دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دریاچه‌ای عجیب و رمزآلود در ایران!
4
‍ اینجا یکی از مرموزترین نقاط زمین است.دریاچه‌ تخت سلیمان که هرکسی در اون شنا کرده به دلایل نامعلوم مرده و فقط یک نفر جسدش پیدا شده!

نکته جالب بعدی وجود گنج زیاد این دریاچه رو جذاب کرده و حتی خارجیا بارها برای کاوش به اینجا اومدن ولی نتونستن بیش از ۳۰ متر برن پایین و این درحالیه که عمق این دریاچه به گفته کارشناسان بیش از ۱۲۰ متر میشه...نکته جالب اینه که میگن انگشتر حضرت سلیمان که باهاش فرازمینیان رو کنترل میکرده در این دریاچه غرق شده، برخی معتقدن گنجینه‌های زیادی از کوروش کبیر و حتی ساسانیان و... در این دریاچه غرق شده.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

تخت سلیمان، زادگاه زرتشت در استان آذربایجان غربی از جاذبه‌های مهم و تاریخی ایران به شمار می‌آید که در فهرست آثار ملی و میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است.خت سلیمان در دره‌ای سرسبز قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی تکاب است که در نوشته‌های پهلوی از آن به‌عنوان «شهر گنجک» یاد می‌شود. این شهر ساکنان بسیاری چون اقوام ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و مغول را به خود دیده و در تمامی این دوران در اوج شکوفایی و قدرت به سر می‌برده است. قدمت تخت سلیمان به سه هزار سال قبل بازمی‌گردد و آتش جاویدان آن برای هفت قرن، عظمت و اقتدار حکومت ساسانی و آیین زرتشت را به نمایش در می‌آورد.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

تخت سلیمان شاهکاری از نبوغ و خلاقیت انسانی و نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری و برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز است؛ مجموعه‌ای که بزرگ‌ترین مرکز آموزش دینی و پرورش موبدان زرتشتی در عصر ساسانی بوده است. این مجموعه در کنار شگفتی‌های باستانی و طبیعی و دیدنیهای مختلف یکی از نقاط کره زمین است که می‌توان جریان انرژی زمین را به‌وضوح در آن حس کرد. گردشگران در روز اوج فعالیت‌های انرژی زمین به تخت سلیمان می‌آیند و در جهت عقربه‌های ساعت دور دریاچه آن می‌چرخند تا احساسی حیرت‌انگیز را تجربه کنند. این مجموعه پس از تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان، چهارمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تخت سلیمان، تاریخچه، بخش‌های مختلف و افسانه‌های مربوط به آن آشنا کنیم.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری درباره مجموعه تخت سلیمان، دریاچه و زندان سلیمان وجود دارند. جالب است بدانید که یکی از نام‌های تخت سلیمان، «شیز» است و بسیاری از مورخان این محل را زادگاه زرتشت می‌دانند. برخی نیز بر این باور هستند که این شهر عظیم متعلق به سلیمان نبی (ع) بوده است و به دستور او نیروهای فرازمینی مسئولیت ساخت بناهایی عظیم در تخت سلیمان را بر عهده داشتند. دلیل نامگذاری این مجموعه به تخت سلیمان کماکان از سوال‌های بزرگ تاریخ‌شناسان است؛ آن هم در حالی که هیچ سندی در رابطه با حضور این پیامبر در ایران وجود ندارد.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

افسانه طاقدیس خسرو پرویز نیز از دیگر داستان‌های روایت شده درباره تخت سلیمان است. طاقدیس یکی از هفت گنج خسرو پرویز است که برخی کارشناسان آن را با همان ایوان خسرو در تخت سلیمان یکی می‌دانند. به‌گفته یکی از مورخان رومی، پس از شکست خسرو پرویز در جنگ با هراکلیوس، او در گنزک با تخت بزرگی به‌شکل منحنی به‌همراه وسیله‌ای برای تعیین ساعات روز و چهار یاقوت متناسب با فصول سال و تصویر بزرگی از خسرو پرویز مزین به سیم و زر روبه‌رو می‌شود. متاسفانه هراکلیوس پس از غارت این محل،‌ آن را به آتش می‌کشد و نابود می‌کند.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

فرمان ساخت تخت سلیمان و آتشکده آن توسط بهرام گور، یکی از پادشاهان ساسانی داده شده است؛ اگرچه سایر شاهان ساسانی در رونق و توسعه آن نقش مهمی داشتند. این شهر در سال ۶۲۴ میلادی در اثر حمله امپراتوری روم ویران شد و بعد از نابودی حکومت ساسانی و پذیرش دین اسلام در ایران، متاسفانه این مجموعه عظیم دیگر به‌شکل سابق خود بازنگشت.

مرموزترین نقاط زمین /دریاچه‌ تخت سلیمان

مجموعه تخت سلیمان در هر فصلی از سال، زیبا است و جلوه‌های خاص خود را دارد؛ با این وجود، بیشتر گردشگران فصل بهار و اوایل تابستان (ماه اردیبهشت تا تیر) را برای سفر به این مجموعه انتخاب می‌کنند؛ زمانی که هوا هنوز مطبوع است و کوه‌ها و طبیعت اطراف همگی سرسبز و پوشیده از گل‌ها هستند. در نظر داشته باشید که مجموعه تخت سلیمان در طول شب نورپردازی می‌شود؛ به همین دلیل پیاده‌روی شبانه در آن و عکاسی، خاطره‌ای به‌یادماندنی برای شما خواهد ساخت.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits