دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
کمبود ۸۰ میلیون متر مکعبی آب در تهران - پائیز دشواری هم پیش‌ رو داریم - اقتصاد > انرژی - فارس نوشت: مدیرعامل شرکت آب و-کمبود-میلیون-مکعبی-تهران-پائیز-دشواری

اقتصاد > انرژی - فارس نوشت:

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ۸۰ میلیون متر مکعب آب برای پاسخ به نیاز مصرف مشترکان تهرانی کمبود داریم، گفت: شهروندان تهرانی باید همچنان صرفه‌جویی ۲۰ درصدی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا علاوه بر عبور از تابستان، با قدرت عمل بیشتری به پیشباز پائیز برویم.

محمد پرورش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال 93 وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده و در استان تهران وضعیت بارش‌ها نسبت به زمان بلند مدت 30 درصد کاهش داشته است، گفت: باید اذعان کرد علاوه بر فصل تابستان باید به فکر فصل پاییز نیز باشیم چرا که فصل پاییز با وجود این کاهش بارندگی‌ها و کاهش حجم سدها، فصل دشواری خواهیم داشت.

او ادامه داد: در شهر تهران که 70 درصد تامین آب آن از منابع سطحی است به دلیل اینکه در دو سال 92 و 93 کاهش بارندگی داشته‌ایم در پشت سدها نیز حجم مخازن سدها 30 درصد کاهش داشته است،بنابراین استان تهران از لحاظ تأمین منابع آب با مشکل مواجه است.

پرورش گفت: برای آب رسانی شهر تهران مشکلات خاصی وجود دارد چرا که در حال حاضر پیک مصرف آب در تهران 3 میلیون 300 هزار متر مکعب است و به معنی این است که در هر ثانیه 38 متر مکعب آب تولید می‌شود.

او گفت: در سامانه شرق تهران که دو سد لار و لتیان قرار دارد و 4 میلیون نفر از جمعیت این مناطق را تحت پوشش قرار می‌دهد وضعیت منابع آب نسبت به متوسط دراز مدت کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه برای گذر از تابستان و پاییز 93 باید به مدیریت مصرف و تقاضا توجه ویژه‌ای شود، گفت: برای شهر تهران و استان تهران تلاش شده که مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا جدی گرفته شود تا اگر بنا باشد طبق سال گذشته آب شرب در اختیار مردم استان تهران و شهر تهران قرار گیرد ، این دو مدیریت مصرف و تقاضا جدی گرفته شود.

پرورش گفت: برای اینکه از ابتدای فروردین تا پایان سال جاری را بتوانیم بدون مشکل سپری کنیم، نیاز است یک میلیارد و 35 میلیون متر مکعب آب تولید شود بنابراین برای اینکه بتوانیم این میزان آب را تامین کنیم تمام منابع سدها و چاه‌های زیر زمینی را برنامه‌ریزی و تقسیم کار کرده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه دغدغه ما تامین آب در فصل پاییز است، گفت: از یک میلیارد و35 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز 80 میلیون متر مکعب کمبود داریم،بنابراین برای اینکه بتوانیم این 80 میلیون متر مکعب را جبران کنیم تا مردم مشکل نداشته باشند 3 کمیته تأمین آب، کمیته توزیع آب و کمیته مصرف تشکیل داده‌ایم.

پرورش ادامه داد: در کمیته تامین و کمیته توزیع هیچ کاری با مشترکان آب نداریم اما در قسمت کمیته مصرف که قسمت تقاضا است مردم باید با ما مشارکت داشته باشند تا از 80 میلیون متر مکعب 50 میلیون متر مکعب را شرکت آب و فاضلاب تامین کند و 30 میلیون متر مکعب را مردم با صرفه‌جویی خود تامین کند.

پرورش گفت: در کمیته تامین آب، شرکت آب و فاضلاب به تازگی اقدام به حفر چاه‌های جدید در مناطق شمالی تهران کرده است به طوریکه تا امروز 7 حلقه چاه وارد مدار شده و به ترتیب سایر چاه‌های مورد برنامه وارد مدار خواهد شد.

او ادامه داد: سرجمع این چاه‌ها 54 حلقه چاه است که 24 حلقه چاه برای فصل تابستان و 30 حلقه چاه برای ماه‌های آینده کافیست،بنابراین از 24 حلقه تاکنون 7 حلقه چاه وارد مدار شده است و تلاش می‌شود تا تمام چاه‌ها تا فصل پاییز وارد مدار شوند.

به گفته او، از این 7 حلقه چاه 700 لیتر آب استحصال می‌شود.

او با بیان اینکه آب سد ماملو را تا شهریور وارد مدار کنیم، 2 متر مکعب بر ثانیه آب را برای شهر تهران تامین می‌کنیم.

او با بیان اینکه همچنان افت فشار در مناطق شرق تهران انجام می‌شود، گفت: از ساعت 12 شب تا 4 صبح افت فشار را برای مناطق شرق تهران ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم مدیریت مصرف را انجام دهیم.

او در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت آب از ابتدای سال جاری توانسته مصرف آب را کاهش دهد، گفت: از فروردین‌ماه سال جاری 2.5 درصد مصرف آب افزایش داشته است،پس بنابراین افزایش 20 درصدی قیمت آب چنان ناچیز است که نتوانسته مصرف آب را کاهش دهد چرا که ما معتقدیم تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود مصرف آب در تهران یا سایر نقاط کشور کاهش نمی‌یابد.

به گفته او، صورتحساب مشترکانی که 15 متر مکعب ماهانه آب مصرف کنند تنها 698 تومان نسبت به سال گذشته افزایش مبلغ در صورتحساب آنها منظور خواهد شد و به عبارتی صورتحساب جدید آنها (15 متر مکعب) 4197 تومان خواهد شد.

او گفت: مردم باید صرفه‌جویی 20 درصدی را همچنان سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانیم فصل تابستان و پاییز را بدون مشکل عبور کنیم.

23231



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits