دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چجوری بعد از شکست در کنکور روحیه خودمان را تقویت کنیم و موفق شویم؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
غلبه بر ترس از شکست در کنکور برای برخی افراد یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. این اشخاص ترس از قبول نشدن در کنکور را تقریبا محال می دانند. اما اگر چند نکته برای کنترل استرس را بدانید می توانید استرس قبول نشدن در کنکور را از بین ببرید.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم

قطعا شکستی مقدمه ی پیروزی است که از آن چیزهایی یاد بگیریم و در مسیر جدیدمان استفاده کنیم وگرنه شکست، پشت شکست طبیعی خواهد بود. همچنین این شکست به ما یادآوری می کند که ترس از قبول نشدن و غول فرض کردن کنکور را کنار بگذاریم، چرا که انتهایش را دیده ایم. انتهای قبول نشدن و شکست در کنکور ،درست اینجایی هست که ایستادید. یعنی امید و تلاشی دوباره و استفاده از تجربه های قبلی تان. همین. نه پایان عمر و پایان دنیا و از بین رفتن همه ی امید آینده و ...

افزایش روحیه پس از شکست در کنکور

افزایش روحیه پس از شکست در کنکور اولین وظیفه شما قبل از شروع به درس خواندن برای کنکور سال جدید، و درواقع اولین چیزیست که برای ادامه این مسیر به آن احتیاج دارید. شما باید بتوانید ابتدا به نقطه صفر مرزی شروع برای درس خواندن سال کنکور برسید. یعنی همان نقطه ای که پر از امید و آرزو بودید. کتاب تست هایتان را دوست داشتید و کاغذهای رنگی برای نوشتن خلاصه و فرمول ها به در و دیوار اتاقتان می چسبانید. همان روزهایی که از نشتن پشت میز تحریرتان ذوق داشتید. یادتان هست؟

مراحل خودسازی و افزایش روحیه برای موفقیت در کنکور

مراحل خودسازی و افزایش روحیه برای موفقیت در کنکور در واقع همان قدم هایی است که پیش از شروع به درس خواندن برای کنکور و از سر گرفتن کارتان باید انجام دهید. گام هایی که شما را آرام، جسور و با انگیزه می سازد.

خود را ببخشید

بله! خود را بخشید. شما یا شرایط بیرونی مطلوبی برای درس خواندن نداشته اید، و یا شرایط شرایط روحی و درونی. حتی اگر این شکست در کنکور شما در نتیجه ی ضعف در اراده باشد و یا تنبلی، شما استحقاق بخشش را دارید؛ و البته ما برای شما راهکارهایی برای تقویت اراده و انگیزه در درس خواندن نیز داریم که در مقالاتی مثل اهرم رنج و لذت در درس خواندن و راه های طلایی قبولی در کنکور و... می توانید از آن ها استفاده کنید و از نتیجه شگفت زده شوید.

رمز و راز های موفقیت پس از شکست در کنکور

اگر هم که عامل شکست در کنکور شما عاملی بیرونی مثل نداشتن برنامه ریزی درسی مناسب، جزوه و کتاب خوب، شرایط محیطی نا مناسب و ... هست، شما این بار خیلی بهتر می دانید که در انتخاب هایتان کجا اشتباه کرده اید و چطور می توانید عوامل یاری دهنده خود را تقویت کنید. داشتن مشاوره تحصیلی خوب در سال کنکور نیز می تواند به شما کمک زیادی کند.

خود را شاد کنید

خود را شاد کنید، به گردش بروید (با رعایت پروتکل ها)، فیلم های خوب شاد و با انگیزه ببنید (این را ذکر می کنم تا انتخابتان برای فیلم دیدن کانجرینگ و جن جن گیر یا فیلم های ناامید کننده که بدون شکست در کنکور هم شما را به سمت یک هاراگیری سوزناک سوق میدهد، نباشد :))، کتاب، موسیقی و هر آنچه حال شما را بهتر می کند را امتحان کنید. جسم و روحتان را تغذیه کنید سپس برای راه جدیدتان آماده شوید. در ضمن، استراحت، شادی، کتاب و ... را در سال کنکور به طور کلی حذف نکنید.

دوستان مثبت بله، دوستان منفی خیر!

خواهشا همین یک سال هم که شده دور دوستانی که مدام از سیاهی آینده و نبودن هیچ چیز در آر مسیر حرف میزنند و امیدبخش ترین کتابی که می خوانند مسخ کافکاست، خط بکشید. همچنین دوستانی که روزی 25 ساعت درس می خوانند و بعد از موفقیت در آزمون های آزمایشی به شما می گویند که تنها به یه نیم ساعت درس خواندن در تاکسی به این مدارج عالیه رسیده اند. اینها ترمز هایی هستند که شما را قبل از شرکت در کنکور به سمت شکست در کنکور و ناامیدی سوق می دهند.

امید بله، حسرت خیر!

حسرت را کنار بگذارید. اینکه اگر قبول شده بودن الان بمی رفتم برای دانشگاه مانتو جدید و جامدادی م یخوریدم. یا ای وای که یکسال عقب افتادم و ... حسرت گذشته تلاش امروز و امید آینده را از تو می گیرد.
اینکه می گویند نا امیدی از شیطان است دقیقا درست است. انسان هر گناهی که کرده باشد و یا در هر قعری که باشد، می تواند با امید نجات یابد. اما انسان ناامید چطور؟ به خودتان امید داشته باشید. به خدایی که هیچ تلاشی را بی جواب نمی گذارد و در بهتریییین زمان ممکن پاسخ می دهد امید داشته باشید. امیییییید داشته باشید تا برنده بازی شوید. هنوز سنی ندارید و این یکسال در طول عمرتان ناپدید می شود.

با در نظر گرفتن تمام مراحل بالا دلایل احتمالی و قطعی شکست سال بعدتان را پیدا کنید

شاید چند روزی طول بکشد تا شما بتوانید از لحاظ روحی شارژ شوید و مراحل بالا را طی کنید. در این شایط شما اگر به خوبی به خودتان و روح و جسمتان رسیده باشید و از شر احساسات منفی خلاص شده باشید، می توانید انگیزه ای قویتر از روز اولتان را در خود بیابید.
حالا باید دلایل احتمالی و یا قطعی شکست در کنکور تان را بررسی کنید و قابل اصلاح ها را خودتان اصاح کنید، آگاهی های لازم را کسب کنید و برای آنهایی که بهرای رفعشان به کمک احتیاج دارید، از مشاوری خبره کمک بگیرید. در ادامه به چند عاملی که احتمالا دلایل شکست در کنکور شما نیز درمیان آن ها باشد را بررسی می کنیم.

عوامل شکست در کنکور

دلایل شکست در کنکور

دلایل شکست در کنکور همان عواملی است که باعث عدم موفقیت شما در کنکور شده است. برخی عمومی و رایج بوده و برخی فردی. ما دلایل رایج را برای شما بیان می کنیم و البته به راه غلبه بر این دلایل نیز اشاره خواهیم کرد. گاه شما تنها با کش این دلیل و رویاریی با آن براحتی می توانید آن را حذف کنید.

1- نداشتن برنامه ریزی درسی کاربردی و خوب

حالا حتما خوب می دانید که داشتن یک برنامه ریزی خوب چقدر می تواند رد موفقیتتان در کنکور یاری بخش باشد. برنامه ریزی خوب است که در عین اینکه همه مباحث را دربر بگیرد و خواندن مفهومی، خلاصه برداری، تست زنی تمرینی و زمان دار و ... را نیز به صورت منطقی در خود بگنجاند، کاربرید هم باشد. ممکن است برنامه ای در نگاه اول خیلی جامع و کامل به نظر بیاید اما در عمل شما نتوانید آن را عملی کنید و دچار ناامیدی شوید.
چه بسا تنها دلیل عدم موفقیتتان هم همین باشد. چرا که نرسیدن به برنامه هم شما را عقب می اندازد، هم حس شکست خوردگی به شما می دهد و هم به شما این را که بی اراده هستید القا می کند. یعنی یک عامل چند عامل دیگر را هم با خود دارد و باعث شکست در کنکور شما می شود.
برنامه ریزی درسی باید مختص شما باشد و بر اساس شما و ویژگی ها، استعداد ها، زمانی که می توانید درس بخوانید و ... باشد. شما می توانید در مقالات آموزش برنامه ریزی درسی 1 و آموزش برنامه ریزی درسی 2 روشی خوب برای برنامه ریزی درسی برای شخص خودتان بیاموزید و ان را به کار بگیرید.

2- نداشتن انگیزه کافی

خیلی احتمال دارد که شما انگیزه کافی برای درس خواندن و قبولی در کنکور را نداشته اید. مثلا کسی یا کسانی شما را از بعد از قبولی در کنکور نا امید کرده اند و یا به خاطر ارتباط خوبی که نتوانستید در مدرسه با دبیران و دوستانتان داشته باشید کمی سرد و بی انگیزه شدید؛ و یا اصلا در موقعیت روحی بوده اید که نسبت به هرچیز بی انگیزه بوده اید و موفقیت و یا شکست در کنکور برایتان بی اهمیت بوده است. حالا زمانش است که خوب فکر کنید. انگیزه های خود را برای درس خواند و قبولی در کنکور بشمارید.

حتما و حتما روی کاغذی اهداف خود را مشخص کنید و ببینید که برای چه چیزی می خواهید رقابت کنید. حتما دلایل زیادی پیدا خواهید کرد و هربار با خواندن آن ها انگیزه می گیرید. همچنین می توانید خواندن این کاغذ را شب ها قبل از خواب و صبح ها دقیقا بعد از بیداری که مغزتان در حالت آلفا قرار دارد بخوانید تا بعد از مدت کوتاهی این دلایل به ضمیر ناخودآگاه تان رسوخ کند و خود به خود با انگیزه تر می شوید.

3- ترس از کنکور و جلسه امتحان

ترس از کنکور و جلسه امتحان ترسی است که در همه وجود دارد، کم یا زیاد. به طور کلی استرس و ترس اگر تا یک حد کمی باشد می تواند به فعال شدن هوش هیجانی شما کمک کند و حتما پیش آمده جوابی را که سر جلسه امتحان به آن رسیده اید را قبلا اصلا در ذهن نداشته اید و یا بعدا اگر بخواهید تحلیل کنید ،خواهید توانست. درست به این دلیل. اما اگر ترس از جلسه کنکور از حد معمول زیادتر باشد می تواند کار شما را مختل کند. شما می توانید این ترس را با شرکت مداوم در جلسات کنکور آزمایشی، نفس عمیق، مدیتیشن در صبح آزمون ها، خواندن دعا و ... کاهش دهید.

4- ترس از شکست

ترس از شکست نیز در همه وجود دارد. اصولا همه چیز در ذهن ما بر اساس سوالاتی رقم می خورد. سوالاتی مثل:

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم

اگه قبول نشم چی؟
اگه قبول نشم جواب فامیلو چی بدم؟
اگه بچه فامیلمون رتبه اش از من بهتر بشه چی؟
اگه حالم سر جلسه بد بشه چی؟
و...

هر زمان ترس از شکست در کنکور در شما به وجود آمد، سوالی که باعث این ترس شده را پیدا کنید و درست سوال مخالفش را بپرسید. به شکل زیر:
سوالات منفی که باعث ترس شما شده
سوالات جایگزین که با تکرار رگباریشان درجا حالتان خوب می شود
اگه قبول نشم چی؟
اگه با رتبه خیلی خوب قبول بشم چی؟
اگه رتبه ام بترکونه چی؟
اگه رتبه ام عااالی بشه چی؟
اگه قبول نشم جواب فامیلو چی بدم؟
اگه بهترین نتیجه رو بگیرم چی؟
اگه خیلی کیف کنم پیش همه چی؟
اگه نتیجه ام همه رو متعجب کنه چی؟
اگه بچه فامیلمون رتبه اش از من بهتر بشه چی؟

سوال سمی را پیدا کنید. به جایش سوالات خوبی که درست مخالف آن است و به شما حس بهتری می دهد را جاگزین کنید و رگباری ظرف 2-3 دقیقه از خودتان بپرسید. خواهیددید با چند تکرا حالتان چقدر بهتر می شود و ترس ها به طرز معجزه آسایی ناپدید می شوند. امتحان کنید!

حتماً بخوانید:
شب کنکور چی بخوریم : خوراکی های مفید برای شب قبل از کنکور

شب کنکور چی بخوریم : خوراکی های مفید برای شب قبل از کنکور

خوراکی های مفید پشب قبل از کنکور : شب امتحان غذاهای نشاسته‌دار مانند نان، برنج و ماکارانی بر بهبود و ارتقای کیفیت خواب، تاثیر به سزایی دارد و همچنین…

5- غرق شدن در کلاس کنکور و کتاب تست های گوناگون

اگر تمام طول روز و هفته تان را در کلاس درس و کنکور، کلاس آنلاین، مسیر رفتن به کلاس و ... صرف کرده اید و به اندوختن انواع کتاب های درس و تستی که تنها چند صفحه شان را خوانده اید پرداخته اید، می توان گفت این یکی از اصلی ترین عوامل شکست در کنکور شما بوده است.

ترس از شکست در کنکور

شما باید کلاس و استادی را که ارجحیت دارد را انتخاب کنید، بهترین کتاب پیشنهادی استاد و معلمتان را برگزینید و بارها و بارها جزوات همان معلم و همان کتاب های تست را بخوانید و بخوانید و بخوانید. این به فهمیدن بهتر و عمیق تر دروس و همچنین رسیدن به تسلط بالا و تمرکز خوب بیشتر کمک می کند. هرچه جمع و جورتر بهتر.

6- عدم تناسب رشته تحصیلی با استعداد ها و روحیات

سال گذشته فرصت خوبی بود تا بفهمید آیا وقعا به رشته و گروه آموزشی که در آن درس می خوانید علاقه مند هستید یا خیر. روانشناسی شکست در کنکور می گوید، اگر واقعا می بینید که علاقه و استعدادی در این زمینه ندارید، این خدمت را به خودتان بکنید و از همین ابتدای مسیر درسی و شغلیتان رشته مورد علاقه تان را انتخاب کنید.
شاید بتوان گفت این شکست در کنکور برای شما از بزرگترین لطف ها بوده. چرا که شما را از تلف کردن زمانتان در سالهای بعد در رشته ایکه دوستش ندارید و یا استعدادش را ندارید باز داشته است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits