دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با سرمادرمانی بیشتر آشنا شوید.کاملترین مقاله در مورد سرما درمانی
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سرما درمانی چیست و چگونه انجام میشود؟سرما درمانی معمولا در درمان اولیه بسیاری از آسیب ها ، ضرب دیدگی اعضای بدن و کشیدگی عضلات توصیه می شود.

سرما درمانی با استفاده از عوامل سرد کننده برای درمان یک سری بیماری ها از جمله کشیدگی.شکستگی و گرفتگی عضلات بکار میرود. نخستین منابع شناخته شده در زمینه از بقراط است در آن دستوراتی درباره استفاده از یخ وبرف برای قطع خونریزی داده است. با دلگرم همراه باشید تا باسرما درمانی بیشتر آشنا شویم.

سرما درمانی

سرما درمانی

مقدمه ای درمورد سرما درمانی

سرما درمانی معمولا در درمان اولیه بسیاری از آسیب ها ، ضرب دیدگی اعضای بدن و کشیدگی عضلات توصیه می شود.اما در درمان با یخ باید مواردی را مد نطر قرار داد.در این درمان معمولا از کیسه محتوی قطعات کوچک سرما درمانییخ یا پک یخ(ice pack) و اسپری سرما زا استفاده می شود. موثرترین وسیله همان کیسه یخ است.

ابن سینا در کتاب قانون خود از آب و یخ بمنظور کاهش ورم و درد از طریق ایجاد خواب رفتگی نامبرده است پس از آن میتوان از کتاب توماس بارتولن تحت عنوان استفاده درمانی از یخ نام برد که در سال ۱۶۶۱ در ایتالیا به چاپ رسیده است در ابتدای قرن ۱۹ جیمز کریل از آب سرد و آب دریا برای درمان موارد مختلفی از جمله تب واسهال در کودکان استفاده کرد.

سرما درمانی

انواع سرما درمانی

سرما درمانی ( کرایوتراپی )


دمای بدن را میتوان به منظور درمان کاهش داد اگر کاهش داد اگر کاهش دما در همه بدن صورت بگیرد تحت عنوان هیپوترمی خوانده میشود و اگر دما بطور موضعی کاهش یابد به نام کرایوتراپی نامیده میشود سرعت تغییر دمای پوست بستگی به میزان قابلیت هدایت آن دارد. نسبت میان هدایت دما ودمای مخصوص را دیفوزیته حرارتی مینامند.


انتشار گرما (یا سرما ) در هرناحیه بدن متفاوت است و به ۳ عامل بستگی دارد که عبارتند از:


۱) ضخامت اپی درم، درم، چربی وعضله
۲) میزان آب داخل بافت
۳) جریان خون

سرما درمانی

روش های سرد کردن


سه روش برای کاهش دمای بافتها وجود دارد


۱) دمیدن جریان هوا بر روی پوست ( مانند استفاده از پنکه یا وسیله سرد کننده ای شبیه آن ) این روش در پزشکی متداول نیست.


۲) تبخیر اتفاده از اسپری هایی که بسرعت بخار شده و پوست را خنک می کنند مانند اسپری اتیل کلراید و اسپری فلوئری متان که امروز نسبت به علت عوارض ریوی و ... مترود شده است.


۳) هدایت یعنی استفاده از وسایل و اجسامی که دمایی کمتر از دمای پوست بدن دارند ، مانند کیسه های سرد و یا مقدار هدایت گرما.

سرما درمانی

آثار بیوفیزیکی سرما

آثار بیوفیزیکی سرما

سرما تائثیرات فیزیولوژیکی مختلفی بر روی بدن که عبارتند از:


تنگی مویرگی (شریانی)


کاهش متابولیسم و عوامل منبسط کننده عروق مانند هیسامین التهاب را کاهش میدهد سرما آستانه تحمل درد را بالا میبرد وبیمار احساس تسکین میکند کاهش اسپاسم عضلات اسکلتی بعد از کار برد نتیجه یک عمل درونی است.


کاربرد سرما در درمان صدمات عضلانی


یکی از رایج ترین موارد استفاده از سرما در صدمات عضلانی است اعم از عوارض بعد از جراحی یا صدمات ارتوپدیک یکی از نخستین گزارشات بالینی در مورد استفاده از سرما درمانی در کنترول ورم و درد در سال ۱۹۴۶ ارائه شده است در اکثر موارد حاد از سرما بهمراه Compression و Elevation استفاده میشود سرما درد و infiltration مایع به ناحیه صدمه دیده را کاهش میدهد ولی در هر صورت از بانداژ فشاری برای جلو گیری از ورم ضروری است.


اثر سرما بر روی دستگاه عصبی عضلانی


وجود اسپاستی سته در عضلات باعث محدودیتحرکت در هنگام حرکات هدفمند روزانه میشود در اسپاستی سیتی مقاومت عضله نسبت به کشش زیاد میشود رفلکس های عمیق تاندونی وکلونوس تشدید میشود طبق نظریات فراوانی سرما درمانی در کاهش اسپاستی سیتی موثر است اگر چه مکانیسم های این تغییرات دقیقا شناخته شده نیست ولی مطالعات بسیاری بر روی انسان وحیوان شده است تا علت واکنش ها را روشن کند.


راهنمایی های عمومی برای سرما درمانی


در سرما درمانی از وسایل مختلف استفاده میشود مانند کیسه های سرد ماساژ یخ حوله های خیس شده در آب یخ حمامهای آب سرد اسپری هایخنک کننده ودستگاههایی با سرمای کنترلشده مثل کرایوتراپی.

با سرمادرمانی بیشتر آشنا شوید.کاملترین مقاله در مورد سرما درمانی

سرما درمانی

موارد ممنوعیت سرما درمانی

موارد ممنوعیت استفاده از مواد و وسایل سرما زا ویخ در درمان درد و آسیب های گوناگون در زیر گفته شده اگر تردیدی در مورد شرایط وجود دارد با پزشک مشورت شود.

فنومن رینود

بیماری است که رگهای کوچک را دچار خود می کند وبصورت تغییر رنگ اندام در شرایط سرما یا استرس است.استفاده از وسایل سرما زا ویخ ممکن است باعث بازگشت علائم رینود شود.

حساسیت به سرما

حساسیت به سرما

حساسیت به سرما انواع گوناگونی دارد که شامل موارد زیر است:

کهیر سرما

به آزادشدن هیستامین پس از یک دوره سرد شدن وسپس گرم شدن مجدد می گویند وعلائمی مانند برجستگی های قرمزرنگ ،خارش دارد.

اریتم سرما

یک راش می باشد که علائم مشخصه آن قرمزی،خارش پس از در معرض سرما قرارگرفتن می باشد. می تواند درد شدید و اسپاسم عضلانی ایجاد کند.

هموگلوبینوری ناشی از سرما

زمانی روی می دهد که سلولهای قرمز خون آنقدر سریع می شکنند که مقداری از هموگلوبین نمی تواند به پروتئین های خون بچسبد، در نتیجه هموگلوبین در ادرار دیده می شود.

بی حسی

وقتی ناحیه ای دچار کرختی و تغییر حس وجود دارد و بیمار نمی تواند شدت سرد شدن و عوارض آن مانند درد را حس کند،سرما نباید استعمال شود.

در شرایط زیر استعمال سرما برای درمان موضعی با احتیاط صورت گیرد واگر تردیدی در مورد سرما درمانیاحتمال خطر وجود دارد باید نظر پزشک را پرسید:

بیماری قلب وعروق

مانند اریتمی یا اختلالات ریتم قلب، انژین یا دردهای قلبی و بیماری عروق کرونر.

فشار خون بالا

انقباض عروقی ناشی از سرما می تواند فشار خون رابالا ببرد.

اعصاب سطحی

سرما درمانی بر روی نواحی که عصب نزدیک به سطح از آنجا عبور می کند نباید استعمال شود.

زخم ها

سرما درمانی نباید بر روی زخم جدید استفاده شود.

دیابت

با نظر پزشک سرما درمانی انجام شود.

سرما درمانی

نتیجه گیری درمورد سرما درمانی


باتوجه به نتایج آزمونهای انجام گرفته در دانشکده توانبخشی استفاده از تمرینات کششی بهمراه سرما در مانی در درمان سندروم درد های (myofacial) روشی مطمئن وموثر است به جرئت میتوان استفاده از آن رابه همکاران فیزیوتراپیست توصیه نمود روش فوق بسیار ساده و بدون عوارض جانبی استاز نظر وقت نیز در مدت کوتاه تایک جلسه۴۰ ثانیه ای نتیجه مطلوب رابدست میدهد.

این تکنیک فیزو تراپیست ها را به مدالیتیهای جدید آشنا مینماید یکی از نکات مهم استفاده از کرایو تراپی به جای اسپریهای خنک کننده میباشد استفاده از کرایو تراپی آسانتر و ساده تر بوده وخطرات وزیانهای اسپری رابهمراه ندارد (یخ زدگی پوست اشتعال و انفجار و ... ) وتحمل آن برای بیمار آسانتر از اسپری است.

متغیرهای اصلی مورد مطالعه در کرایوتراپی


۱- کمربند شانه ای (shoulder girdle) این نام به مجموعه استخوانهای بازو (humerus) کتف(scapula) وترقوه (clavicle) وهفت مفصل تشکیل شده در این مجموعه اطلاق می گردد که مفاصل عبارتند از :


مفصل Acromioclavicular ، مفصل Subdeltoid ، مفصل Scapulothoracic اولین مفصل Costo sternal و Glenihumeral واولین Costovertebral وSternoclavicular

2- عضلات شانه مجموعهای اؤ عضلات است که ىر انجام کلیه حرکات کمر بند شانه اى دخالت و فعالیت دارند و عبارتند از :

عضله تحت کتفی ( Subscapularis )
عضله فوق خارى ( Supraspinatus )
عضله تخت خارى ( infraspinatus )
عضله گرد کوچک ( Teres minor )
عضله گرد بزرگ ( Teres major )
عضله دالی ( Deltoid )
عضله پهن پشتی (Latissimus dorsi )
عضله بالا برنده کتف ( Levator scapula )
عضلات متوازی الاضلاع بزرگ وکوچک ( Rhomboid major & minor )
عضلات سینه ای بزرک وکوچک ( Pectoralis major & minor )
عضله غرابی بازویی (Coraco brachialis )
عضله دو سر بازویی ( Biceps brachii )
عضله سه سر بازویی ( Triceps brachii )

3- سندرم دردهای میوفاسیال ونقاط ماشه ای


انتظار کاربردی از نتایج کرایوتراپی با توجه به نتایج این برسی انتظار میرود که استفاده از تمرینات درمانی در درمان بیماران کاربرد فعالتری پیدا کرده و اصولا در هنگام معاینه جسمی بیماران فیزیوتراپیستها به مسئله آسیب و ضایعات بافتهای نرم بخصوص عضلاتکه منشاء بروز درد هستند توجه و دقت بیشتری معطوف دارند این نکته حائز اهمیت است که درمان غیر جراحی دردهای و ضایعات عضلانی عمد تا بوسیله فیزیوتراپی انجام میگیرد وبخصوص مسئله TP ها در حیطه عمل فیزیوتراپی است.

سرما درمانی

سرما در مانی بعنوان یک روش درمانی علمی و متداول میتواند نقشی مهم در درمان بیماران


(Myofascial pain syndrome) (MPS) داشته باشد امروز با پیشرفت روشهای درمانی استفاده طولانی از مدالیتی های گوناگون بتدریج جای خود را به کاربردهای صحیح واصولی از در مانهای ساده تر دادهاست وبا این روش ها تعداد جلسات درمانی بیماران به حداقل رسیده ونتایج خوبی برای بیمار بهمراه دارد
با بکار بردن صحیح درمان فیزیوتراپی نیازی به استفاده غیر ضروری از داروهای مختلف که معمولا درارای اثرات جانبی نیز می باشند نیست.

هیچگاه نباید فراموش کنیم که نه آب سرد و نه یخ را نباید مستقیم روی زخم باز قرار داد.هنگامی که هدف ما تنها تسکین درد موضعی باشد، می توانیم از اسپری سرد کننده استفاده کنیم. اسپری در جایی که پوست و استخوان مستقیما" با یکدیگر ارتباط دارند، مانند قلم پا، بند انگشتان و مچ پا استفاده می شود. سرمای اسپری فقط 4-3 میلی متر به داخل پوست نفوذ می کند، لذا بر بافتهای مصدوم عمقی تاثیر نمی گذارد.

شاید مقداری انقباض عروق عمقی به شکل بازتابی بوجود آید، ولی این تاثیر احتمالا" زود گذر خواهد بود.

قطع سرما پس از استفاده از اسپری و متعاقب آن افزایش جریان خون، تاثیری کاملا" مخالف را ایجاد می کند.

سرما درمانی

با سرمادرمانی بیشتر آشنا شوید.کاملترین مقاله در مورد سرما درمانی

گذشته از این، هنگام استفاده از اسپری، خطر بروز آسیب پوستی ناشی از سرما نیز وجود دارد. بطور کلی هنگام کاربرد یخ و ماساژ آن، احساسهای زیر به افراد دست می دهد:


1. احساس سرما


2. سوزش و تیر کشیدن
3. درد
4. بی حسی


هنگام استفاده از یخ، می توانید برای کاهش تورم، دو یا سه بار، در مدت معالجه آن را از روی عضو برداشته و به سرما چند ثانیه فرصت دهید تا به طور یکنواخت پخش شود.


پس از درمان با یخ، باید سطح پوست کنترل شود. محلی که در معرض یخ قرار داشته، باید قرمز باشد. شما می توانید این حالت را با فشار دادن و برداشتن انگشت از روی آن آزمایش کنید. بلافاصله باید رنگ آن از سفید به قرمز برگردد.


با پایان یافتن سرما درمانی، ورزشکار باید استراحت کرده و عضو آسیب دیده را بلند کند. پس از حدود 2 ساعت درمان بعدی آغاز می شود. اما استفاده از یخ در آسیب های شدید باید هر یک یا دو ساعت یک بار، و به مدت 72-48 ساعت یا تا زمان از بین رفتن تورم ادامه یابد.

سرما درمانی

ویدئو های مربوط به سرما درمانی

سرما درمانی

سرما درمانی

سرما درمانی

سرما درمانی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نیلوفر | ۷ سال پیش
سلام خداخیرتون بده مطلبتون واقعا خوب بود مممممررررررسی.
0
0
بهار | ۷ سال پیش
سلام عرض میکنم حضورتون.عذرمیخو
ام سرما درمانی برای بعد از عمل بینی هم مناسب؟
0
0
ایمان | ۷ سال پیش
سلام واقعا عالی بود.بسسیار تشکر از مجله ی خوبتون.
0
0

hits