دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران
75
واریان به عنوان یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران لقب تنها روستای آبی ایران را به خود اختصاص داده است، چراکه برای رسیدن به آن باید از قایق در دریاچه پشت سد کرج استفاده کنید.

دهکده واریان کرج یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران است که لقب تنها روستای آبی ایران را به خود اختصاص داده است. تصور کنید وارد دهکده‌ای می‌شوید که هیچ خودرویی در آن وجود ندارد و می‌توانید در محیطی آرامش بخش با هوایی پاک قدم بزنید و از مناظر و زیبایی‌های بسیار لذت ببرید. اگر ساکن تهران هستید یا قصد سفر به پایتخت را دارید، می‌توانید دهکده واریان کرج را به عنوان مقصدی یکروزه برای طبیعتگردی انتخاب نمایید. تنها راه دسترسی به این روستا از طریق قایق و دریاچه پشت سد کرج می‌باشد، از این رو در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعتگردان قرار گرفته است.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

معرفی دهکده واریان کرج

در نزدیکی تهران و در بخش شرقی سد امیرکبیر یا همان سد کرج، روستایی دنج و زیبا واقع شده است که واریان نام دارد. این روستا که در دهستان آدران بخش آسارا شهرستان کرج قرار گرفته، فقط از یک راه ارتباطی برخوردار می‌باشد. برای رفتن به روستای واریان باید از قایق استفاده نمود زیرا هیچ جاده و مسیری از خشکی برای رفت و آمد به آن وجود ندارد. از آنجایی که هیچ خودرویی در دهکده واریان رفت و آمد نمی‌کند، این روستا محیطی کاملا آرام و هوایی بسیار پاک دارد.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

دهکده واریان تنها روستای آبی ایران

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

دهکده واریان به دلیل نزدیکی به کرج و تهران مقصدی عالی برای سفری یکروزه محسوب می‌شود و می‌تواند خاطره‌ای فراموش نشدنی برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران رقم بزند. مردم واریان به زبان تاتی سخن می‌گویند و شغل آنها زراعت، گله داری، کرباس بافی، زنبورداری و گیوه بافی است. در گذشته دامداری و گله داری نیز از شغل‌های اصلی مردم واریان به شمار می رفت اما به مرور زمان و در اثر سختی رفت و آمد بسیاری از مردم این منطقه به کرج و تهران کوچ نمودند. به خاطر همین مهاجرت در حال حاضر افراد کمی (۱۵ خانوار، ۴۰ نفر) در این روستا زندگی می‌کنند.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

دهکده واریان در گذشته و قبل از احداث سد کرج (سال ۱۳۳۴) یک روستای مرکزی محسوب می‌شد که جمعیت زیادی داشت. در آن زمان واریان به خاطر دسترسی از طریق ماشین به مانند یک شهر بوده و همه چیز در آن یافت می‌شد. با احداث سد امیرکبیر بخشی بزرگی از روستا به زیر آب رفت و اهالی به مناطق بالاتر کوچ کردند. از آن زمان به بعد تنها مسیر دسترسی به واریان فقط از طریق قایق بود.

از زمان احداث سد کم کم بیشتر اهالی واریان از این روستا خارج شدند و برای زندگی شهرهای اطراف را انتخاب نمودند. در حال حاضر این روستا به عنوان یک منطقه ییلاقی شناخته می‌شود و بیشتر برای تعطیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته همانطور که گفته شد تعدادی از ساکنین قدیمی در واریان باقی مانده‌اند اما تعدادشان بسیار اندک است.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

شرایط بازدید از دهکده واریان کرج

دهکده واریان کرج به دلیل مسیر ارتباطی خاصی که دارد جزو مناطق بکر کشور محسوب می‌شود. از این رو برای ورود به آن و بازدید از منطقه باید شرایط خاصی داشته باشید و مجوزهای لازم را تهیه کنید. برای رفتن برای رفتن به روستای واریان باید یکی از موارد زیر شامل حال شما شود:

۱- مهمان یکی از اهالی و ساکنین واریان باشید.

۲- خانه‌ای در واریان داشته باشید.

۳- با هماهنگی قبلی، مجوز ورود دریافت کنید.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

به خاطر سختگیری‌های انجام شده و رفت و آمد کم و کنترل شده، روستای واریان بسیار بکر، پاکیزه و آرام است. برای اقامت در این روستا حتما باید اقوام یا آشنایانی داشته باشید زیرا نمی‌توانید از خانه‌ها و ویلاهای روستا برای اقامت استفاده نمایید. افرادی که دوست دارند از این روستای خاص و زیبا بازدید کنند اما هیچ آشنایی در این منطقه ندارند، می‌توانند از طریق تورهای گردشگری مجوز ورود را دریافت نمایند.

