دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نخستین اظهارات مداح جنجالی داره میریزه + فیلم
3
چند روزی است که فضای مجازی پر شده از دابسمش هایی با عنوان داره میریزه! این دابسمش که از یک مداحی ساخته شده جنجال های زیادی به پا کرده است...

صحبتهای مداح داره میریزه

دلگرم: چند روزی هست که مولودی‌خوانی با عنوان «داره میریزه» به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است و حسابی جنجالی و حاشیه‌ساز شده است.

حاشیه‌های این مولودی به خاطر دابسمش‌هایی است که فضای مجازی را پر کرده است؛ از ساختن دابسمش این مولودی با ریختن پلاسکو، ریختن آب و ریختن گُل تا دابسمش‌هایی که متاسفانه برخی اهانت‌آمیز و خارج از شئونات اسلامی‌اند.

به سراغ مداحی رفتیم که بیشتر با صدای وی این مولودی رسانه‌ای و دابسمش‌ها تولید شده است. گفت‌وگو با سیدمصطفی قدمگاهی را در ادامه می‌خوانید:

برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید.

سید مصطفی قدمگاهی هستم متولد سال 59 مشهد مقدس.

چه چیزی باعت شد مداحی را دنبال کنید و آیا استاد یا اساتیدی هم داشتید؟

مشوق بنده در امر مداحی ابتدا پدر و مادرم و بعد هم رفقا بودند که بعد از موذنی و قرائت زیارت عاشورا برای مداحی و شعرخوانی هم بنده را تشویق کردند. بنده در مداحی استادی نداشتم. از اساتید زیادی در پای منبرها و هیات‌ها استفاده کرده‌ام اما استاد خاصی نداشته‌ام و هر چه در مداحی کسب کرده‌ام تلاش و زحمت خود بنده بوده است.

سبک و روش شما در مداحی چگونه است؟

دوستان هیاتی‌ها بیشتر روی مولودی‌خوانی‌های بنده توجه دارند به لحاظ اینکه فضای مولودی‌خوانی راحت‌تر است و ارتباط با مستمع بیشتر برقرار می‌شود و احساس رفاقت بیشتری به واسطه این ارتباط در مولودی‌ها شکل می‌گیرد. از این جهت بنده را به مولودی‌خوانی بیشتر می‌شناسند وگرنه بنده روضه‌خوان هستم و در بحث مداحی هم مولودی، هم روضه و هم شور می‌خوانم.

برویم سر اصل مطلب. چند روزی است یک شعر و مولودی از شما حسابی جنجالی شده است. ابتدا بفرمایید این مجلس کجاست و چه تاریخ و مناسبتی است؟

سال 1395 ولادت امام رضا علیه‌السلام در هیاتی به نام دعای ندبه 14 معصوم مشهد این مولودی خوانده شد. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت. همان زمان دوستان در کانال بارگذاری کردند که الان هم اگر در کانال سرچ کنید در قسمت بالای آن هست. شعر متعلق به شاعری است که بنده شعر را از کانال ایشان برداشتم که شاعرش خواستند گمنام باشند. ولی اینکه الان رسانه‌ای شده جای سوال است. مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی را از کانال بنده برداشته و فرستاده برای خانمی به نام «ت.ب» که در کانادا است و ایشان هم مولودی را تبدیل به دابسمش کرده و در پیج اینستاگرام خود گذاشته که از اینجا شروع شد و بیش از 500 هزار بازدید در این پیج داشت و کم کم دابسمش‌های مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شد.

گفته شده که این مولودی شما بازخوانی و تقلید از مولودی آقای جواد مقدم بوده. درست است؟

خیر، به هیچ‌وجه اینجور نیست. بنده اهل تقلید از کسی نیستم و اینکه اول ایشان خواندند یا بنده خواندم مشخص نیست اما آن چیزی که مهم است این است که بنده اهل تقلید و بازخوانی نیستم به هیچ‌وجه. بهتر است بگویم همزمان خوانده شده است. به هر حال وقتی شاعری شعری را منتشر می‌کند ده‌ها مداح شاید همزمان همان شعر را اجرا کنند.

درباره ملودی و آهنگ این مولودی آیا کار وسلیقه خودتان بوده است؟

واقعیتش این آهنگ برای یکی از خواننده‌های مجوزدار داخلی به نام آقای علیرضا روزگار است که شعری عاشقانه با این آهنگ را می‌خوانند و شاعر این مولودی هم روی این آهنگ آقای روزگار شعری می‌گوید و من هم با همون ملودی اجرا کردم. خود آقای روزگار هم در پیجشان گفتند که شعر و آهنگ ایشان آنقدر بازتاب نداشت که این مولودی بازتاب داشته است.

درباره مفهوم و محتوای شعر توضیحی دارید؟ برخی گفتند این شعر محتوایی ندارد و اصطلاحا شعر سبک است.

متاسفانه در فضای مجازی فقط قسمت اول شعر مورد استفاده قرار گرفت. این قسمت شعر «امشب دل همه شیعه‌ها خراسونیه ... اومده شمس‌الشموس امکان» که اشاره به امام رضا علیه السلام دارد را ندیدند یا در بخش بعدی مولودی می‌گوید«آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه لباس خادمای حرمو بپوشه». بخشی که می‌گوید «سه دفعه»، اشاره به آن حدیث امام رضا علیه السلام دارد که فرمودند هر کس به زیارت من بیاید سه جا به دیدارش می‌آیم که روایت مشهور و معروفی است. در پایان شعر هم اشاره به زیارت اربعین شده و اینکه کسی که می‌خواهد زیارت کربلا برود باید براتش را امام رضا علیه السلام امضاء و تایید کند. من صد در صد از محتوای شعر حمایت می‌کنم و معتقدم که به لحاظ مفهوم و محتوا غنی است. اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده و آن هم به خاطر اینکه برای آن ملودی مجبور بودم تند بخوانم.

برخی از مداحان پیشکسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقادهای شدید عنوان کرده‌اند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت (ع) است. نظر شما در این‌باره چیست؟

استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقادات از آن بوده است. به هیچ عنوان اینکه وهن اهل بیت (ع) بوده را قبول ندارم. خیلی‌ها سبک‌ها و اشعار و آهنگ‌هایی خوانده‌اند که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و اینجور مورد هجمه قرار نگرفته‌اند. مثل آن مداحی که می‌خواند «نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و ...». این وهن است یا شعر و مولودی که من برای امام رضا علیه السلام خواندم؟

این هجمه‌ها به نظرم به این خاطر است که من یک مداح انقلابی هستم. من برای شهدا و مقام معظم رهبری بارها مداحی کرده‌ام. برای سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بارها خوانده‌ام که کلیپ هم شده و در فضای مجازی هم پخش شده است.

آیا دوباره حاضرید همین مولودی را بخوانید؟ یعنی از این کار پشیمان نیستید؟

نمی‌شود گفت پشیمان نیستم اما از محتوای شعر دفاع می‌کنم. البته شاید اگر قرار باشد بخوانم دیگر با این آهنگ و به این تندی نخوانم. به هر حال فقط معصومین هستند که پاک و مطهرند و انسان ممکن‌الخطاست. نباید به خاطر خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریبش کنیم و به او تهمت بزنیم. من به خاطر آهنگی که خواندم اشتباه کردم و قبول دارم اما شعر هیچ ایراد و مشکلی نداشت و ندارد.


واکنش علیرضا روزگار به مداحی داره میریزه

علیرضا روزگار خواننده کشورمان که مداحی داره میریزه از قطعه مربوط به وی کپی شده است نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد

علیرضا روزگار گفت: از هنرم سوء استفاده شده . نمیدونم برای خودم متاسف باشم یا برای هنرم . موزیکی که 7 سال پیش با عشق برای شما ساختیم. انقدری متاسفانه ازش استقبال نشد که امروز میبینیم ترانه ای رو روی اون ملودی میزارن که ....





این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits