دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رقص مختلط در پردیس تئاتر تهران + فیلم
1
فیلمی به تازگی منتشر شده که حاکی از رقص مختلط دختران و پسران در پردیس تئاتر تهران به هنگام تمرین برای برگزاری تئاتر منم آرش است ...

رقص مختلط در پردیس تئاتر تهران

دلگرم: تمرین بازیگران در نمایش آرش کمانگیر که قرار است به زودی در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رود، با حرکاتی خلاف عُرف و شئونات همراه شده است.

در پردیس تئاتر تهران نمایشی در حال آماده شدن و به روی صحنه رفتن است که نام یکی بزرگ‌ترین از مفاخر ایران‌زمین به نام آرش کمانگیر را به دوش می‌کشد.

رقص مختلط در پردیس تئاتر تهران + فیلم

اگرچه بزرگداشت و تهیه آثار در جهت یادآوری حماسه‌های بزرگان ایران همواره مورد حمایت مردم و مسئولان بوده است ولی آنچه در تمرین‌های پیش از اجرای این نمایش می‌گذرد به هیچ عنوان با ارز‌ش‌های ایرانی اسلامی هماهنگ نیست و به نظر می‌رسد مدیران و تهیه‌کنندگان نمایش آرش کمانگیر به جای تحقق هدفی ارزشمند و آموزنده به دنبال تقلید و اقتباس روش‌های غربی برای اجرای نمایشی کاملاً ایرانی هستند.

متاسفانه فیلم منتشرشده از تمرین‌های پیش از اجرای این نمایش حاکی از آن است که دختران و پسران به صورت مختلط با یکدیگر به رقص می‌پردازند و رفتارهای مخالف با عُرف و شئونات اسلامی از خود بروز می‌دهند.

فیلم رقص مختلط در پردیس تئاتر تهران


تصویر ضبط شده توسط گروه اجرایی فیلمبرداری شده است و خبری از عامل خارجی نیست؛ اما گروه مدعی است ویدئو پس از سرقت دوربین منتشر شده است. البته این از تخلف صورت گرفته روی صحنه تئاتر در حین تمرین کم نمی‌کند؛ چرا که طبق قرارداد فی‌مابین پردیس تئاتر تهران و گروه اجرایی، گروه ملزم به رعایت شئونات اسلامی بوده است و تحت هیچ شرایطی نمی‌بایست برخلاف تعهد داده شده اقدامی می‌کرده است و در نهایت مسئولیت اتفاق رخ داده بر عهده کارگردان، به عنوان طرف قرارداد بوده است.

شب گذشته مدیریت پردیس تئاتر تهران در پاسخ به خبر منتشر شده اعلام می‌کند: نمایش «منم آرش» به کارگردانی «نیما خسروی» هنوز مجوز اجرای عمومی را از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده است.

این نمایش در بازبینی اولیه که توسط مجموعه پردیس تئاتر تهران اتفاق افتاد تمامی تذکرات لازم مبنی بر حرکات نمایشی غیر مرتبط، رعایت شئونات اسلامی، عدم استفاده از موسیقی غیر مرتبط، استفاده از آرایه های کامل لباس و چهره را دریافت کرده بود. قرار بر این بود که بازبینی نهایی نیز با حضور شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای آتی و با رفع موارد تذکر داده شده صورت گیرد.

رقص مختلط در پردیس تئاتر تهران

در ادامه این توضیحات آمده است: «متن نمایش «منم آرش» از نهاد رسمی مرتبط دارای مجوز است و تا زمان تایید نهایی اجرا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با مجموعه پردیس تئاتر تهران فقط به عنوان محل تمرین قرارداد ثبت شده دارد.

مبتنی بر مفاد این قرارد و آنچه در بند قبل اشاره شد کارگردان این نمایش می‌بایست از مفاد این قرارداد مبنی بر رعایت ضوابط و شئون اخلاقی به عنوان یکی از ضوابط حین تمرین رعایت‌های لازم را اجرایی می‌کرد که متاسفانه با وجود دریافت تذکرهای لازم در این مورد در انجام آن مرتکب قصور و بی‌اخلاقی شده است. مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران هم در اقدامی توقف و ادامه همکاری با این نمایش را در دستور کار قرار داده است.»

حسین عالم‌بخش، مدیر دفتر تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز در گفتگو با تسنیم گفته است که «این کار یک بار بازبینی شده است، هم توسط ما و هم توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی و نمایش می‌بایست مورد بازبینی قرار می‌گرفته است؛ چرا که تذکراتی برای اصلاح نمایش به کارگردان داده شده بود.»

البته آقای عالم‌بخش تأکید می‌کند آنچه در فیلم دیده می‌شود به نمایش ربطی نداشته است و صرفاً حرکتی در فاصله میان تمرین بوده است. او همچنین گفته با توجه مفاد قرارداد سازمان از نیما خسروی، کارگردان نمایش شکایت خواهد کرد؛ چرا که کار گروه او خلاف قرارداد بوده است.

اگرچه هنوز شرایط این اجرا و مراحل قانونی آن مشخص نیست؛ اما با توجه به رویدادهای مشابه در سال‌های گذشته و توسط چند گروه نمایشی به نظر می‌رسد انتشار چنین فیلم‌هایی تلاش برای ایجاد حاشیه و رسیدن به فروش بیشتر در گیشه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    ظ | ۴ سال پیش
    با سلام
    به نظرم شايد دليل اين اتفاقات اين باشه كه براي اكثر اين نقش ها به جاي اينكه از افراد مقيد به دين و كسانيكه شئونات را رعايت ميكنند استفاده نمايند، از افرادي استفاده ميشود كه از نظر اعتقادي از هيچ فيلتري عبور نكرده اند.
    0
    0
    
    hits