روستای واریان در حدود ۲۵ کیلومتری ابتدای جاده چالوس و در نزدیکی پلیس راه کرج – چالوس واقع شده است. برای دسترسی به دهکده واریان باید وارد آزادراه تهران – کرج شده و پس از پل فردیس از خروجی سمت راست مسیر جاده چالوس را در پیش بگیرید. پس از طی مسافتی ۲۵ کیلومتری به سد امیرکبیر یا همان ید کرج می‌رسید که در جوار آن جاده ای خاکی و قایق‌هایی به چشم می‌خورند. ماشین را در همان جاده و منطقه پارک نموده و ازطریق قایق‌ها و با دردست داشتن مجوز ورود می‌توانید به دهکده واریان کرج بروید.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

جاهای دیدنی دهکده واریان کرج

واریان به خاطر قرار گیری در منطقه‌ای کوهستانی و پرآب مکانی بسیار سرسبز با مناظر زیبایی است. دیدنی‌های بسیاری در اطراف دهکده واریان وجود دارند که بازدید از آنها می‌تواند سفری به یادماندنی برایتان باشد. از مهمترین جاهای دیدنی دهکده واریان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- دریاچه سد امیرکبیر

سد امیرکبیر به عنوان یکی از بزرگترین سدهای جهان به عنوان یکی از جاهای دیدنی و تفریحی واریان محسوب می‌شود. دریاچه پشت سد کرج محلی مناسب و فوق العاده برای تفریحات و ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب، ماهیگیری، قایق سواری و … است.

آب و هوای مطبوع، مناظر چشم نواز، طبیعت بکر و دست نخورده و پوشش گیاهی اطراف این دریاچه باعث شده‌اند این منطقه به یکی از جذابترین و محبوبترین اماکن طبیعتگردی و گردشگری اطراف تهران به شمار رود.

۲- طبیعت بکر

طبیعت بکر روستای واریان کرج به خاطر پوشش گیاهی غنی و باغات و درختان بسیار یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه به حساب می‌آید. در دهکده واریان کرج انواع درختان میوه و گل‌های دارویی مختلف در کنار گونه‌های جانوری متنوع مانند قوچ، میش، بز و … وجود دارند. آبشارهای فصلی و رودخانه‌های خروشان طراوات خاصی به این منطقه بخشیده‌اند و مناظر با شکوه دشت‌ها و تپه‌ها و کوه‌های اطراف واریان عاشقان طبیعت را به خود جذب می‌کنند.

۳- قله شاه دژ

یکی دیگر از جاهای دیدنی دهکده واریان کرج قله شاه دژ است. کوه‌های بسیار زیبایی در اطراف روستای واریان قرار دارند که معروفترین آنها شاه دژ نام دارد. کوهنوردان بسیاری در ایام مختلف سال مخصوصا بهار و تابستان برای صعود به این قله مسیر خود را از این روستا آغاز می‌کنند.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

بهترین زمان سفر به دهکده واریان کرج

این روستا به خاطر قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی دارای آب و هوایی سرد می‌باشد. از این رو بازدید از واریان در شش ماه دوم سال و مخصوصا زمستان به خاطر بارش برف و هوای سرد سخت بوده و مناسب همه افراد نمی‌باشد. بهترین زمان سفر به دهکده واریان فصل بهار و تابستان است. در بهار با آب شدن برف‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای فصلی ظاهر می‌شوند و مناظر فوق العاده‌ای به دلیل پوشش گیاهی سرسبز و دشت‌های گل به وجود می‌آیند.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

همچنین در بهار و تابستان آب و هوای واریان بسیار دلپذیر و مطبوع بوده و از آنجایی که هیچگونه خودرویی در آنجا رفت و آمد ندارد، خبری از آلودگی نیست. پاییز هم زیبایی‌های خاص خودش را داشته و فضای واریان با درختان بسیاری که دارد رنگین و چشم نواز می‌گردد.

اینجا سوئیس است ! ولی نه در اروپا بلکه در قلب ایران

منبع : اقامت 24

عکس ها از محسن بذر افشان / خبرگزاری مهر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (75 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits