دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کارآگاه خصوصی های معروف سینمای جهان!
3
بهترین کارآگاه‌های خصوصی سینما: از «همفری بوگارت» تا «پل نیومن»

فیلم‌های کارآگاهی جذابیت زیادی دارند و برای همین کاراگاهان زیادی پا به جهان سینما گذاشته اند که در اینجا پنج کاراگاه مشهور را برای شما آورده ایم.انتخاب پنج کارآگاه خصوصی از بین خیل کاراکترهایی که در جهان ادبیات متولد شده اند و پا به دنیای سینما گذاشته اند کار ساده ای نیست اما می توان مشهورترین و ماناترین آنها را انتخاب کرد.

کارآگاه خصوصی های معروف

هرکول پوآرو کارآگاه تخیلی بلژیکی است که توسط آگاتا کریستی نویسندهٔ شهیر انگلیسی خلق شده‌است. او را می‌توان از مشهورترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات دانست. او در بیش از سی داستان بلند و بیش از پنجاه داستان کوتاه به عنوان شخصیت اصلی ظاهر شده‌است و از این لحاظ نیز از رکوردداران است.سخن معروف پوآرو:کار درست همیشه در درون انسان انجام می‌شود، همه چیز بر عهده سلول‌های خاکستری است. هیچ وقت این سلول‌های کوچک را از یاد مبر دوست من. پوآرو بلژیکی است و قبلاً عضو نیروی پلیس بلژیک بوده اما داستان‌های او وقتی آغاز می‌شود که به انگلستان آمده و کارآگاه خصوصی گشته‌است. اولین داستانی که او در آن شرکت داشته «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» است و آخرین آن‌ها «پرده» است که در آن پوآرو می‌میرد و به نوعی خود را می‌کشد. از خصوصیات اخلاقی پوآرو، می‌توان به مرتب و منظم بودن بیش از حد او، نیز به علاقه‌مندی زیاد او به غذا و غذا خوردن اشاره کرد.

کارآگاه خصوصی های معروف

فیلیپ مارلو شخصیتی داستانی است که توسط ریموند چندلر خلق شده است. اولین حضور مارلو در رمان خواب گران (۱۹۳۹) است. در داستان‌های اولیه چندلر که در مجلاتی چون بلک مسک و دایم دیتکتیو منتشر می‌شدند نیز شخصیت‌هایی با خصوصیات مارلو و با نام‌هایی چون «کارمدی» و «جان دالماس» ظاهر شده‌اند.شخصیت مارلو بهترین نمونه شخصیت‌های داستان‌های هاردبویلد سبک جنایی است که از دهه ۱۹۲۰ میلادی آغاز شد به‌ویژه در مجلاتی چون بلک مسک با همراهی شخصیت‌هایی مانند سم اسپید که دشیل همت خلق کرد. مارلو در هفت رمان چندلر ظاهر شده است.

کارآگاه خصوصی های معروف

شرلوک یک مجموعهٔ تلویزیونی بریتانیایی است که اقتباسی به‌روز شدهٔ از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل است. این سریال توسط استیون موفات و مارک گیتیس ساخته شده‌است و در آن بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش جان واتسون ایفای نقش می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، چهار فصل از سریال تولید و پخش شده‌است. هر چهار فصل شرلوک دارای سه اپیزود نود دقیقه‌ای است. همچنین اپیزود ویژه کریسمس سریال نیز در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۶ به روی آنتن رفت. شرلوک محصول مشترکی از شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی و شبکه آمریکایی دبلیوجی‌بی‌اچ است. مارک گیتیس و استیون موفات به همراه سو ورتیو و ربکا ایتون مدیران تولید سریال هستند. شرلوک به‌طور گسترده‌ای در کاردیف ولز و لندن فیلم‌برداری شده‌است. اصلی‌ترین لوکیشن سریال نیز که خانه شماره ۲۲۱ بیکر است نیز در شمال لندن قرار دارد.سریال با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران همراه بود و نقدها و نظرات مثبت بسیاری دریافت کرد و از نظر فیلم‌نامه و شخصیت پردازی، کارگردانی و قدرت تیم بازیگری، به خصوص بندیکت کامبربچ ستایش شد. شرلوک نامزد و برنده جوایز متعددی همچون جایزه امی، جایزه گلدن گلوب و بفتا شد. شرلوک در شصت و ششمین جوایز امی ساعات پربیننده موفق شد سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام برای بندیکت کامبربچ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سریال درام برای مارتین فریمن و بهترین فیلم‌نامه سریال درام برای استیون موفات را بدست آورد. اپیزود ویژه کریسمس سریال نیز برنده بهترین فیلم تلویزیونی از این مراسم شد. همچنین شرلوک در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه پیبادی شد. شرلوک در ۱۸۰ کشور دنیا پخش و دیده شده‌است. فصل سوم این سریال موفق شد رکورد پربیننده‌ترین برنامه از سال ۲۰۰۱ تاکنون در بریتانیا را بنام خود ثبت کند.

کارآگاه خصوصی های معروف

سام اسپید سه بار پا به سینمای جهان گذاشت و هر سه در یک داستان بود: شاهین مالت. دوبار در دهه سی که به دلیل ساختار نامناسب فیلم ها شکست خورد و بار دیگر در سال ۱۹۴۱ که با نبوغ جان هیوستن در اولین فیلمش با همین نام درخشید و در سینما جاودانه شد.دشیل همت مرد ساکت و کاراگاه خصوصی مستعفی بیزار از سرمایه داری امریکایی، سرباز جنگ های اول و دوم جهانی و مبارز همیشگی با فقر عمومی که بعدها در کمیته مک کارتی بدون مدرک شش ماه زندانی شد و پس از ضبط اموال به دلیل سل حاصل از دوران جنگ در اوج فقر درگذشت، خالق این کاراگاه موذی و صورت زردی است که با وجود علاقه شدید به ثروت وجدانش را زیر پا نمی گذارد و دستیابی به حقیقت را به هرچیز ترجیح می دهد.بازی بوگارت در این فیلم در نقش سام اسپید از ماناترین بازی های سینما در طول تاریخ خود است و پس از آن بسیاری از بازیگران سعی کردند تا در شکل و شمایل وی این راه را ادامه دهند اما هیچیک موفقیت مثلث چندلر، هیوستن و بوگارت را به دست نیاوردند.

کارآگاه خصوصی های معروف

لو آرچر کاراگاه خصوصی نویسنده ای با نام راس مک دانلد است که به دلیل شغلش همسرش ترکش کرده است و وی با توجه به تجربیاتش از زندگی از جامعه سرمایه سالاری که در آن زندگی می کند فراری است و ترجیح می دهد فقط برای کار با مردم در ارتباط باشد برای همین دوستی ندارد و آشناهایش افراد اداره پلیسند و بس.نقش وی را در سینما پل نیومن در چند فیلم بازی کرده و البته نام وی در فیلم به هارپر تغییر کرده است و عمده فیلم هار ا استوارت روزنبرگ کارگردانی کرده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits