دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا دلار ۱۱ هزار تومان شد؟
3
دلار 11 هزار تومانی کابوس جدید مردم! در طی روز های گذشته روند صعودی دلار همچنان ادامه پیدا کرده است و دیروز به سقف تاریخی 11 هزار تومان و حتی بیشتر هم رسید.

علت دلار 11 هزار تومانی چیست؟

پشت پرده افزایش شدید نرخ دلار و سقوط ارزش ریال ایران دو صراف رانتخوار هستند. این دو صراف طی روز های گذشته به رئیس جمهور و رئیس جدید بانک مرکزی فشار زیادی آورده اند تا از ایجاد بازار ثانویه جلوگیری کنند. با ادامه این خبر تحلیلی همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید تا شما را با واقعیت این روز های اقتصاد ایران آشنا کنیم.

divider

افزایش دلار تا نرخ طبیعی آن یعنی حدود ۷ هزار تومان قابل پیش بینی و منطقی بود. سرکوب ارزی در ۵ سال گذشته سبب شده بود تا نرخ واقعی دلار به حدود ۷ هزار تومان برسد. این سرکوب باعث فشرده شدن فنر دلار شده بود.

تا نرخ ۷ هزار تومان، خروج ترامپ از برجام و یا هیچ عامل سیاسی و سیاست خارجی را نمی توان علت جهش نرخ دلار دانست. این عوامل فقط باعث شدند دولت نتواند سرکوب ارزی را ادامه دهد.

ولی الله سیف در ۱۸ ماه منتهی به فروردین ۹۷ بیش از ۳۶ میلیارد دلار ارز بصورت نقدی در بازار تهران توزیع کرده بود اما از فروردین ماه این امر متوقف شد. در نتیجه فنر دلار رها شده و دلار به آستانه ۷ هزار تومان رسید. اما افزایش دلار تا حدود ۸۵۰۰ تومان هم غیر طبیعی نبود چرا که مردم در حال پیش خور کردن شرایط بعد از تحریم ها بودند. مدل های مختلف اقتصادی نشان می دهند که دلار اگر تابع عوامل فاندامنتال اقتصادی و سیاسی بود می توانست تا ۸۵۰۰ تومان هم رشد کند.

اما افزایش نرخ دلار به بیش از ۸۵۰۰ تومان و رسیدن آن به ۱۱۵۰۰ تومان در روز جاری آنهم صرفا در چند روز نه تنها غیرطبیعی است بلکه دست های پنهان در این افزایش در حال نقش آفرینی هستند.

دلار 11 هزار تومانی

بطور مشخص ۲ صراف بزرگ که هرکدام بیش از چند صرافی دارند و صرافی های معتمد بانک مرکزی بوده و با افراد ذی نفوذ در بانک مرکزی و نهادهای مختلف در کشور مرتبط هستند عامل افزایش چند روز اخیر قیمت دلار هستند.

این ۲ صراف که از دو خانواده قدرتمند هستند در ۳ ماه گذشته با حمایت برخی افراد خاص و پرداخت هدایای مختلف به مدیران شرکت های پتروشیمی و معدنی، دلار و درهم آنها را در دبی خریداری کرده و برای خود انحصار ایجاد کرده اند. بطوری که گفته می شود هم اکنون بیش از ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی در اختیار این دو صراف است.

حقیقات اقتصاد آنلاین نشان می دهد با توجه به جدی شدن بحث بازار ثانویه و فروش ارز پتروشیمی ها در این بازار این دو صراف این رانت و انحصار خود را در خطر دیده و لذا برای فشار به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جمهور اقدام به جیره بندی دلارها و درهم های خود کرده اند! بطوری که با فشار به بانک مرکزی خواستار تزریق ارز فروش نفت به بازار حواله شده و تهدید کرده اند که اگر خود دولت به آنها تزریق ارزی انجام ندهد و بخواهد طرح فروش ارز در بازار ثانویه را که خواسته کارشناسان اقتصادی است اجرایی کند آنها بازار را تشنه نگه داشته و دلار را به سقف می چسبانند!

رئیس کل جدید بانک مرکزی نباید مرعوب فضاسازی های این باندهای مافیایی اقتصادی شود. همتی دلار ۱۱۵۰۰ تومانی را تحویل گرفته و با اقدام به راه اندازی بازار ثانویه می تواند دلار را در مرز ۸ الی ۹ هزار تومان تثبیت کند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. همچنین میتوانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا به سرعت به شما پاسخ دهیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits