دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سمپه خالق دنیایی پر از عشق و امید در گذشت!
2
ژان ژاک سمپه ، یکی از بزرگ‌ترین کارتونیست‌ها و تصویرسازان معاصر جهان، شب گذشته در نود سالگی درگذشت.

ژان ژاک سمپه ، یکی از بزرگ‌ترین کارتونیست‌ها و تصویرسازان معاصر جهان، شب گذشته در نود سالگی درگذشت. در این عمر طولانی، با کیفیتی خیره‌کننده دست به خلق انبوهی از خلاقانه‌ترین کارتون‌ها و طرح‌ها زد که ذائقه تصویری میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را سیراب کرد. شیوه او در پرداخت تصویری موضوعات، سهل و ممتنع بود.

کارتونیست / سمپه

این سادگی از گذر سال‌ها تجربه و استمرار حاصل شده بود که تقلید از آثارش را بسیار دشوار می‌کرد. با دیدن آثارش، گویی شعرهایی تصویری را مقابل خویش می‌بینیم. ایده طرح‌هایش از لحظه‌های زندگی بود؛ لحظاتی که شاید به دلیل سادگی و پیش‌پا افتادگی از کنارش به راحتی عبور می‌کنیم اما برای سمپه به عنوان یکی از غول‌های این رشته‌ی هنری تبدیل به سوژه آثارش می‌شد.

کارتونیست / سمپه

شاید کسی باور نمی‌کرد نوجوانی که در دوران تحصیل، از مدرسه اخراج شد، سال‌ها بعد یکی از خلاق‌ترین هنرمندان جهان خواهد شد که گنجینه تصویرگری منحصر به فردی را برای مردم سراسر گیتی به یادگار خواهد گذاشت.

کارتونیست / سمپه

اما آن‌چه که سمپه را در ذهن میلیون‌ها کودک و نوجوان ماندگار کرد و این آشنایی را سینه به سینه به نسل‌های مختلف منتقل کرد، آثاری بود که به واسطه همکاری او به عنوان تصویرگر با گوسینی به عنوان نویسنده در قالب کتاب‌های محبوب نیکولا کوچولو شکل گرفت. غنای تصویری این مجموعه‌ها به حدی است که بسیاری با طرح‌های سمپه، آن کتاب‌ها را به یاد می‌آورند.

کارتونیست / سمپه

کارتون‌های سمپه بسیار وَزین به انتقاد می‌پرداخت و هرگز از این هنر برای به استهزاء کشیدن سوژه‌هایش، استفاده نکرد.

کارتونیست / سمپه

جهان ما شب گذشته یکی از بزرگ‌ترین روایت‌گران تصویری خود را از دست داد و درگذشت سمپه میلیون‌ها دوست‌‌دارش را در غمی عمیق فرو برد.

کارتونیست / سمپه

کارتونیست / سمپه

کارتونیست / سمپه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits