.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

بودجه خانوار مجموع ارزش همه کالاها و خدماتی است که اعضای یک خانواده در طول سال مصرف می‌کنند و یکی از بهترین معیارها برای سنجش رفاه مردم است.

مقایسه این آمار با ارقام سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سطح رفاه ایرانیان در سال ۱۳۹۶ به طور متوسط ۱۷ درصد پایین‌تر از سال ۱۳۸۶ بوده است.

بانک مرکزی ایران امسال بر خلاف ۱۶ سال گذشته تنها خلاصه‌ای از یافته‌های گزارش بررسی بودجه خانوار را منتشر کرده و جزئیاتی نظیر وضعیت مردم در استان‌ها و دهک‌های مختلفِ درآمدی منتشر نشده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که ترکیب کلی سبد هزینه‌های خانوار تغییر چندانی نکرده و همچنان مسکن با ۳۵.۵ درصد، غذا با ۲۳.۵ درصد و حمل و نقل با ۱۰.۶ درصد، بزرگ‌ترین سهم را از هزینه‌های مردم دارند.

طبق آمارهای بانک مرکزی، روند کاهش سالانه بُعد خانوار شهری، یعنی شمار افرادی که با هم در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند، ادامه پیدا کرده و از ۳.۳۳ در سال ۱۳۹۵ به ۳.۲۸ در سال ۱۳۹۶ رسیده است. چیزی که نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی سال به سال کوچک‌تر می‌شوند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. همچنین میتوانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا به سرعت به شما پاسخ دهیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits