دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیوه درست استراحت بین درس خواندن و رفع کسلی و خستگی
3
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بدون شک مطالعه و درس خواندن از کسل کننده ترین کارهای دانش آموزان و دانشجویان است. اما آیا واقعا این کار کسل کننده و خسته کننده است؟

روش استراحت بین درس و مدت زمان لازم برای استراحت

پیروی از روش استراحت بین درسی به شما در از بین بردن خستگی های حین مطالعه و کار کمک می کند که در ادامه چگونگی انجام آن را شرح داده ایم.

شاید مطالعه و درس خواندن نیز از نظر شما از کارهای خسته کننده و بیخودی باش که تنها وقت انسان را می گیرد. بی شک این احساس را همه دانش آموزان نسبت به دروس خود در زمان مطالعه آن ها دارند. همچنین این را بسیاری از دانش آموختگان ادعا کرده اند که در زمان دانشجویی و درس خواندن اوقات کسل کننده، طاقت فرسا و بدی را تجربه می کنند.

اگر شما نیز به مانند این دسته از افراد فکر می کنید، احتمالا در بین دروس خود تایمی را برای استراحت اختصاص نداده و بدون برنامه ریزی در پی درس خواندن هستید. گفتنی می باشد که استفاده از روش استراحت بین درسی به شما کمک می کند که این اوقات را به راحتی پشت سر بگذارید و در رابطه با آن فشار روانی بیش از حدی را متحمل نشوید.

آشنایی با روش استراحت بین درسی

گفتنی می باشد که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان چنین اعتقاد دارند که اگر بدون فاصله و پیوسته به درس خواندن ادامه دهند، حتما نتیجه خوبی دریافت می کنند. این باور به طور کلی اشتباه است و باید توجه داشت که درس خواندن نیز به مانند هر کاری دیگر در طی روز به استراحت و ریکاوری انرژی نیاز دارد و این طبیعی است که بدن هر فرد در حین انجام هر کاری اعم از مغزی و یا فیزیکی به استراحت نیاز پیدا می کند.

استراحت بین درس خواندن

این طبیعی است که چه درس خواندن و یا انجام هر کار دیگری را اگر به صورت پیوسته و بدون استراحت انجام دهید به احتمال بالا از کیفیت کار شما کاسته می شود و این به خاطر خستگی است که مغز شما از انجام این کار به صورت طولانی مدت متحمل شده است.

به طور مثال می توان چنین گفت که اگر ۱۲۰ دقیقه به مطالعه کردن بدون استراحت بپردازید، این طبیعی است که در یک ساعت اول انرژی و بازدهی خوبی خواهید داشت اما به مراتب و عدم پیروی از روش استراحت بین درسی شما از تمرکز اول برخوردار نیستید و به مراتب ذهن تحلیل می رود و این به دلیل خستگی شما است که به طور مستقیم در کیفیت کار و بازدهی شما تاثیر می گذارد.

با توجه به مطالب ابتدا حتما متوجه شده اید که در طی یک مدت زمان طولانی نمی توان بر روی یک کار به مانند درس خواندن تمرکز کند و در بین آن حتما باید تایمی را برای استراحت و ریکاوری انرژی اختصاص دهد.

هیچ فردی نباید بیش از اندازه از خود کار بکشد و انتظار های بیجا داشته باشد، یک ماشین بی جان هم که در کارخانه کار می کند برای تجدید انرژی به ساعاتی خاموشی نیاز دارد و این به دلیل بالا بردن بازدهی خود است که از این استراحت و خاموشی به دست می آورد.

از این رو باید مطمئن بود که اگر ذهن خود را در طی ساعاتی خاموش کنید می توانید بعد از روشن شدن از انرژی و کیفیت خوبی برخوردار شوید که این می تواند لذت درس خواندن و یا هر کار دیگر را برای شما در پی داشته باشد.

همچنین در ادامه دیگر درس خواندن برای شما یک کار خسته کننده و منفور نیست و می توانید با انجام صحیح روش استراحت بین درسی آن را به کار مورد علاقه خود تبدیل کنید. در ادامه مدت زمان استراحت و درس خواندن را به همراه این روش این برای شما معرفی کرده ایم.

مدت زمان استراحت و درس خواندن

به طور کلی برای استراحت بعد درس نمی توان تایمی را مشخص کرد و با قطعیت بیان کرد که در طی آن می توانید استراحت کنید. همچنین طی مطالعاتی که در علم روانشناسی انجام شد در نهایت چنین مشخص شد که به طور کلی ذهن افراد بعد از ۱ ساعت تا ۷۰ دقیقه درس خواندن خسته و کسل می شود که از این رو به تایمی برای استراحت و شروع مجدد به درس خواندن نیاز پیدا می کند.

قابل توجه است که این مدت زمان برای همه افراد به یک صورت خلاصه نمی شود و هر کسی با توجه به علاقه ای که نسبت به درس و آن کار دارد، به روی کار تا فرا رسیدن زمان استراحت می تواند تمرکز نماید. اما به هر حال گفتنی می باشد که برخورداری از یک استراحت کوتاه مدت در بین انجام امور کاری و به خصوص درس خواندن می تواند شما را از انرژی بهتری برای ادامه دادن این فرایند برخوردار کند.

به طور میانگین برای افراد می توان چنین در نظر گرفت که بعد از ۱ ساعت الی ۷۰ دقیقه درس خواندن می توانند در طی ۱۵ دقیقه به استراحت برای بازیابی انرژی خود تایم اختصاص دهند.
همچنین روش استراحت بین درسی را می توان با رعایت برخی نکات و امور در حین کار و مطالعه به کار گرفت که به شرحی از موارد گفته شده در ادامه و خلاصه ای توضیحات است.

بررسی علت خستگی های بعد از درس خواندن

روش صحیح درس خواندن

انجام تمرینات کوتاه و تاثیر گذار

شما برای تقویت حافظه و خلاقیت به همراه هوش می توانید تمرینات ساده و آسانی را انجام دهید که می تواند انرژی روزانه تان را برای انجام کارها تامین نماید. این در حالی است که این تمرین های ساده را به راحتی می توانید انجام دهید و آن شامل طناب زدن، برپی و حرکت های کوه نورد است. گفتنی است که نیازی به انجام کامل این تمرین ها نیست و شما برای به جریان انداختن خون این کارها را در طی مدت زمان کوتاهی می توانید انجام دهید.

در شرایطی که به انجام این تمرین ها علاقه ای ندارید می توانید کمی قدم بزنید و پیاده روی داشته باشید، این می تواند به سرویس بهداشتی رفتن و یا خوردن یک لیوان چایی و یا آب خوردن را هم شامل شود.
در این رابطه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشد تنظیم یک آلارم در طی هر ۳۰ دقیقه است که در نهایت به شما این امکان را می دهد که ساعت مطالعه خود را کوتاه تر کرده و در نهایت بازدهی را افزایش دهید.

میان وعده های سالم

از کارهای مورد علاقه برای هر دانش آموز می توان به میان وعده هایی با خوراکی های سالم اشاره کرد که با کمال تاسف در عصر امروز می توان میان وعده این دانش آموختگان را با خوراکی های ناسالم و شامل قند فراوان مشاهده کرد که با زیاده روی در این امور می توانید بازدهی مغز را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و کاهش دهید.

از این رو در ازای خوردن چیپس و پفک می توانید از مغزهای سالم، موز، دانه و آجیل های روغنی استفاده کنید که در نهایت تاثیر به سزایی در بالا بردن حافظه و قدرت هوشیاری شما خواهد داشت. در این میان شکلات تلخ را می توان از گزینه های مناسب در این رابطه به شمار آورد که در نهایت می تواند به بالا بردن دامنه یادگیری با ترشح هورمون اندروفین و احساس خوب آن را همراه دانست.

خارج شدن از منزل

این طبیعی است که روش استراحت بین درسی شامل خارج شدن از محیطی می باشد که در طی مدت زمان منحصری برای درس خواندن در آن جا مانده اید، است. شما می توانید برای پردازش و فیلتر کردن اطلاعات در طی مدت زمانی که خود آن را تعیین می کنید در بیرون از منزل باقی بمانید. همچنین در این رابطه مطالعات گسترده ای صورت گرفته است که در نهایت چنین مشخص شد که وقت گذرانی در خارج از منزل می تواند در کم شدن استرس، خشم، افسردگی و اضطراب تاثیر به سزایی قائل شود.

در شرایطی که بتوانید از منظره های بیرونی به خوبی لذت ببرید و از صدهای طبیعت برخوردار شوید می توانید در ایجاد حس و حال مثبت برای خود تاثیرات به سزایی قائل شوید که در نهایت می تواند به شما در افزایش باردهی بعد از رفتن به منزل و شروع به درس خواندن کمک کند.

نگاه کردن به نقطه ای دیگر

گفتنی می باشد که مطالعات طولانی مدت می تواند خستگی چشم و آسیب های بینایی را برای شما در پی داشته باشد و این صدمات در حین استفاده از لپتاپ و تبلت نیز به مراتب بیشتر است. در ادامه ممکن است عارضه هایی به ماند تاری در دید، سردرد و خشکی چشم برای شما به وجود آید که آن به دلیل خیره شدن های طولانی مدت به صفحه مانیتور و یا کلمات است.

در این شرایط می توانید از قانون ۲۰.۲۰.۲۰ پیروی کنید و آن به صورتی است که بعد از هر ۲۰ دقیقه مطالعه به چیزی در حدود ۲۰ فیتی خود که همان ۶ متر است در طی ۲۰ ثانیه خیره شوید. این استراحت می تواند برای چشم مفید مواقع شود و تاثیر به سزایی در کم شدن علائم خشکی چشم برای شما در پی داشته باشد.

مطالعه بدون خستگی

تمرین های آگاهی ذهن

در ادامه روش استراحت بین درسی گفتنی می باشد که فصل امتحانات برای افراد روز های پر تنش و خسته کننده ای را در پی دارد که از این رو امکان دارد فرد را دچار احساس های ناخوشایندی نماید که در نهایت به پایان رسیدن مطالعه به کاری دشوار و سخت تبدیل شود. از این رو می توانید تمرین های ذهن آگاهی و آرام سازی را به خوبی انجام دهید که آن شامل تنفس های عمیق، یوگا و مدیتیشن است که برای از بین بردن علائم استرس تا حد قابل توجهی تاثیر قائل است.

گفتنی می باشد که از نظر علمی تاثیر انجام مدیتیشن در بدن را مورد بررسی قرار داده اند که در نهایت چنین مشخص شد که می تواند سطح کورتیزول خون را که همان هورمون استرس است را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. این می تواند زمان مطالعه شما را از بازدهی بالاتری برخوردار نماید تا در نهایت از انجام آن کمتر احساس خستگی داشته باشید.

نحوه درس خواندن افراد کنکوری

اگر پشت کنکوری هستید و می خواهید این آزمون را با موفقیت خوبی پشت سر بگذارید، می توانید از الگویی که در ادامه این مطلب شرح داده ایم کمک بگیرید و آن را به خوبی پشت سر بگذارید.

کسانی که بیش از دیگران خسته می شوند می توانند بعد از ۳۰ دقیقه مطالعه، ۵ دقیقه استراحت کنید.
همچنین می توانید از الگوی ۶۰ به ۱۰پیروی کنید که آن به این معنی است بعد از هر ۶۰ دقیقه استراحت می توانید ۱۰ دقیقه استراحت کنید.
اگر شما نیز می خواهید در رابطه با الگوی روش استراحت بین درسی به خوبی آشنایی داشته باشید، می توانید مراحل گفته شده در ادامه را در نظر بگیرید.
الگوی ۱۲۰ به ۱۵ به این صورت که بعد از هر ۲ ساعت مطالعه می توانید یک ربع یا ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
گفتنی می باشد که اگر زمان مطالعه بیشتر و در ادامه نیز تایم استراحت تان کم است، خوب است مکان استراحت را در همان مکان مطالعه قرار دهید تا بازگشت به درس را راحت و آسان تر انجام دهید.

این بدان معنی است که یک منطقه قدم بزنید، وعده غذایی بخورید و در نهایت بعد از استراحتی که سپری کردید به درس خواندن مشغول شوید.

در روشی دیگر بعد از ۳ الی ۴ ساعت مطالعه بعد از این مدت می توانید، نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه استراحت داشته باشید. حتی به جز این استراحت می توانید، تایمی را برای ناهار و نماز در نظر بگیرید.
همچنین بعد از ۴ الی ۵ ساعت درس خواندن به علاوه بر تایم استراحت قبلی و صرف ناهار، می توانید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از تایم خود را به کارهای دلخواه دیگر، مثل خوردن عصرانه یا حمام رفتن و یا دیدن فیلم در نظر بگیرید. گفتنی است که بعد از این مدت، اگر ۳ الی ۴ ساعت دیگر مطالعه کردید می توانید مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت را به صرف شام اختصاص دهید.

استراحت بین درسی

چگونگی انجام استراحت های یک روزه

از دیگر سوال های رایج در رابطه با روش استراحت بین درسی می توان به این مورد اشاره داشت که دانش آموزان می خواهند در طی یک روز کامل و یا چندین روز به استراحت کردن بپردازند. پاسخ به این سوال مثبت است و این در حالتی امکان پذیر است که از یک مطالعه سخت و پیچیده در طی مدت زمان طولانی برخوردار بوده اید و فکر می کنید که دیگر کشش چندانی برای آموزش های جدید ندارید.

از این رو می توانید یک روز کامل را برای استراحت اختصاص دهید اما در نظر داشته باشید که رعایت برخی نکات در این زمان که در ابتدای مطلب آن ها را معرفی کرده ایم، می تواند شما را از فاصله گرفتن های بیش از حد در زمینه درسی پیشی بگیرد.

علت خستگی های بعد از استراحت

علت خستگی هایی که بعد از استراحت نیز تجربه می کنید به این صورت است که شما در این تایم به خوبی استراحت نمی کنید و این به گونه ای است که ذهن خود را درگیر چیزهایی به مانند تی وی، شبکه های اجتماعی، تلفن همراه می کنید که این می تواند درگیری های بیشتری نسبت به مطالعه برای ذهن شما در پی داشته باشد و در نهایت بعد از انجام استراحت نیز احساس خستگی و فرسودگی داشته باشید.

تایم استراحت همانطور که از نامش پیداست، صرفا برای استراحت است و در این زمان باید به خوبی ریلکس کنید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید تا به خوبی برای ذهن و بدن خود احترام قائل شده باشید و در پایان نیز قابل به ذکر است که از محل مطالعه خود خارج نشوید و این به دلیل جذابیت دیگر افراد و چیزهایی است که خارج از اتاق مطالعه شما قرار دارد و می تواند حواس تان را به طور کلی پرت کند.

از این رو برای رسیدن به موفقیت به شما پیشنهاد می کنیم که از محل مطالعه خود خارج نشوید و هیچگاه استراحت های ۱۵ دقیقه ای را در طی ۴ ساعت به طول نینجامید تا آن به عادتی برای شما تبدیل شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits