دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کنترل ودرمان فشارهای عصبی
1
فشارعصبی-فشارعصبی و روانی-کنترل فشار عصبی و روانی- مقابله با فشارعصبی- روان واعصاب و کنترل آن-روش های موثر در بکارگیری کنترل مغز واعصاب

عصبی

فشار عصبی و غلبه برآن

ریچارد لازاروس فشار عصبی را چنین تعریف می‌کند:"استرس احساس یا شرایطی است که در آن شخص پی می برد خواسته ها و الزامات فراتر از منابع اجتماعی یا فردی است که او می تواند مهیا کند."

راه کارهای اثبات شده ی بسیاری برای کنترل استرس و فشار عصبی وجود دارد که به ما کمک می کند تا در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کرده و مؤثر عمل کنیم. کوتاه ترین روشی که اکثر ما با آن آشنا هستیم تنفس عمیق است. کافی است ۱۰ بار آرام و عمیق نفس بکشیم تا آرامش خود را باز یابیم. اما روش دیگر برای شناخت دلایل استرس های کوتاه مدت یک دفترچه ی یادداشت است.

این دفترچه یادداشت به شما کمک می کند تا درک جامع و صحیحی از فشارهای عصبی روزمره و کوتاه مدتی که در طول زندگی تجربه می کنید داشته باشید. این روش متداول ترین فشارهایی که با آن درگیر هستید را به شما می شناساند تا بتوانید تمام تلاشتان را روی همین نقاط متمرکز کنید.

برای تهیه ی این دفترچه کافی است بعد از هر اتفاق استرس آور آن را یادداشت کنید. هنگام وارد کردن این وقایع اطلاعات زیر را حتما" ثبت کنید:

▪ تاریخ و ساعت

▪ آخرین اتفاق پر تنشی را که تجربه کردید

▪ این که اکنون چقدر احساس خوشحالی می کنید؛ به یاد داشته باشید بی طرفانه ارزیابی کنید و موارد را از شماره ی ۱ تا ۱۰ بنویسید. شماره ی ۱ زمانی است که از همیشه ناراحت تر بودید و ۱۰ لحظه ایست که در اوج خوشحالی قرار داشتید.

▪ بنویسید که اکنون چقدر مؤثر و کارآمد عمل می کنید، ارزیابی بی طرفانه ی خود را از شماره ی ۰ تا ۱۰ مرتب کنید.

عدد صفر نشان دهنده ی عدم کارایی شما و ۱۰ بهترین نتیجه ای است که تا کنون به آن دست یافته اید.

اساسی ترین دلیل استرس تان را تا حد امکان صادقانه و بی طرفانه بنوسید.

می توانید به این یادداشت ها مواردی مثل این که چه کسی باعث بروز این فشارها شده، چقدر توانستید شرایط را کنترل کنید و ... را نیز اضافه کنید. سپس همه ی آنها را تجزیه و تحلیل کنید با این کار می توانید دلایل استرس خود را ریشه یابی کرده و برای رفع آن ها بکوشید.

عصبی

1 - در همه چیز تعادل را رعایت کنید
شاید شما هم زیاد این جمله کلیشه ای را شنیده اید اما هیچ وقت با خود فکر نکرده اید که منظور از تعادل و مراقبت چیست. این تعادل و مراقبت می تواند بهره گیری منظم و متعادل از غذا به ویژه صبحانه باشد. همچنین خواب و ورزش کافی برای بدن شما لازم است و نوعی مراقبت به شمار می رود.

2 - خوش برخورد باشید
در میان گذاشتن احساسات آشفته و نامطلوب با افرادی که مورد علاقه شما هستند اولین گام برای رفع آنهاست. از کار کردن در کنار افرادی که تفکر منفی دارند و احساسات منفی را در آدم ها تقویت می کنند, اجتناب کنید.

3 - مرخصی هایتان را نگذارید برای روز مبادا
هر فردی که برای نخستین بار مرخصی گرفتن در محیط کار را باب کرد یکی از عالمانه ترین کارها را انجام داد. بنابراین از مرخصی های استحقاقی استفاده کنید یا تعطیلات آخر هفته را خوش بگذرانید. هر هفته زمانی را به خودتان اختصاص دهید به طوری که طی آن به هیچ تلفنی جواب ندهید. تلویزیون را خاموش کنید و از سکوت اطراف تان لذت ببرید. شما می توانید این کارها را در روزهای کاری و استراحت های کوتاه هم انجام دهید.

4 - از مشاجره پرهیز کنید
از دعوا و مشاجره با دیگران بپرهیزید. هر وقت کسی با شما مخالفت می کند با او بحث نکنید. به اعصاب خود مسلط باشید و بر سر مسایل جزیی خون تان را کثیف نکنید. یک نکته دیگر را نیز در ذهن داشته باشید که حد و مرز خود را مشخص کنید و در صورت لزوم خیلی محکم اما دوستانه بگویید "نه".

5 - هدف دار حرکت کنید
اهداف کاری خود را مشخص کنید. کارهای خود را اولویت بندی کرده و پروژه های بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. نظم و ترتیب در کارها به رفع فشار عصبی کمک می کند.

6 - یک راه فرار درست کنید
منظور از ایجاد راه فرار چیست؟ ورزش کنید, کتاب بخوانید, یک سرگرمی پیدا کنید یا به کارهای دیگری بپردازید که با آنها احساس آرامش می کنید یا ذهن تان را از محیط کار دور می سازند.

7 - کمک بخواهید
اگر هیچ یک از این اقدامات, اعصاب خردی و فشار عصبی یا خستگی شما را برطرف نساخت برای یافتن راه حل به یک پزشک یا مشاور مراجعه کنید.

منبع:سیمرغ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits