دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایران سه قلو زایید !
2
ایران یوز در حال انقراض ایرانی سه قلو به دنیا آورد .

در یک اتفاق تاریخی محیط زیستی در کشور، یوز در حال انقراض ایرانی که در شرایط طبیعی در اسارت باردار شده بود موفق به به‌دنیا آوردن توله‌هایش شد.

ایران سه قلو زایید !

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی «ایران» به دنیا آمدند.

علی سلاجقه با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار کرد: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.

ایران سه قلو زایید !

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایرانی«ایران» انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

سلاجقه در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، انشاا... بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

وی با شاره به اینکه کمتر از 20قلاده یوز در هفت استان سمنان ، کرمان ، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز می‌باشد تا به امروز مشاهده‌شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم ازنظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

منبع: آخرین خبر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits