دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهارت های نوشتن:ویژگی نویسنده خوب چیست؟
12
مشخصات يك نويسنده خوب:بسیاری از افراد گمان می کنند که الزاما یک نویسنده خوب می بایست دارای قوای تجزیه و تحلیل مسائل و هوش و حافظه قوی و قدرت تسلط بالای برای نوشتن مطلب باشد.

مشخصات يك نويسنده خوب

بسیاری از افراد گمان می کنند که الزاما یک نویسنده خوب می بایست دارای قوای تجزیه و تحلیل مسائل و هوش و حافظه قوی و قدرت تسلط بالای برای نوشتن مطلب باشد، از این جهت است که بسیاری افراد حتی در دوران دانش آموزی و دبستان از نوشتن اجتناب می کنند، اما این طرز فکر ناشی از عدم وجود فرهنگ سازی صحیح در مورد نوشتن و نویسندگی است. برای رفع این مشکل بهترین راه این است که آموزش و پرورش از دوران دبستان شروع به این فرهنگ سازی کنند و نوشتن را امری ساده و قابل هزم جلوه دهد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با ویژگی های یک نویسنده خوب آشنا شوید.

اینطور که عده ای گمان می کنند نیست! نویسندگی خیلی ساده تر از آنست که نیاز به داشتن هوش و ذکاوت باشد لازم به ذکر است که اکثر نویسندگان تاریخ نویسندگی، از امکانات تحصیلی مناسبی برخوردار نبوده اند، اما توانستند با بهره گیری از همان امکانات کم و تلاش و پشتکار به یکی از نویسندگان معروف زمان خود مبدل شوند و آثاری را به نشر برسانند که طرفداران بسیاری جذب نماید، در ادامه اموری را متذکر می شویم که داشتن آن برای کسی که علاقه به نویسندگی دارد لازم و کارآمد خواهد بود.

 مشخصات يك نويسنده خوب

یک نویسنده خوب چگونه باید باشد؟

نویسنده به کسی گفته می‌شود که به نوشتن می‌پردازد. واژهٔ نگارنده نیز گاه هم‌معنی با نویسنده به کار می‌رود.امروزه این لفظ عمومیت یافته و علاوه بر داستان نویسان به افرادی که در زمینه‌های دیگر نیز می‌نویسند اطلاق می‌شود. مانند نویسندگان نمایش‌نامه که به آن‌ها نمایش‌نامه‌نویس یا نویسندهٔ متن فیلم که به آن‌ها فیلم‌نامه‌نویس می‌گویند.

ويژگي هاي عام يك نويسنده:

ارباب قلم براي هرنويسنده،ويژگي هايي را بر شمرده اند؛كه برخي ازآنها ذاتي وبعضي اكتسابي هستند. شرح اين خصوصيّات،دراغلب كتابهاي دستوري آيين نگارش، و روان شناسي پرورشي عنوان شده است. لذا ، براي رعايت اختصار، تنها به ذكر عناوين، بسنده ميكنيم.و خوانندگان ارجمند را به كتب مربوطه ارجاع مي دهيم .

الف ) ويژگي هاي ذاتي :

1- ذوق واستعداد فطري

2- علاقه وپشتكار

3- قدرت تخيّل

4- حافظةْ نيرومند

5- قدرت استدلال ( عقلي و نقلي )

6-دقّت وباريك بيني

7- خلاّ قيت ذهن و نو آوري

8- تشخیص خوب و بد

9- ایده های نو

10- حق جو

11- طراوت شادابی

12- استعداد های بدرد بخور در زمینه فعالیت ها

13- بخشندگی و چشم پوشی از اشتباه دیگران

14- تشخیص ضعف کار او

15- مردمی ( اجتماعی گرا باشد )

ب ) ويژگي هاي اكتسابي :

1- آشنايي با قواعد دستور زبان فارسي

2- آشنايي با فنون بلاغي

3- آشنايي با منابع ومآخذ

4- آشنايي با مقتضيات زمان

5- آشنايي با خصوصيّات مخاطبان

6- آشنايي با آيين نگارش ورسم الخط زبان فارسی

7- تسلّط داشتن بر موضوع

8- داشتن اطّلاعات عمومي

9- انتقاد پذیر

10- قبول احساس مسئولیت

11- تلاش برای بهبود کار

12- فعالیت در همه عرصه ها

13- داشتن اطلاعات کافی از مکان فعالیت خود

14- اهمیت به خواسته مخاطبان به خصوص مدیر خود

15- دقت در انجام ندادن تکراری یک کار

16- جلب رضایت مخاطب

17- خوش اخلاقی

18- احترام گذاشتن به قوانین

19- اجرای ایده های نو

20- منتقل کردن اطلاعات و ایده خود به دیگران

اگرچه ويژگي هاي عمومي نوشتةْ خوب ، برگرفته ازكار نويسنده اي با خصوصيّات ياد شده است و به اصطلاح يكي را از ديگري مي توا ن استنباط كرد ؛ امّا ذكرآن به صورت مستقل خالي از فايده نيست . چه، دراين صورت بهتر وآسان تربه ذهن سپرده مي شوند بعلاوه برآنيم كه دراين بخش از دلگرم به شرح هريك ازخصوصيّات مزبور بپردازيم . وبراي هر يك نمونه ومثالي مناسب ارائه كنيم .

یک نویسنده خوب چگونه باید باشد

ويژگي هاي نوشتة خوب :

ترديدي نيست كه اجزاي هرنوشته اي چنان به هم مرتبط هستند، كه تفكيك آنها از يكديگر،كاري بسياردشوار است. با اين وجود، براي ارزيابي هر نوشته اي ناگزيريم، آن را از دو منظر مورد نقد وارزيابي قرار دهيم .

ابعاد مزبور ، عبارتند از : « حوزة ساختاري » و « حوزةْ محتوايي » .

پيش ازتشريح هر يك از ويژگي هاي ياد شده، ابتدا آن ها را فهرست وار نام مي بريم.

الف) ويژگي هاي ساختاري :

در اين بخش ، رعايت ده اصل مهم ، بر هر نويسنده اي لازم است. اصول مزبور عبا رتند از :

1- انطباق با قواعد دستور زبان فارسي

2- رسايي وگويايي

3- خوش آهنگي

4- جذّ ا بيّت

5- طراوت وتازگي

6- ربط و انسجام

7- ضرباهنگ مناسب

8- توالي وترتيب

9- تنوّع

10- رسم الخط و آيين نگارش

توضيح : برخي ازجزئيات اصل هفتم ازويژگي هاي رسانه هاي ديداري و شنيداري است ؛كه در جاي خود بدان پرداخته خواهد شد .

ب ) ويژگي هاي محتوايي :

1- هدفمندي

2- حُجيّت واستناد

3- غَناي علمي و اطلاّعاتي

4- انطباق با اصول ( اعتقادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي )

5- رعايت مقتضيات زمان و سلايق مخاطبان

نوشتن یا نگارش عملی است که بشر بوسیله آن اندیشه‌هایش را مصور می‌کند با اختراع نوشتن گام بزرگی در تمدن برداشته شد. نوشتن دو کارکرد اصلی دارد:

۱- ثبت اطلاعات

۲- نشر اطلاعات کارکرد عمده سخن گفتن نشر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران است اما دلیل ابتدایی نوشتن، ترس انسان.

یک نویسنده خوب چگونه باید باشد

از فراموشی و نیاز به ثبت وقایع و دانسته‌ها بوده‌است

حدوداً شش هزار سال پیش دهقانان مصری که موظف بودند مقداری از محصولات کشاورزی خود را به عنوان مالیات به فرعون بدهند تصویر سبد را به تعدادی که پرداخت کرده بودند بر دیوارهای خانه خود حک می‌کردند.به بیانی دیگر نوشتن یا نگارش نوعی رسانهٔ مجازی برای انتقال اطلاعات است که با آن می‌توان مفاهیم و اندیشه‌ها را بیان و صورت‌بندی کرد، و یا آنها را پرورش و اشاعه داد.نوشتن همچنین عملی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات و اندیشه‌ها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش، می‌تواند به عنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهام‌زدایی بکار رود.داشتن بیشتر این خصوصیات یک نویسنده رو از یک نویسنده معمولی برتر میکند.

کارهایی که برای شروع به نوشتن لازم است انجام دهید

1. تصمیم و اراده

اگر برای شروع هر کار مهمی جهت مشورت به یک مشاور زبده و کاردان مراجعه کنید، در درجه اول، از شما در مورد هدفتان سؤال خواهد کرد. اراده و تصمیم قوی است که باعث می شود کاری به قدرت و توان بالا شروع شود و به نتیجه برسد. کسی که با اراده کاری را انجام می دهد در مورد کاری که به آن مشغول است انگیزه دارد و می داند که این کار او را به هدف مطلوبش خواهد رساند پس داشتن اراده و تصمیم قوی در مورد نه تننها نویسندگی بلکه هرکاری باید سرلوحه قرار بگیرد.

2. توکل به خدا

توکل داشتن به خدا باعث بیشتر شدن انگیزه و توان روحی و معنوی فرد در مورد هدفش خواهد بود کسی که به خداوند توکل داشته باشد کاری را از روی وظیفه انجام می دهد و به نتیجه خواهد رسید و باعث تحکیم روحیه وی در امر نوشتن خواهد شد.

3. خوانندگی قبل از نویسندگی

یک نویسنده خوب قبل از آنکه بتواند در هنر نوشتن سربلند و پیروز شود، ناچار است به خواندن نوشته های دیگران بپردازد، سیر در نوشته ها و مطالب دیگران علاوه بر اینکه بر دانش فرد می افزاید، باعث برانگیخته شدن حس نوشتن در فرد می شود سعی کنید در کتاب ها و نوشته هایی که به آن علاقه دارید دقت و تعمق به خرج دهید، با کمی تفکر، مطالب و سر رشته های فراوانی به دست شما خواهد رسید که هر کدام زمینه مساعدی برای نویسندگی خواهد بود.

4. مشخص کردن دایره نویسندگی

برای اینکه بتوانید نوشته های تخصصی تری بوجود بیاورید لازم است قبل از آن، موضوعی را که قصد دارید در مورد آن بنویسید، مورد تفکر قرار دهید و منابعی که برای نوشتن نیاز هست را جمع آوری کنید و بعد از دسته بندی مطالب ذهنی، آن ها را روی کاغذ پیاده کنید، توجه ویژه به این نکته باعث می شود کیفیت متنی که آماده می کنید بیش از پیش افزایش یابد و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

5. تمرین

اگر به تازگی به نویسندگی روی آورده اید توصیه می شود قبل از نوشتن هر متنی، شروع به تمرین کنید مطلبی را (هر چه که باشد) در ذهن حاضر کنید و هر چه می دانید در مورد آن بنویسید، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که این نوشته ها ارزش دیگری نخواهد داشت اما همین دست نوشته های ابتدایی نتیجه کار شما را رقم خواهد زد با تمرین و تلاش می توانید ذهن خود را برای نوشتن آماده کنید. می بتوانید با سرعت و دقت بیشتری به توضیح دقیق آنچه در ذهن دارید بپردازید. بعد از گذشت مدتی نوشته هایتان را با یکدیگر مقایسه کنید، آنگاه متوجه پیشرفت خود در زمینه نویسندگی خواهید شد.

6. کپی برداری ممنوع، پردازش مجاز

اگر نمی توانید شروع به نوشتن کنید و شروع مطلب برایتان سخت است، می توانید از نوشته های دیگران استفاده کنید اما این استفاده نباید به نحو کپی برداری باشد، چرا که برداشتن مطلب دیگر نه تنها کار غیر اخلاقی است بلکه هیچ کمکی به پیشرفت شما در زمینه نویسندگی نخواهد کرد، اما پردازش مطلب روش خوبی برای نوشتن است؛ به این صورت که مطلب دیگری را بخوانید و با زبان دیگری از خودتان شروع به نوشتن کنید، با این کار از نوشته دیگران برای شروع کار خود بهره گرفته اید.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مشخصات يك نويسنده خوب

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

----------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (12 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ایمی | ۴ سال پیش
سلام .
سوالی که همیشه ذهن من و مشغول می کنه اینه که چرا بعضی مطالب رو از همون ب بسم الله تشخیص می دهند و می گویند این متن خوبیه و بعضی دیگه افتضاح ارزیابی می شه ؟ مثلا تو کلاسا ؟
0
1

hits