دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روستای دلارام تفرش ، ( روستای پزشک پرور ) کجاست ؟
3
دهکده پزشکان کجاست؟‌ دلیل نامگذاری این دهکده به «دهکده پزشکان» / افتخارات روستای طراران ( دهکده پزشکان ) / طبیعت روستای طراران ( دهکده پزشکان ) 

روستای دلارام معروف به دهکده پزشکان کجاست؟‌

مجله دلگرم : «دهکده پزشکان»، در پنج کیلومتری شمال تفرش قرار دارد . وقتی در این مسیر به همراه خانواده به دنبال مکانی سرسبز برای گذراندن ساعتی در خنکای سبز طبیعت از جاده‌هایی که کمابیش توسط باغ‌های میوه و درختان گردو احاطه شده‌اند گذر کنید تابلویی در آستانه‌ی روستایی سرسبز نگاهتان را به خود جلب می‌کند که بر آن نوشته شده «دهکده پزشکان»!


دلیل نامگذاری این دهکده به «دهکده پزشکان»

عبارت دهکده پزشکان به تنهایی برای جلب نظر هر گردشگر کنجکاوی جهت ورود به روستا و سر درآوردن از اینکه چرا این روستا به این عنوان نامیده شده، کافی است.به گفته‌ی رئیس شورای روستای دلارام (پزشکان) این روستا به دلیل پزشک‌پروری به نام «پزشکان» نامگذاری شده است.روستایی که اغلب اهالیش پزشک هستند و یا در حال پرورش پزشک !

علاقه به پزشکی در این روستا دارای پیشینه‌ای 100 ساله است و مردم این روستا همچون بسیاری از روستاها در گذشته با بیماری‌های بسیاری دست‌و پنجه نرم می‌کردند و علاقه به تغییر شرایط، آنان را به فراگیری علم طب مشتاق کرده است.

از طرفی رشد داروهای گیاهی فراوان در اطراف روستا و علاقه و نیاز به شناخت آنها باعث شده است که مردم به دنبال کسب علم طب رفته و فرزندان خود را به فراگیری این دانش ترغیب کنند. چنانکه بسیاری از این پزشکان دست‌پروده‌ی این روستا در نقاط مختلف کشور و دنیا به طبابت مشغولند و جالب اینجاست که برخی نیز زادگاه خود را ترک نکرده‌اند، فضای روستا نیز به گونه‌ای است که وقتی وارد می‌شوی تنها زیبایی طبیعی آن نیست که جذبت می‌کند انتظار داری هرکس را که می‌بینی یا پزشک باشد یا پزشک‌پرور. گفتنی است که علاقه به علم در این روستا در شاخه‌های تحصیلی دیگری نیز وجود دارد .

افتخارات روستای طراران ( دهکده پزشکان )

  • در روستای دلارام 175پزشک از 200 خانواده برخاسته‌اند، یعنی تقریبا هر خانواده یک پزشک به جامعه تحویل داده است .
  • روستای پزشکان 100 مهندس در رشته‌های مختلف نیز به جامعه تحویل داده است.
  • روستای پزشکان زادگاه پروفسور اردشیر قوام‌زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران است
  • روستای پزشکان زادگاه پروفسور احمد پارسا پدر گیاه‌شناسی ایران است
دهکده پزشکان ، ذوستای پزشکان ، روستای طراران ، روستای دلارام
پروفسور اردشیر قوام‌زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران

طبیعت روستای طراران ( دهکده پزشکان )

طبیعت بکر و هوای پاک این روستا‌ و همچنین وجود خانه‌هایی با معماری سنتی و بافت قدیمی معابر ، در کنار سرسبزی و جوی‌های آب جاری آن در زمانی که ترس از خشکسالی در وجودمان ریشته دوانده، خود زمینه مناسبی برای توجه عموم مردم است.

با توجه به نزدیک بودن این روستا به تفرش نیاز چندانی به ایجاد امکانات رفاهی خاص نیست و گردشگران در سفری کوتاه می‌توانند از این زیبایی‌ها بهره‌ برده و با زادگاه بخشی مهم از تاریخ پزشکی ایران بویژه پرفسور قوام‌زاده آشنا شوند.

روستای دلارام تفرش ، ( روستای پزشک پرور ) کجاست ؟
طبیعت روستای طراران ( دهکده پزشکان )

درخت‌های چنار و گردوی چند صد ساله، باغات آباد اطراف روستا و خانه‌ی قدیمی پروفسور قوام‌زاده از جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید.

آنچه با دیدن روستای پزشکان به چشم می‌خورد در حال حاضر یک پتانسیل بالقوه گردشگری است و بالفعل شدن آن با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد یک انتظار به حق است. هرچند تفرش و البته دیگر نقاط استان مرکزی سرشار از این پتانسیل‌های بالقوه است که خاک می‌خورند و باید به خاطر خودشان و به خاطر خودمان و آیندگان‌مان بالفعل شوند.

روستای دلارام تفرش ، ( روستای پزشک پرور ) کجاست ؟
طبیعت روستای طراران ( دهکده پزشکان )

گردآوری در مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits