دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حقایقی در مورد فضا!
7
اگر به کیهان شناسی علاقه دارید ما در اینجا حقایقی در مورد فضا را برای شما آورده ایم.

کیهان شناسی علمی است که از دیر زمان مورد توجه بشر بوده است. موضوعی که مورد توجه ماست، تعبیر بشر دوره باستان از ماهیت اجرام آسمانی، سیارات، زمین، خورشید و ماه است.
صورت ابتدایی کیهان شناسی، تعابیر افسانه ای و تخیلی از جهان هستی است که به تدریج با مذهب و فلسفه درآمیخت. داستانهای گوناگون آفرینش که مذاهب بیان کرده اند، در اصل تلاشی برای ساخت یک مدل کیهانی برای جهان بودند. فلسفه هم سعی کرد این داستانها را تعبیر عقلانی کند.

 کیهان شناسی / مریخ

در گذشته اقوام مختلف اسطوره های گوناگونی از اجرام آسمانی داشتند که با گذشت زمان بعضی از آنها ماندگار و برخی از یاد رفتند. این ماندگاری به علت توانایی آن اقوام در صدور افکار خود بود که از برتری نظامی و حکومت مقتدر ناشی می شد. چه بسا فرضیه های قابل قبولی در اقوام ضعیف تر شکل گرفته و از بین رفته باشد و یا اقوام فاتح آنها را به نام خود ثبت کرده اند.در باور مصریان آسمان ایزد بانویی بود که بر زمین کمان زده و خدایان دیگر تکیه گاه اویند. شکم این ایزد بانو اقیانوسی پر ستاره است که خورشید بر آن بادبان می کشد. زیر این ایزد بانو، خدای زمین دمر خفته و پشت او رویشگاه گیاهان و محل صحراهاست و شکم او راهی است به جهان زیرین که نیل به آن راه دارد و خورشید هر غروب از این راه رو به سوی شرق می رود و دوباره طلوع می کند. با گذشت زمان، روایتهای گوناگونی از این باور در مصر رشد کردند.

 کیهان شناسی / فضانورد

در جهان بینی چینی پیش از دوره هان، از سه مکتب نام برده می شود. ابتدا سوان-یه که به اعتقاد آنان آسمان جامد نیست و ستارگان و خورشید و ماه در حرکتند. در مکتب دیگر به نام هوان-تاین جهان چون تخم مرغی است که پوسته بیرونی آن آسمان، پوسته درونی آن جایگاه ستاره ها و پوسته زیرین آن جایگاه زمین است. در مکتب سوم که از بقیه قدیمی تر است و تاین-گای نام دارد، آسمان جامد چون جام وارونه ای است که بر محور ستاره قطبی می گردد و ستارگان پیرامون جام همه ثابت هستند. در این باور زمین چهارگوش و محصور در آب بود. در اساطیر دیگر چینی، ده خورشید و دوازده ماه وجود دارد که هرکدام پس از شستشوی خود در دریاچه مشخصی، به نوبت ظهور می کنند.

 کیهان شناسی / فضانورد

افسانه ای مربوط به توگو در آفریقا ماه و خورشید را زن و شوهری می داند که از هم خسته شده اند و خورشید ماه را از خانه خود رانده است. ستارگان فرزندان آنها هستند و برخی سمت خورشید برخی سمت ماه را گرفته اند. توفان ناشی از نبرد ستارگان با هم است. گاهی ماه از نبرد آنان خسته می شود و با رنگین کمان آنها را به صلح دعوت می کند... مردم کنیا عقیده دارند ابتدا ماه از خورشید نورانی تر بود ولی در نبردی که خورشید و ماه کردند، خورشید ماه را به باتلاقی انداخت و باعث شد نور ماه کمتر از خورشید شود.

 کیهان شناسی / زمین

قدیمی ترین نوشته های به دست آمده درباره کیهان، در لوحهای گلی بابلی به چشم می خورد که از هزاره سوم پیش از میلاد تهیه شده اند. منجمان دوره باستان چین، هند، ایران، یونان و مصر هر یک تعبیر خاص خود را از کیهان داشته اند.

 کیهان شناسی / جذر و مد

سر انجام بطلمیوس در شهر اسکندریه مصر با جمع آوری و پالایش تعابیر کیهان شناسی گذشتگان خود، نظریه زمین مرکزی را بنا نهاد که بیش از چهارده قرن رسمی ترین نظریه کیهان شناسی در جهان بود. در قرن پانزدهم میلادی نظریه خورشید مرکزی جایگزین تفکر بطلمیوسی شد. تغییر عمده دیگری که پدید آمد این بود که بشر پی برد دنیا انتها و مرزی ندارد و تعداد و موقعیت سیارات محدود نیست و مفهوم بی نهایت پدید آمد.

 کیهان شناسی / منظومه شمسی

کیهان شناسی، از آغاز تا زمان همه گیر شدن نظریه بطلمیوس ساختاری اسطوره ای و تخیلی داشت و تعابیر این دوره بر اساس مشاهدات عینی بشر پدید آمده بود. آنچه در دوره باستان بیان شد، در جهت جوابگویی به پرسشهای متداول مردم در مورد ستاره ها و اجرام آسمانی بود و مسئولیت پاسخگویی به این سئوالات، بر عهده مردان مذهبی و کاهنان بود زیرا رشته های گوناگون دانش پدید نیامده بود.

 کیهان شناسی / ماه

 کیهان شناسی / سیاه چاله



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits