دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نقش صنعت لوله و اتصالات در دنیای امروز
2
نقش لوله و اتصالات در تأسیسات ساختمان و کاربرد لوله و اتصالات در شهرسازی مدرن و جایگاه صنعت لوله و اتصالات در صنایع پتروشیمی - لوله و اتصالات در کشاورزی و صنایع غذایی

اگر از شیرآلات و لوله های آبرسانی که اغلب در آشپزخانه، حمام و دستشویی میبینید صرف نظر کنید و کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که با انواع مختلف لوله محاصره شده اید. مثلا در فصل زمستان از بخاری های گاز سوز استفاده میکنید که گاز طبیعی بوسیله لوله های فولادی تا پشت در ساختمان شما آمده و از آن پس هم با انواع مختلف لوله و اتصالات و شیرآلات به داخل اطاق شما آمده.

نقش لوله و اتصالات در تأسیسات ساختمان

در سیستم های دیگر گرمایشی مثل سیستم های بویلر مرکزی، پکیج های گرمایش از کف و شوفاژ هم از لوله و اتصالات پنج لایه استفاده شده. در فصل تابستان برای خنک کردن محیط ساختمان یا از کولر آبی استفاده میشود که از اسمش پیداست که باید به کولر آب رسانده شود و آبرسانی در ارتفاع بالا بدون لوله شدنی نیست.

ممکن است از سیستم های تهویه مطبوع مانند اسپلیت استفاده میکنید که در آن هم از شبکه بزرگی از لوله های مسی استفاده شده. قبلا در لوله کشی های تأسیساتی از لوله گالوانیزه استفاده میشد که امروزه منسوخ شده و به جای آن از لوله پلی پروپیلن که در بازار به لوله سفید یا لوله سبز معروف شده استفاده میشود.

لوله و اتصالات

کاربرد لوله و اتصالات در شهرسازی مدرن


از ساختمان که خارج میشود و قدم به خیابان میگذارید زیر پای شما شبکه آب و فضلاب قرار دارد و همچنین کابل های مخابراتی و فیبر نوری برای پوشش از لوله های پلی اتیلن استفاده میکنند. شرکت آب و فاضلاب جهت انتقال آب از لوله های پلی اتیلن تک لایه HDPE و برای هدایت فاضلاب به خارج از شهر از لوله کاروگیت استفاده میکند.

وقتی سوار اتومبیل میشوید و استارت میزنید سوخت بوسیله لوله و پمپ به موتور پمپاژ میشود و خنک کردن موتور بر عهده رادیاتور و لوله های انتقال دهنده آب از موتور هست. پشت چراغ قرمزی که پایه آن در واقع یک لوله فولادی است ترمز میکنید و پدال ترمز روغن هیدرولیک را توسط لوله های استیل فشار قوی به پشت لنت چرخ های اتومبیل شما هدایت میکنند.

لوله و اتصالات

جایگاه صنعت لوله و اتصالات در صنایع پتروشیمی


قبل از صرف غذا دستان خود را با آب و مایع دستشویی بشویید. مواد اولیه اغلب موارد شوینده از نفت خام در پالایشگاه ها تولید میشود که این مواد به صنایع پتروشیمی منتقل میشوند و در آنجا با انجام فرایند های شیمیایی به موادی تبدیل میشوند که شرکت های تولید کننده مواد شوینده از این مواد برای ساخت کالاهایی مثل صابون استفاده میکنند.

کلیه فرآیند ها از استخراج نفت تا پالایش و فراوری مواد اولیه نفتی با کمک شبکه ای از لوله های فولادی انجام میشود. البته آلیاژ فولاد به کار رفته در این لوله ها و نحوه تولید آن ها در صنعت نفت و گاز بسیار اهمیت دارد لذا از هر لوله فولادی نمی تواند مثلا برای انتقال گاز ترش یا گاز شهر استفاده کرد. این لوله ها باید طبق استاندارد انجمن تولید لوله های نفت آمریکا (API) تولید شده باشند و روش تولید آن به صورت بدون درز (Seamless ) باشد که اصلاحات بازاری به این لوله ها لوله مانیسمان گفته میشود.

لوله و اتصالات

لوله و اتصالات در کشاورزی و صنایع غذایی


وقت صرف غذا روی سفره لوله و اتصالاتی نمیبیند؟ آیا از نقش صنعت لوله و اتصالات در کشاورزی و تولید غذا اطلاع دارید؟ امروزه آبیاری بیشتر مزارع بوسیله سامانه های نوین آبیاری تحت فشار به دو صورت قطره ای و بارانی انجام میشود یعنی آب از یک منبع مثل چاه یا رودخانه با فشار بالا به داخل لوله پمپاژ میشود و به مزرعه رسانده میشود. در مزرعه از لوله اصلی انشعاباتی گرفته میشود و پای هر درخت و یا بوته یک قطره چکان یا آبپاش نصب میشود. در اغلب آبیاری های تحت فشار از لوله پلی اتیلن استفاده میشود.

با توجه به خشکسالی هایی که در بیشتر کشور های دنیا وجود دارد میتوان گفت که به جز برنج که نیاز به آبیاری غرقابی دارد سایر محصولات کشاورزی که در بازار میبینید بوسیله آبیاری تحت فشار به عمل آمده اند. پس از برداشت محصول مثلا برای تولید رب گوجه فرنگی از لوله و اتصالات استنلس استیل استفاده میشود. این لوله ها از فولاد ضد زنگ ساخته میشوند که هرگز زنگ نمی زنند و باعث آلودگی مواد غذایی نمیشوند.

آبیاری

استفاده از لوله برای طراحی داخلی


طراحی دکوراسیون داخلی یا غرفه آرایی صنعت نسبتا مدرنی به حساب می آید. البته اگر ساخت مبل و میز و انواع صندلی را جزء آن بدانیم دیگر نمیتوان گفت صنعت جدیدیست. مثلا در میز ناهار آشپزخانه یا میز کار شما از بخار استفاده میشود که دیگ های بخار جهت تولید بخار در صنایع چوب استفاده میشود. داخل دیگ های بخار یا بویلرها صدها شاخه لوله سیاه آتشخوار استفاده شده که جریان آب از آنها عبور میکند و مشعل محیط اطراف آنها را به دمای بالای ۳۰۰ درجه میرساند و بخار با فشار بسیار بالا تولید میشود. استفاده از لوله های PVC که در بازار به لوله پلیکا معروف هستند در طرح های خلاقانه غرفه آرایی کاربرد فراونی پیدا کرده.

استفاده از لوله برای طراحی داخلی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits