دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سرنوشت تلخ تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک!
37
ماسابومی هوسونو کارمند وزارت حمل و نقل ژاپن تنها مسافر ژاپنی تایتانیک بود.در شب حادثه به طرز معجزه آسائی از قسمت درجه دو خود را به عرشه کشتی رساند و در تاریکی شب به قایق نجات شماره 10 که تنها یک جای خالی داشت پرید و نجات یافت.

به محض ورود به ژاپن مورد حمله مردم و رسانه ها قرار گرفت...مردم ژاپن به خاطر اینکه نتوانسته بود روح از خود گذشتگی و استواری را آنگونه که در خور ژاپنی هاست نشان دهد به او پشت کردند و او را ترسویی نامیدند که با نادیده گرفتن زنان و کودکان توانسته جان خود را نجات دهد...دولت بدلیل رفتار دون شان یک کارمند دولت ژاپن او را اخراج کرد، از جامعه طرد شد و حتی داستان بزدلی اش را در کتاب های درسی ژاپن گنجاندند تا سرانجام در فقر و سرافکندگی بدرود حیات گفت...!

تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک

هوسونو ۴۱ ساله کارمند وزارت راه و ترابری ژاپن بود. وی در سال ۱۹۱۰ به منظور تحقیق و بررسی وضعیت راه‌آهن روسیه به امپراتوری روسیه اعزام شده بود. برای برگشت به ژاپن، پس از اقامت کوتاهی در لندن به ساوت‌همپتون رفت و در آنجا به عنوان مسافر قسمت درجه دوم وارد کشتی تایتانیک شد. در شب حادثه غرق کشتی تایتانیک اگر چه وی مجاز به رفتن روی عرشه کشتی نبود، اما توانست خود را به قایق‌های نجات برساند و سوار قایق نجات شماره ۱۰ شود. در ساعت ۸ بامداد ۱۵ آوریل، افراد حاضر در قایق نجات به دست کشتی کارپاتیا نجات داده شدند. او در آنجا دست به نوشتن تجربه خود از ماجرای غرق کشتی شد و این مدرک تنها سند به جا مانده از مسافران تایتانیک به شمار می‌رود.

تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک

هوسونو ابتدا در نیویورک و سپس در سانفرانسیسکو در جستجوی راهی برای بازگشت به کشورش شد. روزنامه‌ای محلی در آمریکا به او لقب پسربچه ژاپنی خوش‌شانس را داد. پس از بازگشت به توکیو، او مورد توجه روزنامه‌های قرار گرفت و چندین مصاحبه به همراه عکس از وی منتشر شد. مقاله‌ای در زمان اکران فیلم پرفروش تایتانیک در سال ۱۹۹۷ منتشر شد که نشان می‌دهد هوسونو در انظار عمومی محکوم و نکوهش شد.

تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک

وی در ایالات متحده آمریکا علناً مورد انتقاد قرار گرفت. آرچیبالد گراسی نویسنده کتاب پرفروشی دربارهٔ تایتانیک وی را مسافر قاچاق قایق نجات شماره ۱۰ لقب داد، این در حالی است که ملوان قایق نجات شماره ۱۰ در تحقیقی که از سوی مجلس سنای آمریکا منتشر شد عنوان کرده بود که هوسونو احتمالاً با پوشیدن لباس زنانه توانسته اجازه ورود به قایق نجات را پیدا کند

تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک

هوسون شغل خود را از دست داد و توسط رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت. اگر چه در مقاله سال ۱۹۹۷ ادعا شده بود که داستان هوسونو به عنوان نمادی از بی‌اخلاقی و بی‌شرمی به کتاب‌های درسی راه پیدا کرده بود ولی تحقیقات بعدی صحت و وجود این مسئله را زیر سؤال برد. اما بعلت آثار منفی عمل او و طرد وی از جامعه ؛ تا آخر عمر موفق به یافتن کار شرافتمندانه ایی نشد و در فقر و فلاکت از دنیا رفت.

تنها مسافر ژاپنی کشتی تایتانیک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (37 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits